Inwinteren dadant

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:
Inwinteren dadant

Bericht door tomer » zo 06 aug 2017, 01:22

Het is nu 3,5 weken geleden dat ik bij de hoofdvolken alle ramen broed heb afgenomen en heb behandeld met oxaalzuur. Ik heb al flink bijgevoerd met suikerwater omdat er in de broedkamers geen honing zat en om de nieuwe ramen uit te laten bouwen. Ondertussen hebben ze al terug ongeveer 5 ramen gesloten broed en bijna alle ramen zijn uitgebouwd. De kasten zitten nu niet meer zo vol bijen als voordien, maar wanneer alle broed binnenkort uitloopt, zal dat wel veranderen. Ik heb zowel kasten met tien ramen als met twaalf ramen. Is het best dat ik ze nu verder inwinter op alle ramen, of beter vulblokken zetten als kantramen...?

G,A3.
Berichten:251
Lid geworden op:zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:omg Middelburg
Contacteer:

Re: Inwinteren dadant

Bericht door G,A3. » zo 06 aug 2017, 14:26

In de akkerbouwgebieden kan er volgens mij nog een flinke dracht komen van de bladrammenas en de gele mosterd.

G,A3.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Inwinteren dadant

Bericht door semar » wo 09 aug 2017, 10:12

kijk hoeveel ramen ze bezetten in september als je gaat afvoeren,
als de volken aan de kleine kant zijn hang ik sluitbloken in. Bij een groot volk is dat niet nodig.
de onbezette ramen kunnen schimelen, een klein volk in een veel te grote kast wil ook wel eens een foutje maken met waar de voorraad op te slaan.
zit alles in de kantramen en niks in het midden kunnen ze verhongeren.
Vroeger ( toen ik begong) was het bij ons in de afdeling zelfs bij spaarkasten gebruikelijk om ze op 8 ramen te latten winteren.
De volken waren toen wel wat kleiner dan nu meestal het geval is.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Inwinteren dadant

Bericht door tomer » do 10 aug 2017, 00:49

Ok bedankt, voorlopig laat ik ze op alle ramen behalve een vulblok aan 1 kant en ik zal in september zien of er aanpassingen nodig zijn.
Er komt hier waarschijnlijk net zoals vorig jaar nog dracht van mosterd, dus ik ga niet te vroeg teveel geven. Vorig jaar zat alles een beetje TE vol tegen eind september.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten