3-ramen met 6-ramer verenigen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

3-ramen met 6-ramer verenigen

Bericht door EstherB » za 12 aug 2017, 14:55

Hallo allemaal,

Als ik een 3-ramer met een 6-ramer verenig, is dan het volgende mogelijk:

De 6-ramer onder met 2 kranten vellen en daar bovenop de 3-ramer ondersteboven (eventueel met een elastiek/lint over de oortjes, zodat de ramen niet eruit vallen tijdens het keren). Ik zou dan de niet afgedekte stukken van de 6-ramer met plexiglas kunnen afdekken. Verder kan ik dan juist de vliegopening van de 3-ramer open laten of sluiten.

Alvast bedankt voor een reactie!

Esther

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: 3-ramen met 6-ramer verenigen

Bericht door imker Marinus » za 12 aug 2017, 17:17

Is het niet mogelijk om de 6 ramen in een 10-raams kast te doen, daarboven dan een tweede broedkamer (of twee honingkamers) met de 3 ramen? Wanneer de volken dan verenigd zijn haal je de 3 ramen van de 3-ramer naar beneden en neem je de tweede broedkamer weer af. Dat kan na een paar dagen. Op deze manier houd je ook alle 9 ramen in gebruik.

Die constructie van een 6-ramer met 3-ramer erop, lijkt onhandig voor de winter, het lijkt niet zo stabiel. Ben benieuwd naar andere oplossingen.

EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

Re: 3-ramen met 6-ramer verenigen

Bericht door EstherB » za 12 aug 2017, 17:24

imker Marinus schreef:Die constructie van een 6-ramer met 3-ramer erop, lijkt onhandig voor de winter, het lijkt niet zo stabiel. Ben benieuwd naar andere oplossingen.
Helemaal mee eens, de constructie zou ook puur voor het verenigen zijn en niet voor langer dan dat. Ik zit krap in mijn materiaal en heb maar 1 broedkamer over (dus het voorstel met twee kamers gaat niet). Ik zou dan na het verenigen de 9 ramen samen in die ene broed kamer kunnen hangen.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: 3-ramen met 6-ramer verenigen

Bericht door imker Marinus » za 12 aug 2017, 17:37

EstherB schreef:
imker Marinus schreef:Die constructie van een 6-ramer met 3-ramer erop, lijkt onhandig voor de winter, het lijkt niet zo stabiel. Ben benieuwd naar andere oplossingen.
Helemaal mee eens, de constructie zou ook puur voor het verenigen zijn en niet voor langer dan dat. Ik zit krap in mijn materiaal en heb maar 1 broedkamer over (dus het voorstel met twee kamers gaat niet). Ik zou dan na het verenigen de 9 ramen samen in die ene broed kamer kunnen hangen.
En twee honingkamers gebruiken als broedkamer (om op die broedkamer te zetten die je nog hebt)? Of heb je de honingkamers er nog op staan?

Het kan denk ik wel hoor, zoals je het voorstelt. Als je echt geen materiaal meer hebt moet het zo. Maar het lijkt me zo'n gedoe (raampjes niet netjes boven elkaar, open gedeelte afdekken, bij het minste of geringste valt de 3-ramer). Kun je niet wachten tot de honingkamers leeg zijn? Verenigen wordt naarmate de tijd nu vordert minder en minder risicovol.

EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

Re: 3-ramen met 6-ramer verenigen

Bericht door EstherB » za 12 aug 2017, 21:20

imker Marinus schreef:
EstherB schreef:
imker Marinus schreef:Die constructie van een 6-ramer met 3-ramer erop, lijkt onhandig voor de winter, het lijkt niet zo stabiel. Ben benieuwd naar andere oplossingen.
Helemaal mee eens, de constructie zou ook puur voor het verenigen zijn en niet voor langer dan dat. Ik zit krap in mijn materiaal en heb maar 1 broedkamer over (dus het voorstel met twee kamers gaat niet). Ik zou dan na het verenigen de 9 ramen samen in die ene broed kamer kunnen hangen.
En twee honingkamers gebruiken als broedkamer (om op die broedkamer te zetten die je nog hebt)? Of heb je de honingkamers er nog op staan?

Het kan denk ik wel hoor, zoals je het voorstelt. Als je echt geen materiaal meer hebt moet het zo. Maar het lijkt me zo'n gedoe (raampjes niet netjes boven elkaar, open gedeelte afdekken, bij het minste of geringste valt de 3-ramer). Kun je niet wachten tot de honingkamers leeg zijn? Verenigen wordt naarmate de tijd nu vordert minder en minder risicovol.


Bedankt, ik ga er nog een kritisch naar kijken. Mocht ik toch het plan doorzetten, wat moet dan mijn afweging zijn over het wel of niet open laten van de vliegopening van de 3 ramer?

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: 3-ramen met 6-ramer verenigen

Bericht door imker Marinus » za 12 aug 2017, 23:51

EstherB schreef: Bedankt, ik ga er nog een kritisch naar kijken. Mocht ik toch het plan doorzetten, wat moet dan mijn afweging zijn over het wel of niet open laten van de vliegopening van de 3 ramer?
Wat ik zou doen is zorgen dat het moertje dat je wilt houden in de 3-ramer zit, boven. Die 3-ramer zou ik niet de mogelijkheid tot vliegen geven. In de onderste bak zitten de bijen die het meest gevaar vormen voor de koningin boven, de vliegbijen. Die zou ik niet de mogelijkheid geven ook boven, via de 3-ramer, de kast te kunnen verlaten, dan kunnen ze in contact komen met de koningin die je wilt houden.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 3-ramen met 6-ramer verenigen

Bericht door A.A. Staals » zo 13 aug 2017, 07:18

imker Marinus schreef:
EstherB schreef: Bedankt, ik ga er nog een kritisch naar kijken. Mocht ik toch het plan doorzetten, wat moet dan mijn afweging zijn over het wel of niet open laten van de vliegopening van de 3 ramer?
Wat ik zou doen is zorgen dat het moertje dat je wilt houden in de 3-ramer zit, boven. Die 3-ramer zou ik niet de mogelijkheid tot vliegen geven. In de onderste bak zitten de bijen die het meest gevaar vormen voor de koningin boven, de vliegbijen. Die zou ik niet de mogelijkheid geven ook boven, via de 3-ramer, de kast te kunnen verlaten, dan kunnen ze in contact komen met de koningin die je wilt houden.
Wat ik zou doen:
Koningin uit de drie-ramer halen en dan alles in een tien-raams kast hangen. Ramen om en om van het ene en andere volk. (Eventueel enkele "druppels" spiritus op de bodem druppelen).
Andere mogelijkheid:
Doe de zes-ramer in tien-raams kast (aan een kant) en dek alles af met een krant en hang daar de drie-ramer langs.

ad staals

De moerasimker
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie: Weerribben
Contacteer:

Re: 3-ramen met 6-ramer verenigen

Bericht door De moerasimker » zo 13 aug 2017, 18:08

A.A. Staals schreef:
imker Marinus schreef:
EstherB schreef: Bedankt, ik ga er nog een kritisch naar kijken. Mocht ik toch het plan doorzetten, wat moet dan mijn afweging zijn over het wel of niet open laten van de vliegopening van de 3 ramer?
Wat ik zou doen is zorgen dat het moertje dat je wilt houden in de 3-ramer zit, boven. Die 3-ramer zou ik niet de mogelijkheid tot vliegen geven. In de onderste bak zitten de bijen die het meest gevaar vormen voor de koningin boven, de vliegbijen. Die zou ik niet de mogelijkheid geven ook boven, via de 3-ramer, de kast te kunnen verlaten, dan kunnen ze in contact komen met de koningin die je wilt houden.
Wat ik zou doen:
Koningin uit de drie-ramer halen en dan alles in een tien-raams kast hangen. Ramen om en om van het ene en andere volk. (Eventueel enkele "druppels" spiritus op de bodem druppelen).
Andere mogelijkheid:
Doe de zes-ramer in tien-raams kast (aan een kant) en dek alles af met een krant en hang daar de drie-ramer langs.

ad staals
In 10 ramer met krant ertussen zou ik ook doen
How het sympel en eenvoudig

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

Re: 3-ramen met 6-ramer verenigen

Bericht door EstherB » ma 14 aug 2017, 09:18

A.A. Staals schreef:
imker Marinus schreef:
EstherB schreef:Doe de zes-ramer in tien-raams kast (aan een kant) en dek alles af met een krant en hang daar de drie-ramer langs.

ad staals
Daar had ik nog niet aan gedacht, bedankt! Wat doe ik dan met de vliegopening? Zorg ik dat beide kanten (dus beide volken) naar binnen en naar buiten kunnen, of maak ik het deel waar de moer zit dicht?

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 3-ramen met 6-ramer verenigen

Bericht door Dirk Blanken » ma 14 aug 2017, 20:35

Hallo Allemaal,

Bij Buckfast doe ik het heel eenvoudig.

Allereerst de niet gewenste koningin gaat eruit tussen duim en wijsvinger.

Verder komt de 6ramer helemaal links en de drie ramer helemaal rechts daartussen komen twee neutrale ramen.
Dat zijn ramen met een beetje voer of stuifmeel of helemaal niets vanuit het raten bestand.

Daarna laat ik ze nog even open staan ev. met een gaasrooster bij veel roofbijen en dan na een paar dagen alles inpassen en er een broednestje van maken.

Wat doen jullie altijd moeilijk.
Andere bijen??.
Rust is wat belangrijk is.
Geen rook of zeer vroegtijdig als het nodig is

Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 46 gasten