nieuwbaken vraag

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

marc17960
Berichten:126
Lid geworden op:za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds:2017
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Houthalen-Oost
Contacteer:
nieuwbaken vraag

Bericht door marc17960 » vr 28 jul 2017, 13:19

dag allemaal,

ik en mijn zoon zijn helemaal in deze hobby en hebben een paar praktische vragen. Wij moeten nog alle gereedschap en toebehoren aankopen, en wij stellen ons de vraag welke bijenkap de betere of de gemakkelijkste is uit jullie ervaring, deze met de grote cirkel of met"buisachtige" bescherming?
Moeten we van het handgereedschap alles dubbel kopen of mogen we ons gereedschap delen. Wij gaan beiden starten met elk 2 kasten.

marc
one whisky a day, keeps the doctor away

RichardGeraerds
Berichten:15
Lid geworden op:ma 25 jan 2016, 23:16
Imker sinds:2016
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Apis Mellifera Bastaard
Contacteer:

Re: nieuwbaken vraag

Bericht door RichardGeraerds » vr 28 jul 2017, 14:13

Gereedschap als een kastbeitel kan je prima delen, die heb je hooguit 1 minuut nodig per kast, persoonlijk zou ik ook de beroker delen (in de praktijk gebruik ik de beroker erg weinig). Een ganzenveer of veger is niet zo duur, dus daarvan zou ik er gewoon twee kopen, ook gezien de slijtage van een veer.

De bijenkap is heel persoonlijk en er is 'geen gemakkelijkste'. Voor mij is dat het Engelse model. Ik zou je aanraden hiervoor naar een imkerwinkel te gaan en beide eens te passen en te kijken hoe het werkt.

Ik vind persoonlijk 4 kasten veel een starter. Hou er rekening mee dat als het goed gaat na komend voorjaar volken gaan zwermen en dat je afleggers moet maken. Vier volken kunnen dan al gauw acht volken zijn.

marc17960
Berichten:126
Lid geworden op:za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds:2017
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: nieuwbaken vraag

Bericht door marc17960 » vr 28 jul 2017, 14:29

RichardGeraerds schreef:Ik vind persoonlijk 4 kasten veel een starter. Hou er rekening mee dat als het goed gaat na komend voorjaar volken gaan zwermen en dat je afleggers moet maken. Vier volken kunnen dan al gauw acht volken zijn.
Wij zijn wel met 2 en ieder gaat zijn eigen kasten verzorgen.
Wij hebben ook de raad gekregen als je wil starten dit te doen met 2 kasten zodat je kan zien of je goed bezig bent, en als er iets fout gaat je nog altijd een reserve hebt.
one whisky a day, keeps the doctor away

RichardGeraerds
Berichten:15
Lid geworden op:ma 25 jan 2016, 23:16
Imker sinds:2016
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Apis Mellifera Bastaard
Contacteer:

Re: nieuwbaken vraag

Bericht door RichardGeraerds » vr 28 jul 2017, 14:30

marc17960 schreef:
RichardGeraerds schreef:Ik vind persoonlijk 4 kasten veel een starter. Hou er rekening mee dat als het goed gaat na komend voorjaar volken gaan zwermen en dat je afleggers moet maken. Vier volken kunnen dan al gauw acht volken zijn.
Wij zijn wel met 2 en ieder gaat zijn eigen kasten verzorgen.
'' en als er iets fout gaat je nog altijd een reserve hebt.
Helemaal mee eens :be9:

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten:332
Lid geworden op:do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast F1 en bastaard
Locatie:Zwolle
Contacteer:

Re: nieuwbaken vraag

Bericht door Teake de Jong » vr 28 jul 2017, 22:56

Welkom in de wondere wereld van de Imkerij
Als er èèn stuk gereedschap is wat ik altijd bij de hand wil hebben (en dan nog vaak kwijt ben :icon-rolleyes:) , dan is het wel de kast beitel, gewoon ieder zijn eigen beitel is mijn advies.
Beroker kan je gerust delen met elkaar, dan wordt er ook wat vaker op de balg gedrukt en blijft hij tenminste doorbranden.
Clip om de koningin te vangen wil ik ook altijd in mijn zak hebben zitten, zie je haar lopen, dan moet je niet eerst op zoek hoeven gaan naar de clip.
Stiften en een kokertje om haar "gemakkelijk" te kunnen merken kan je wel weer samen gebruiken.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten:751
Lid geworden op:za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken:40
Contacteer:

Re: nieuwbaken vraag

Bericht door oldtimer » vr 28 jul 2017, 23:06

Het hangt er in grote mate vanaf of je zoon nog thuis woont of al op zichzelf :o
Alexander (Lex)

marc17960
Berichten:126
Lid geworden op:za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds:2017
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: nieuwbaken vraag

Bericht door marc17960 » za 29 jul 2017, 07:36

Teake de Jong schreef:Beroker kan je gerust delen met elkaar, dan wordt er ook wat vaker op de balg gedrukt en blijft hij tenminste doorbranden.
Wat als je beroker neemt met een motor op batterijen?? Zijn deze een beetje goed of hebben jullie slechte ervaringen hiermee??
one whisky a day, keeps the doctor away

marc17960
Berichten:126
Lid geworden op:za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds:2017
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: nieuwbaken vraag

Bericht door marc17960 » za 29 jul 2017, 07:37

oldtimer schreef:Het hangt er in grote mate vanaf of je zoon nog thuis woont of al op zichzelf :o
Hij woont nog steeds thuis en ik zie hem zo direct nog niet vertrekken :mrgreen:
one whisky a day, keeps the doctor away

AnnekeW
Berichten:272
Lid geworden op:di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds:2015
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: nieuwbaken vraag

Bericht door AnnekeW » za 29 jul 2017, 13:22

marc17960 schreef:dag allemaal,

... en wij stellen ons de vraag welke bijenkap de betere of de gemakkelijkste is uit jullie ervaring, deze met de grote cirkel of met"buisachtige" bescherming?

marc
Dit is inderdaad erg persoonlijk. Als je de gelegenheid hebt om verschillende pakken te passen, moet je dat zeker doen! Denk eraan dat je veel voorovergebogen staat, dus test ook goed of het dan lekker blijft zitten.
Ik heb in het begin altijd gewerkt met een imkervest met hoed en een vierkante of ronde bescherming om je hoofd (verschillende types, steeds geleend), maar om één of andere reden bleef het altijd schuiven en moest ik de boel steeds rechttrekken. Ik heb nu een vest met van die bogen over het hoofd en die bevalt me heel goed. Ik heb er geen erg in dat ik het draag, het is licht (in beide opzichten) dus kan ik werken zonder dat het me hindert!

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:

Re: nieuwbaken vraag

Bericht door Luuk » di 01 aug 2017, 23:12

ik vind vier kasten niet veel om mee te beginnen. Ik begon met 5 en binnen 2 jaar had ik er 20. Nu 40. Net hoeveel tijd je erin wilt steken per kast en hoe efficient je kunt werken. En dan is het ook niet erg als er eens eentje dood gaat. Je kunt wat experimenteren. Als je weinig kasten hebt, ben je geneigd om elke week die beesten te storen omdat je toch wilt zien hoe het werkt. Nergens voor nodig en contraproductief.

Ik heb altijd meerdere beitels (setje bij de Gamma van 5 euro per drie). Ik laat ze regelmatig ergens liggen of ergens vallen. Meestal zitten er 3 in mijn tas. Ganzeveer: pluk een tak of gebruik een behangveger. Pak: koop er 2, wel zo gezellig om samen bijen te doen.

(ga bij een vereniging, misschien zit er wel een leuke imkeres voor je zoon...)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 125 gasten