Wel of niet een kast er bovenop?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

krisnatoon
Berichten:118
Lid geworden op:wo 12 aug 2015, 11:18
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Contacteer:
Wel of niet een kast er bovenop?

Bericht door krisnatoon » vr 28 jul 2017, 08:44

Hallo,

In een tienramer zit veel broed, voldoende voer en veel bijen. De kast begint nu behoorlijk vol te raken.

Mijn vraag is of het zinvol is er nu, eind juli, nog een kast bovenop te zetten. Ik twijfel omdat vanaf nu het broed steeds minder zal worden en er meer ruimte zal gaan ontstaan.

Wat doen jullie in zo'n situatie.

Alvast dank voor het meedenken,

Groet,

Kris

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wel of niet een kast er bovenop?

Bericht door Astrid Schoots » vr 28 jul 2017, 10:43

Bak eronder!
Je kan in die onderbak dan wat rommelige restraampjes met stuifmeelresten of overmatig grof werk kwijt. Of wat lege raampjes erin hangen opdat je in maart niet verrast wordt met aangebouwde plakken raat aan de bovenbak (als klimraampjes is flauwekul, bijen klimmen langs de kastwand omhoog).
Een onderbak in de winter heeft veel voordelen: de bijen kunnen in warme herfstdagen lekker luchtig doorhangen onder de raten, want het volk groeit niet meer enorm, maar krimpt pas substantieel in het najaar. Ook hebben ze swinters minder last van sneeuwweerkaatsing, wind op het vlieggat e.d,
en in het voorjaar kan je de hele bak in de wassmelter doen. Ideaal!
Als je nu nog een bak erop zet hebben ze (extra) veel moeite om de boel bovenin vol te dragen en te verplaatsen.
Goed krap zetten in de winter? Dat geldt in de breedte, dus altijd met sluitblokken versmallen opdat ze in de winter niet als tros gaan splitsen en van het voer afraken bij een koudeprik. Maar in de hoogte maakt het niet uit, als er ruimte 'over' is.

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:

Re: Wel of niet een kast er bovenop?

Bericht door Luuk » di 01 aug 2017, 23:17

Sorry Astrid, maar ik zou dat dan weer niet doen. Tenzij er veel dracht is. Het is een extra ingreep en de vraag is maar of het handig is. Ze overwinteren prima op 10 ramen en je moet je nu richten op overwinteren. Tenzij de dracht groot is dus (hei of balsemien).

Ik werk ook nooit met sluitblokken. Ook weer een extra ingreep en de vraag is of het handig is.

Gewoon met vakantie en in september beginnen met inwinteren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 gasten