Steekvastheid

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Steekvastheid

Bericht door Luuk » ma 03 jul 2017, 00:30

Ik heb voorkeur voor pak en handschoenen. Ik merk dat ik af en toe een rauwdouwer ben en dat bijen dan vaak steken - pech met ze. Hadden ze maar niet mijn bijen moeten worden.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Steekvastheid

Bericht door semar » ma 03 jul 2017, 09:49

da's nou prcies waarom je handschoenen af moet doen,
zodat de bijen je kunnen opvoeden.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Steekvastheid

Bericht door AnnekeW » ma 03 jul 2017, 10:04

Abelhas schreef:Ik weet niet of dit voor mij werkt. Ik denk dat ik minder zen ben als ik zonder handschoenen mijn handen in zo'n kast steek.
Precies om diezelfde reden houd ik voorlopig ook mijn handschoenen aan. Mét deze werk ik rustig, zonder denk ik minder. De dag zonder handschoenen komt heus wel :)
Tegenwoordig zijn er gelukkig hele fijne handschoenen te krijgen. Met die dikke leren kan ik absoluut niet werken, dus ik gebruik nu blauwe rubberen huishoudhandschoenen. Ik ga ook eens verfhandschoenen proberen. Dunne stof op de rug van je hand, en een laagje latex op de binnenkant. Die hebben nog meer gevoel. De bijen steken natuurlijk wel dwars door de stof heen als ze willen, maar ze hebben misschien minder de neiging om dit te doen als je huid toch enigszins bedekt is?
semar schreef:Anneke erg herkenbaar, ook oude rotten hebben een oog dicht als er vlakbij is gestoken.
de zachte weefsels rond ogen en lippen zullen altijd opzetten. alleen het trekt wel veel eerder weg als je lijf regelmatig bijengif krijgt toegedient.
het is een proces dat wat tijd vergt.
mijn familie weet niet beter dat ik er soms een dagje als quasimodo bij loop :lol: :lol:
de pijn van de steek verschilcht erg per bij (oude/jonge)en en per plek en of het een voltreffer was of een schampschot.
altijd even nadenken, hebben de bijen reden om schagerijning te zijn ? (paar dagen slecht weer/ moerloosheid/roven),
dan altijd wat behoedzamer zijn.
Ik moet zeggen dat mijn volken dit jaar heel fijn en rustig zijn, wellicht ook doordat ik zelf kalmer ben omdat ik meer vertrouwen in mijn handelen en daarmee ook in de bijen krijg. Die keer dat ik als quasimodo erbij liep, stond ik nog voor de klas in NL. Een groep 4. De kinderen waren erg onder de indruk, sommigen vonden me bijna eng. Heb dus de hele dag maar met een zonnebril opgelopen 8)
semar schreef:Ik werk meestal bijna in onderbroek, maar als de dames aangeven dat ze "not amused" zijn dan pas ook ik de kleding aan,
bv vandaag doppen geplukt, en de dames waren bijzonder schagerijnig geen wonder natuurlijk paar dagen slecht weer en door het ontbrkreken van de moer ook nog eens in hormonale onbalans, (maar wat moet dat moet), Op zo'n moment trek ook ik een kap over de kalende bol, wat altijd wat help tegen het op-de-vingers-springen-en-meteen-steken, is zorg dat je handen nat en koel zijn.
de plantenspuit werkt vaak beter dan het rookkanon.

sukses in je imkerscariere.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Ga ik proberen, die vochtige handen. Ik ben nogal warmbloedig en heb snel warme handen, dus dat zou wel eens kunnen helpen. En die plantenspuit, doe je daar dan suikerwater in of gewoon water? Het rookkanon helpt sowieso niet bij mijn bijen. Als ik bijen ermee naar beneden wil bewegen, komen ze juist massaal naar boven (toch met goeie koude rook). Rook gebruik ik dus alleen voordat ik de kast open en om eventuele vervelende bijen om me heen weg te blazen.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Steekvastheid

Bericht door semar » ma 03 jul 2017, 11:14

gewoon water, suikerwater kan snel tot roverij leiden,
neem je tijd om langzamerhand met blote handjes te werken.
Inderdaad, ik ben ervan overtuigd dat de bijen de steming (angst/nerveusiteit) van de imker opppikken.
in de loop der tijd leer je wat de defensive houding triggert.
je adem, snelle bewegingen etc.

sukses,

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
debijenboer
Berichten: 43
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 18:50
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Steekvastheid

Bericht door debijenboer » ma 03 jul 2017, 19:35

Gelukkig zijn we allemaal verschillend. De ene met wat meer bescherming tegen steken als de ander. Het is mooi om bewust te zijn of worden gemaakt over wat je doet en dat je er over nadenkt. Hoe beschermd je dan in de bijen gaat werken is gelukkig een vrije keus waarover we niet hoeven te (ver)oordelen.

Ik doe mijn pak en handschoenen altijd aan, kan nog steeds niet wennen aan een steek.
Geert (debijenboer)

Thyas
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 23 feb 2015, 21:08
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast & Runfast
Contacteer:

Re: Steekvastheid

Bericht door Thyas » di 04 jul 2017, 21:58

Ik gebruik ook kap en handschoenen, ik acht mezelf geen minder imker door met bescherming te werken. Voorzichtig ben ik toch wel. Ik werk niet met raszuivere bijen, werk met een afleggertje dat ik 6 jaar heb gekregen en borduur daar nog op voort, heb inmiddels 11 volken. Ze zullen vast niet zo relaxed zijn als een raszuiver volk, daarom noem ik het ook Runfast ipv Buckfast. Volgend jaar maar eens wat nieuw bloed erin gooien, maar zal evengoed bescherming houden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten