verplaatsen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
poost
Berichten: 52
Lid geworden op: za 30 jul 2016, 09:09
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): 14 carnica, 2 bastaard
Locatie: wormerveer
Contacteer:

verplaatsen

Bericht door poost » wo 02 aug 2017, 11:10

Goede morgen,
ik heb vorige week een kast verplaats van mijn stal naar een locatie 15 km verder op .
Hoelang moet ik wachten om de kast weer terug te halen en te plaatsen op een nieuwe locatie 200 meter van de 1e stal.
grzz Peter

berg
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 06 sep 2002, 13:05
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: begraafplaats Buitenveldert te Amsterdam
Contacteer:

Re: verplaatsen

Bericht door berg » wo 02 aug 2017, 14:54

Een vliegbij vliegt ongeveer 3 - 4 weken waarna zij versleten is.
dus als je het volk ongeveer een maand daarna verplaatst zijn er geen oude vliegbijen meer die naar de oude plaats zullen vliegen.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: verplaatsen

Bericht door G,A3. » wo 02 aug 2017, 19:35

Heb wel eens gehoord dat je ze na een paar dagen naar b.v. die plaats 200 m. verder , terug kan zetten maar dan moet je een glasraam voor de vliegopening plaatsen. Men zegt dat de bijen , doordat ze tegen het glas vliegen, gedesorienteerd raken en zich zodoende gaan herorienteren.

G,A3.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: verplaatsen

Bericht door ErikS » ma 07 aug 2017, 13:17

poost schreef:Goede morgen,
ik heb vorige week een kast verplaats van mijn stal naar een locatie 15 km verder op .
Hoelang moet ik wachten om de kast weer terug te halen en te plaatsen op een nieuwe locatie 200 meter van de 1e stal.
grzz Peter
@Poost en @ BuzzLightyear. Als je de referenties op de oude locatie kunt weghalen kan dat meteen. Bijen zullen wel terug gaan kijken omdat ze op de omgeving georienteerd zijn maar als ze niet bv de bekende verhoging en afdak aantreffen gaan ze naar de nieuwe locatie. Takjes of desnoods een bezem voor de kast helpt zodat ze zeker orienteren. Ook helpt het bv een gele baksteen oid een paar dagen voor de kast te leggen en die mee te verhuizen. Uiteindelijk gaat het erom dat de bijen een referentie in de directe omgeving van de kast krijgen die ze herkennen.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: verplaatsen

Bericht door ErikS » ma 07 aug 2017, 13:18

G,A3. schreef:Heb wel eens gehoord dat je ze na een paar dagen naar b.v. die plaats 200 m. verder , terug kan zetten maar dan moet je een glasraam voor de vliegopening plaatsen. Men zegt dat de bijen , doordat ze tegen het glas vliegen, gedesorienteerd raken en zich zodoende gaan herorienteren. G,A3.
Een hersenschudding doet inderdaad wonderen met het geheugen...........

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: verplaatsen

Bericht door G,A3. » ma 07 aug 2017, 19:44

Het werkt wel, ook ik heb enige malen op deze wijze volken verplaatst.
Verder ben ik het met de heer ErikS eens dat een hersenschudding voor wonderen kan zorgen maar bijen hebben nog steeds geen hersens meneer ErikS.

G,A3.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: verplaatsen

Bericht door ErikS » di 08 aug 2017, 12:18

G,A3. schreef:Het werkt wel, ook ik heb enige malen op deze wijze volken verplaatst.
Verder ben ik het met de heer ErikS eens dat een hersenschudding voor wonderen kan zorgen maar bijen hebben nog steeds geen hersens meneer ErikS. G,A3.
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... _honingbij nr 11, I rest my case.
bij fysiologie.png
Los van gezond verstand dat je dieren niet ergens tegenaan laat vliegen als het anders opgelost kan worden, bv met een zichtbare hindernis.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: verplaatsen

Bericht door ErikS » di 08 aug 2017, 12:24

BuzzLightyear schreef:Vannacht volk 8 meter verplaatst. Coniferentakjes voor de ingang gezet en de stoel die er naast stond meegenomen.

Er komt stuifmeel binnen maar er cirkelt ook een grote groep bijen om de oude plek heen. Die laat ik landen op een plaat en breng ik naar de ingang van de kast op nieuwe plek. Dan vinden zij de ingang wel. Heeft dat zin of zullen zij de volgende vlucht weer naar de oude locatie vliegen?
als de bijen gaan landen hebben ze die locatie waarschijnlijk geaccepteerd ondanks de gedane moeite. Ik zou een kleine kast plaatsen zodat ze onderdak hebben gezien de weersvoorspellingen.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: verplaatsen

Bericht door ErikS » di 08 aug 2017, 14:24

Heb je hier een filmpje van ;-).
Klasse gedaan trouwens, imker met hart voor de bijen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten