BK vol honing, HK niet vol?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

AnnekeW
Berichten:272
Lid geworden op:di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds:2015
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:
BK vol honing, HK niet vol?

Bericht door AnnekeW » zo 18 jun 2017, 21:20

Vorige week heb ik even snel een blik geworpen op mijn volken. Eentje heb ik vorige maand een tweede honingkamer gegeven: de bovenste met gekristalliseerde voojaarshoning, de onderste met uitgebouwde honingramen. Vorige week bleek dat beide HK's vrijwel leeg waren. Omdat ik geen tijd had om verder naar het volk te kijken, heb ik het zo gelaten in de hoop dat de kastanjedracht zou helpen om de HK's weer te vullen. Het is hier op het moment erg heet en droog en ondanks een grote diversiteit aan drachtplanten is het voorjaar zwaar geweest: er komt te weinig nectar van de planten af.
Vanavond opnieuw een visite gedaan. Wat blijkt: de bovenste HK is zo goed als vol, en de onderste zijn ze vanuit het midden aan het vullen. Dit is natuurlijk prachtig, maar... Bij het openen van de broedkamer zag ik dat de bijen haast alle leegkomende broedcellen aan het volpompen zijn met nectar. Er waren twee ramen waar nog eitjes en larven in zaten, maar de koningin wordt legruimte ontnomen door de haalbijen, terwijl ze boven ruimte genoeg hebben!

Ik heb nu één kantraam zonder broed maar met veel nectar/verzegelde honing uitgenomen, het naastliggende raam met gesloten broed naar buiten geschoven en een uitgebouwd leeg raam op de tweede positie gehangen, naast een raam met eitjes en larven in de hoop dat de koningin hierin haar ei kwijt kan.

Heb ik dit zo goed gedaan? Wat kan ik verder doen om ervoor te zorgen dat de bijen besluiten om in de nectar in de HK's op te slaan? En zodoende de koningin voldoende ruimte te bieden?

frankwillems
Berichten:82
Lid geworden op:do 18 feb 2016, 09:12
Imker sinds:2014
Aantal volken:9
Bijenras(sen):carnica
Locatie:overpelt
Contacteer:

Re: BK vol honing, HK niet vol?

Bericht door frankwillems » zo 18 jun 2017, 21:33

Beste Anneke,

ik heb me laten vertellen dat bijen bij zware dracht de broedkamer gebruiken om overdag tijdelijk de nectar op te slaan. En later dit naar de HK zullen dragen.

Zelf heb ik hier nu ook wat last van en dat de moer wat weinig ruimte heeft om te leggen maar de bijen welke nu geboren worden wat heb je hier nog aan?

Het zijn zomerbijen welke geboren worden als de linde/kastanje op zijn einde is.En het is nog te vroeg voor winterbijen. Dus minder voer verbruik.Minder broed minder voortplanting van varroa. Zouden de bijen dit niet zelf zo regelen?

Hoor graag hoe jullie ervaren imkers hier over denken.

Grt Frank

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: BK vol honing, HK niet vol?

Bericht door johan » zo 18 jun 2017, 23:47

Anneke, hoe de broedramen maar eens horizontaal. Ja zal merken dat de verse nectar er als water uitvalt. Typisch beeld voor een zomerdracht op zijn hoogtepunt.
Binnen een week of 2 zal er wel weer plaats komen voor de koningin.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: BK vol honing, HK niet vol?

Bericht door tomer » ma 19 jun 2017, 00:00

Bij de sterke acaciadracht zag ik bij mijn volken ook dat ze nectar in de broedbak staken, in de lege cellen tussen het broed. Op zich normaal dat ze dit tijdelijk doen, maar bij 1 volk was het veel erger dan bij de andere, daar was niets meer te zien van eitjes of larfjes, enkel gesloten broed, het hele broednest was verzopen in de nectar! In de honingkamers plaats genoeg: 1 half vol en 1 nog niet eens uitgebouwd... Een week later was bij de andere volken de nectar mooi naar de honingkamers gebracht, maar bij dit ene volk is het eigenlijk niet meer goedgekomen. Er waren wel opnieuw wat eitjes gelegd in de vrijgemaakte cellen, maar een week later zat het broednest weer helemaal vol honing en ondertussen was er nog nauwelijks broed te zien (2 raampjes met onregelmatig gesloten broed). Koningin was nog wel aanwezig en hier en daar was een eitje te zien tussen de honing. Niks larven. Ik begon te twijfelen of er misschien een probleem was met de koningin en heb besloten ze te verwijderen. Dit was ik zowiezo van plan met dit volk om verschillende redenen. Deze week ga ik een raam broed met dop inhangen uit een beter volk.
Laatst gewijzigd door tomer op ma 19 jun 2017, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: BK vol honing, HK niet vol?

Bericht door Hans van der Post. » ma 19 jun 2017, 00:03

Ben het met Johan eens. Maak je niet druk van de nectar in de broedbak.
Zorg wel voor voldoende honingopslag boven het rooster.
Als de bijen vier cm in een honingbak aan het verzegelen zijn zet er dan een bak bij.
!Hans.

Camilio
Berichten:41
Lid geworden op:ma 28 nov 2016, 07:20
Imker sinds:2017
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Twente
Contacteer:

Re: BK vol honing, HK niet vol?

Bericht door Camilio » ma 19 jun 2017, 10:40

Hans van der Post. schreef: Als de bijen vier cm in een honingbak aan het verzegelen zijn zet er dan een bak bij.
4 cm van het eerste raam wat ze aan het verzegelen zijn?

AnnekeW
Berichten:272
Lid geworden op:di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds:2015
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: BK vol honing, HK niet vol?

Bericht door AnnekeW » ma 19 jun 2017, 12:02

Dank allen voor de reacties! Fijn om te weten dat ik me geen zorgen hoef te maken.
Kan het misschien ook komen doordat de kast te vol met bijen zit waardoor het de haalbijen teveel moeite kost om door de BK naar de HK te klauteren? En zou het dus een oplossing kunnen zijn om een andere ingang direct naar de HK's te maken?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: BK vol honing, HK niet vol?

Bericht door Hans van der Post. » ma 19 jun 2017, 13:52

AnnekeW schreef: Kan het misschien ook komen doordat de kast te vol met bijen zit waardoor het de haalbijen teveel moeite kost om door de BK naar de HK te klauteren? En zou het dus een oplossing kunnen zijn om een andere ingang direct naar de HK's te maken?
Je toverde een glimlach op mijn gezicht.
De haalbijen geven de nectar aan de huisbijen of ze zoeken een lege cel in het broednest. Als de avond is gevallen worden de "motoren" gestart en kan de verdamping beginnen. Je kunt dit bij dracht elke avond zien en horen. Een deel van de bijen staat met de kop naar binnen en een ander deel naar buiten gericht. Verder staat de "ventilator" op de hoogste stand.
In de ochtend is alles weer rustig en de honing is boven het broednest opgeborgen.
!Hans.

AnnekeW
Berichten:272
Lid geworden op:di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds:2015
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: BK vol honing, HK niet vol?

Bericht door AnnekeW » ma 19 jun 2017, 17:49

Hans van der Post. schreef:
AnnekeW schreef: Kan het misschien ook komen doordat de kast te vol met bijen zit waardoor het de haalbijen teveel moeite kost om door de BK naar de HK te klauteren? En zou het dus een oplossing kunnen zijn om een andere ingang direct naar de HK's te maken?
Je toverde een glimlach op mijn gezicht.

Nou, daar ben ik dan blij om, ik tover graag glimlachen :be8:
Hans van der Post. schreef:De haalbijen geven de nectar aan de huisbijen of ze zoeken een lege cel in het broednest. Als de avond is gevallen worden de "motoren" gestart en kan de verdamping beginnen. Je kunt dit bij dracht elke avond zien en horen. Een deel van de bijen staat met de kop naar binnen en een ander deel naar buiten gericht. Verder staat de "ventilator" op de hoogste stand.
In de ochtend is alles weer rustig en de honing is boven het broednest opgeborgen.

En dan kan het toch nog steeds een goed idee zijn om ook bovenin een ingang te maken of niet? Dan kunnen de huisbijen het meteen ter plekke in de juiste raat stoppen in plaats van het eerst beneden te stouwen en vervolgens weer omhoog te sjouwen. Bijen werken zo efficiënt mogelijk, en met een gaatje erbij scheelt het ze een hoop werk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: BK vol honing, HK niet vol?

Bericht door Hans van der Post. » ma 19 jun 2017, 21:17

Citaat AnnekeW:
En dan kan het toch nog steeds een goed idee zijn om ook bovenin een ingang te maken of niet? Dan kunnen de huisbijen het meteen ter plekke in de juiste raat stoppen in plaats van het eerst beneden te stouwen en vervolgens weer omhoog te sjouwen. Bijen werken zo efficiënt mogelijk, en met een gaatje erbij scheelt het ze een hoop werk
Zo dan laat ik je lachen: zet je er ook borden bij "hier de nectar". :whistle:

Heb je je afgevraagd waarom het bijenvolk de nectar (80% water) eerst in het broednest stoppen?
Denk je nu echt dat bijen als mensen denken? :violin:
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten