Zwakke drieramer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Zwakke drieramer

Bericht door Hans » di 05 sep 2017, 08:02

Ik heb recent een drieramer overgenomen. Koningin is goed aan de leg. Maar bij openen zag ik dat er maar heel weinig bijen in zaten om het broed te verzorgen.

Ernaast heb ik een bomvolle zesramer staan. Ik wil de drieramer versterken met een raam broed uit de zesramer. Er zijn in de drieramer alleen te weinig bijen om dat broed warm te houden.

Kan ik nu een raam met bijen uit de 6 ramer overzetten naar de 3 ramer zonder dat het oorlog wordt? Ik heb dat nooit eerder zo gedaan dus vandaar de navraag. Anders gaat de drieramer het niet redden komende winter.

Ik wil die koningin een kans geven voor volgend jaar. Ze is driftig aan het werk en moet wat geholpen worden. Ik had niet verwacht dat er zo weinig bijen in zaten en moet dat nu snel oplossen.

EDIT: Ik kreeg het advies toch een krant tussen de ramen te plaatsen.

Bedankt alvast,
Hans

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zwakke drieramer

Bericht door ErikS » di 05 sep 2017, 10:56

Ik zou de zesramer wegzetten als hij goed vliegt, dan versterken de vliegbijen het kleine volk.
Tegen de avond een raam uitvallend broed uitnemen en bijhangen met bijen. zeker zijn dat de koningin niet op die raam zit.

Dan heb je en meer vliegbijen, jonge bijen en jonge aanwas. allen heb je nodig om het kleine volk een vliegende herfststart te laten maken.

als je alleen een raam omhangt gaan de vliegbijen terug naar de oude kast en heb je een tekort in aanvoer en mogelijk aan bijen om het broed warm te houden. Hier hebben we al een nacht van 7 graden gehad.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Zwakke drieramer

Bericht door Hans » di 05 sep 2017, 15:59

Hoi Erik,

Ik kan dat raam dus met bijen overzetten zonder risico op oorlog?

En zesramer wegzetten. Hoe ver? Is een paar meter (volgende pallet) ver genoeg? De 3 ramer komt dan op de plek van de zesramer.

Gr. Hans

Gebruikersavatar
debijenboer
Berichten: 43
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 18:50
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Zwakke drieramer

Bericht door debijenboer » di 05 sep 2017, 17:40

Mijn ervaring is inmiddels dat je beter de winter in kan gaan met 1 groot volk dan met 2 kleine volken. Waarom verenig je de 3 ramer niet met de 6 ramer? Dan heb je 9, ramen. Dat is nog niet groot voor een volk. Moet je natuurlijk nog wel een 10 raamskast hebben.

Het is volgens mij al te laat in het jaar om nog wat uit te proberen.
Geert (debijenboer)

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Zwakke drieramer

Bericht door semar » wo 06 sep 2017, 09:44

eerst de zesramenop de drieramer laten invliegen,
na een paar dagen een raam gesloten broed (zonder bijen) uit de zesramer
naar de drieramer. (als je daarmee de zesramer niet teveel verzwakt).

Vriendelijke groet.
Semar(Dominique)

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Zwakke drieramer

Bericht door Hans » wo 06 sep 2017, 11:38

Ik baal vreselijk. Nog maar paar honderd bijen. Mooie koningin aan de leg. Ik wil het risico niet nemen om andere volken teveel te verzwakken. Ik kocht het volkje bij een gerenommeerd adres. Ze hebben veel te weinig bijen afgeslagen. Ik heb het al genoemd. Hoe kan ik nu de koningin nog redden voor de winter... Bang dat het een verloren zaak is. Had er nog een sterke zesramer van willen maken maar er zitten veel te weinig bijen in om nog wat mee te doen. Jammer hoor.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Zwakke drieramer

Bericht door oldtimer » wo 06 sep 2017, 12:22

Je 6 ramer zit dan wel "bomvol" bijen maar zit er ook ruim voldoende broed in.?

Wat ErikS schrijft is een goeie redding. Je kunt ook kijken of een imker in de buurt een drie ramer bijen kan vullen (zonder koningin natuurlijk). Die kun je dan na een uur of 2 (moerloos) op jouw drieramer zetten met een krantje er tussen.

Lukt dit allemaal niet, je laatste, wel onzekere kans: koop een Kieler, vul het voerbakje met suikerwater, geef ze een randje was aan de raatjes mee, kiep het volkje met koningin daarin en zie maar wat ervan komt. Je kunt de Kieler versterken met bijen uit je zes ramer, dan kost het je nauwelijks bijen uit je zes ramer. Totaal gaan in een Kieler hooguit twee koffiebekers bijen. Met wat extra bijen (ruim 1 beker extra) kun je er een opzetstukje voor kopen, daarmee kun je de winter doorkomen. Ik heb wel vaker einde winter volkjes overgehouden die begin van de winter geen spat broed hadden, dus dat is je zorg niet. Je zorg is nu, winterbijen en voer op de juiste plek.
Als je dit doet met een Kielertje, zet hem voor een paar weken elders neer (3km) (afvliegen toegevoegde bijen) en haal het desnoods daarna naar huis. Zet het Kielertje op een warme plek (niet op de grond) waar vaak de zon komt en hang het raam broed wat uit die drie ramer komt in je zesramer, maar pas op, haal of verplaats geen voer uit je zesramer.

Ik zag na het tikken van dit bericht dat je negen volken hebt, dan moeten een paar extra bijen ergens afkloppen geen probleem zijn.
Alexander (Lex)

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Zwakke drieramer

Bericht door Abelhas » wo 06 sep 2017, 22:13

Waarom is het advies een Kieler? Kan het bijv. ook met een miniplus en dan suikerwater voeren?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Zwakke drieramer

Bericht door oldtimer » wo 06 sep 2017, 22:25

Als het volkje nog groot genoeg is kan een Mini-plus natuurlijk ook, maar i heb de indruk door de uitleg van de TS dat het een klein volkje aan het worden is. Een goeie volle 3 ramer zou in een Mini-plus passen maar dat is het kennelijk niet meer.

Ik zou daarom een Kieler nemen i.v.m. de inhoud. Miniplus is weer groter dan een Kieler en je wilt komende winter de bijen dicht op elkaar gepakt hebben.
Ik weet zo uit mijn hoofd de inhoudsmaat in cm3 niet maar er is naar mijn gevoel een groot verschil in inhoudsmaat.

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ngskastjes
Alexander (Lex)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten