met honingkamers de winter in?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

vince
Berichten: 6
Lid geworden op: za 04 jun 2016, 14:19
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

met honingkamers de winter in?

Bericht door vince » zo 27 aug 2017, 17:37

Beste imkers,

Dit jaar hebben mijn 4 volkjes een enorm goede zomer achter de rug.
Na de 2e keer slingeren voorjaar en eind juni, de geslingerde honingkamers terug gezet om uit te laten likken. elk volkje een bak met 10 ramen.
De dracht was zo goed dat ze meteen zijn doorgegaan met vullen.
Nu kom ik na een paar weken terug van vakantie, en wil een blik werpen in de kasten, en meteen een varroa behandeling starten met plaatjes.
Zijn alle honingzolders volledig gevuld, en voor een groot deel verzegeld.
Ik heb honing genoeg afgenomen, en wil ze het graag laten houden, maar lees verschillende berichten over inwinteren met een honingkamer.
Wat is wijsheid?

alle volken staan op 2 broedkamers, welke volledig uitgebouwd zijn (ook hier zit behoorlijk wat honing in de kantramen) en dus per volk een volle honingkamer er bovenop.

Hoor graag jullie ervaring of tips.

vr. groet,

Vince

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: met honingkamers de winter in?

Bericht door Dirk Blanken » zo 27 aug 2017, 20:08

hallo vince,

Lage honingkamers op de volken laten staan is nu een goed gegeven maar in het voorjaar lastig zodra er broed in zit.
Als je dan heel vroeg bent en er nog maar een paar ramen met broed in zit zou je ze kunnen gebruiken als darrenraam en het darrenbroed gemakkelijk
uit kunnen snijden als je denkt dat dat veel mijten bevat.

Een beetje meer voeren zou ook kunnen voorkomen dat er in de honingkamer veel broed komt.

Maar beter is om voortaan geen lage honingkamers te gebruiken maar ook broedkamers voor de honingwinning.
Dus één raamformaat voor zowel broed als honing.

Dirk.
dertiende

victort
Berichten: 157
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: met honingkamers de winter in?

Bericht door victort » zo 27 aug 2017, 23:05

Dag Vince,
hier staan de volken ook op 2 BKs in de winter. Momenteel heb ik 2 BK, moerrooster en 2 HBKs staan die samen voor 75% gevuld zijn. Ik neem hooguit de tweede HK af als die vol zit (BK formaat). WEl geef ik nooit suikerwater of doe niets aan bestrijding. Tot nu toe komt alles zo de winter door. Na de winter is die extra bak honing grotendeels leeg. Ik laat wel het moerrooster zitten omdat er dus ook veel honing in de onderste 2 BKs zit...
Ik zou je bak dus laten staan..:)
Succes met je keuze!

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: met honingkamers de winter in?

Bericht door semar » ma 28 aug 2017, 07:09

je kunt altijd de ramen open krabben en eronder zetten.
de dames verplaatsen het dan naar de bovenste broedbak.
WEL TIJDENLIJK HET VLIEGGAT VERKLEINEN.

vRIENDELIJKE GROET

Semar(Dominique)

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: met honingkamers de winter in?

Bericht door bee-tree » ma 28 aug 2017, 08:11

victort schreef:Dag Vince,
hier staan de volken ook op 2 BKs in de winter. Momenteel heb ik 2 BK, moerrooster en 2 HBKs staan die samen voor 75% gevuld zijn. Ik neem hooguit de tweede HK af als die vol zit (BK formaat). WEl geef ik nooit suikerwater of doe niets aan bestrijding. Tot nu toe komt alles zo de winter door. Na de winter is die extra bak honing grotendeels leeg. Ik laat wel het moerrooster zitten omdat er dus ook veel honing in de onderste 2 BKs zit...
Ik zou je bak dus laten staan..:)
Succes met je keuze!
Van jouw bericht Vince zal menig imker zich achter de oren krabben.
Al zeven jaar komen tot nu toe al jouw volken de winter door zonder
suikerwater te geven én zonder bestrijding van de varroa uit te voeren,schrijf jij.
Dus de bijen op honing laten overwinteren zonder varroabestrijding is mogelijk.

Ik wil je wel geloven ook al klinkt het 95 % van de imkers ongelooflijk in de oren.
De middenweg bewandel ikzelf, dus deels op honing overwinteren
en matige bestrijding met organische olie.

Victort, heb jij bijen die de varroa's van zich afhouden en\of vang je de varroa's
met darrenbroed en\of zijn de varroa's virusvrij ?
Misschien zijn er nog andere verklaringen mogelijk.
En hoe sterk komen de volken de winter uit ? Zj. :b10:

victort
Berichten: 157
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: met honingkamers de winter in?

Bericht door victort » ma 28 aug 2017, 18:51

bee-tree schreef: Van jouw bericht Vince zal menig imker zich achter de oren krabben.
Al zeven jaar komen tot nu toe al jouw volken de winter door zonder
suikerwater te geven én zonder bestrijding van de varroa uit te voeren,schrijf jij.
Dus de bijen op honing laten overwinteren zonder varroabestrijding is mogelijk.

Ik wil je wel geloven ook al klinkt het 95 % van de imkers ongelooflijk in de oren.
De middenweg bewandel ikzelf, dus deels op honing overwinteren
en matige bestrijding met organische olie.

Victort, heb jij bijen die de varroa's van zich afhouden en\of vang je de varroa's
met darrenbroed en\of zijn de varroa's virusvrij ?
Misschien zijn er nog andere verklaringen mogelijk.
En hoe sterk komen de volken de winter uit ? Zj. :b10:
Dag Zjef,

Tot nu toe zijn alle volken elke winter doorgekomen inderdaad. Ik weet ook dat menig imker me niet geloofd en zelfs veroordeeld (hoop niet dat je in de buurt woont ed.) echter toch is het zo. Het imkeren heb ik ooit van mijn oom geleerd die in de Ardennen al 30 jaar bestrijdingsvrij imkert, overwinter op eigen honing en laat zwermen. Wel max 4 volken. Vorig jaar heb ikzelf nog een cursus gevolgd in Lanaken om meer theorie te leren.
Van hem heb ik ooit mijn eerste volkje gekregen van waaruit nu inmiddels 6 volken bestaan (op 3 verschillende locaties)
Ik heb al een de suikertest gedaan om zeker te zijn, maar varroamijten heb ik nog niet gezien bij mijn bijen. De lade heb ik al meerdere keren met een loep onderzocht, maar dus zonder mijten. Je bent van harte welkom om eens te komen kijken teneinde je te overtuigen.
Maar zoals gezegd dus 0 bestrijding, ruime hoeveelheid honing ter overwintering (2BK en evt extra HK), ik doe nooit iets aan zwermdrang (zwermen is natuurlijke varroabestrijding imho) en max 4 volken per stand (voor elke windrichting 1 is mijn filosofie), dus geen intensieve bijenhouderij.
WElke organische olie gebruik jij?

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: met honingkamers de winter in?

Bericht door bee-tree » di 29 aug 2017, 10:08

victort schreef:
bee-tree schreef: Van jouw bericht Victort zal menig imker zich achter de oren krabben.
Al zeven jaar komen tot nu toe al jouw volken de winter door zonder
suikerwater te geven én zonder bestrijding van de varroa uit te voeren,schrijf jij.
Dus de bijen op honing laten overwinteren zonder varroabestrijding is mogelijk.

Ik wil je wel geloven ook al klinkt het 95 % van de imkers ongelooflijk in de oren.
De middenweg bewandel ikzelf, dus: substantieel ofwel niet zo zuinig op honing overwinteren en matige bestrijding met organische olie van planten.

Victort, heb jij bijen die de varroa's van zich afhouden en\of vang je de varroa's
met darrenbroed en\of zijn de varroa's virusvrij ?
Misschien zijn er nog andere verklaringen mogelijk.
En hoe sterk komen de volken de winter uit ? Zj. :b10:
Dag Zjef,



Tot nu toe zijn alle volken elke winter doorgekomen inderdaad. Ik weet ook dat menig imker me niet gelooft en zelfs veroordeelt (hoop niet dat je in de buurt woont ed.). Toch is het zo. Het imkeren heb ik ooit van mijn oom geleerd die in de Ardennen al 30 jaar bestrijdingsvrij imkert, overwintert op eigen honing en laat zwermen. Wel max 4 volken. Vorig jaar heb ikzelf nog een cursus gevolgd in Lanaken om meer theorie te leren.
Van hem heb ik ooit mijn eerste volkje gekregen van waarvan nu inmiddels 6 volken staan (op 3 verschillende locaties)
Ik heb al een de suikertest gedaan om zeker te zijn, maar varroamijten heb ik nog niet gezien bij mijn bijen. De lade heb ik al meerdere keren met een loep onderzocht;
geen mijten te zien. Je bent van harte welkom om eens te komen kijken teneinde je te overtuigen.
Maar zoals gezegd dus 0 bestrijding, ruime hoeveelheid honing ter overwintering (2BK en evt extra HK), ik doe nooit iets aan zwermdrang (zwermen is natuurlijke varroabestrijding imho) en max 4 volken per stand (voor elke windrichting 1 is mijn filosofie), dus geen intensieve bijenhouderij.
WElke organische olie gebruik jij?
Hallo Victort. Jouw bericht past goed bij je gebruikersnaam, zeker wanneer
ik de t weg denk, want Victor zonder t betekent overwinnaar.
Jij hebt het varroaprobleem blijkbaar overwonnen of zelfs nooit er mee geworsteld.
Ik heb mijn geloof ofwel vertrouwen in jouw bevindingen al hierboven laten blijken.
Dus ik hoef me niet thomasachtig te gedragen. :naughty:

In het verleden gebruikte ik etherische wintergreenolie volgens de Texelse methode
nadat Perizine en Apistan verboden werden ; Thans al 15 jaar zonnebloemolie.
Hoe ? Dat staat verspreid in het forum. Abejas-árbor :b10:

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: met honingkamers de winter in?

Bericht door G,A3. » di 29 aug 2017, 19:26

Dag Victort ik doe ook niet aan Varrao bestrijding 1 volk is al meer dan 10 jaar niet behandeld. Ik denk dat de varrao mede bestreden wordt door (roof)mijten? die ook in de kast zitten . Als ze er zitten kan je ze met een goede loep vinden ,al dan niet voor de lens gehouden van je mobieltje. Je kan er een filmpje van zien op mijn face-book onder Adri Mesu. Laat weten als je ze ook vindt. :clap: G,A3.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: met honingkamers de winter in?

Bericht door semar » ma 04 sep 2017, 14:04

ook bij mij zijn 3 kasten met grote volken plots helemaal tot hun strot toe gevuld met bruine honing.
waarschijnlijk van de bladluis, gehaald in augustus.
ook ik had ze al "winterklaar"de honingbaken eronder, maar zelfs die zitten vol.
laat ze het maar houden en zie wel of er in het voorjaar nog wat van over is.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: met honingkamers de winter in?

Bericht door Dirk Blanken » ma 04 sep 2017, 20:37

Semar,

Is het dan niet beter om een broedkamer onder te zetten zodat ze kunnen uitzakken.
Dat zou ik doen.
Ik heb altijd half uitgebouwde ramen en die zijn daarvoor geschikt.

Dirk,
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten