Invoeren jonge bevruchte koningin.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
RJM
Berichten: 36
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:19
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast-Carnica
Locatie: Arendonk (België)
Contacteer:

Invoeren jonge bevruchte koningin.

Bericht door RJM » za 01 jul 2017, 13:48

Hallo,

Ik wil een jonge bevruchte koningin invoeren in een volk, hoe pak ik dat het beste aan, en wanneer is het de geschiktste tijd?
Het gaat om een koninginnen aflegger van half mei, wat volgend jaar een productievolk moet gaan worden.
Het volk staat nu op 10 ramen wat nog niet volledig is uitgebouwd, wel voldoende brias en voer aanwezig.

Groeten,

Roelant.

wstaartje
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 03 aug 2015, 15:21
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Invoeren jonge bevruchte koningin.

Bericht door wstaartje » za 01 jul 2017, 16:19

In een kooitje zetten met beetje suikerdeeg. Deze in het moer loos volk zetten. Deeg wordt opgegeten en moertje loopt in. Je kan ook gesloten kooitje erin zetten met moer en een dag later in laten lopen.
Gr willem schaaij

RJM
Berichten: 36
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:19
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast-Carnica
Locatie: Arendonk (België)
Contacteer:

Re: Invoeren jonge bevruchte koningin.

Bericht door RJM » za 01 jul 2017, 17:27

Bedankt voor de reactie.
hoelang van te voren haal ik de oude moer eraf,en is het nu de geschikte periode, of het volk nog de kans geven door te groeien en pas later in het jaar de jonge koningin invoeren?

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Invoeren jonge bevruchte koningin.

Bericht door Fish » za 01 jul 2017, 21:34

Ik lees dat je nog veel opties open hebt staan, is de jonge moer misschien al vol aan de leg in een kleiner volk? In dat geval kan je de oude moer gewoon van de raat plukken en de nieuwe erop zetten.

Een andere optie is om de oude moer in een dicht koninginnenkooitje tussen de raat te zetten, om haar de volgende dag weg te halen en de nieuwe moer in een open kooitje (met suikerdeeg) terug te hangen op dezelfde plek.

Misschien zit je nieuwe moer in een EWK of Apidea? In dat geval zou je nog met krant kunnen verenigen na weghalen van de oude moer.

Wanneer is de beste tijd? Dat ligt aan de reden waarom je de oude moer wilt vervangen of aan de beschikbaarheid van nieuwe moeren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 40 gasten