onvindbare darrenbroedige moer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: onvindbare darrenbroedige moer

Bericht door Dirk Blanken » zo 17 sep 2017, 18:41

A.A. Staals schreef:
Bmans schreef:Ik heb een 6-ramer met een darrenbroedige moer, netjes 1 eitje per cel. Verschillende keren heb ik haar al niet kunnen vinden. Ze zal wel wat klein zijn vermoed ik. Er zijn nu al wel darren geboren. Wat kan ik het beste doen?
Wie heeft er een (handige) oplossing?
Niets doen. Allemaal oude bijen,geen winterbijen. Ook al gaan ze bij een ander volk dragen ze niets bij aan de vorming van winterbijen in dat volk.
De kans dat je de koningin van het volk waar je ze bij zou doen, of op aflaat vliegen, verliest is altijd aanwezig en nu niet meer te herstellen. Pas zelf nog meegemaakt). De moer van het volk waar je iets bij doet kun je beschermen door haar in een kooitje te doen,

ad staals
Dus afzwafelen??

Ik zou die koningin willen vinden want één enkele werkster die legt als een koningin met 1 eitje per cel heb ik nog niet meegemaakt.
Er moet een koningin inzitten.
Het is nu zo laat in het seizoen dat je nog wel kan verenigen met gezonde volken maar niet meer met afwijkende.
Dus zou ik het volkje ook opgeven en afzwafelen, daar heb ik geen goed gevoel bij maar afslaan geeft risico's voor de goede volken.
Deze zesramer bevat alleen oude bijen en die vormen de meeste risico.

Dirk
dertiende

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: onvindbare darrenbroedige moer

Bericht door Jaap v.Popering » vr 29 sep 2017, 18:56

Ook oudjes kunnen het nog goed doen .....Ik heb eind augustus nog een stal met 11 verwaarloosde volken van een allergisch geworden imker gekocht . Drie volken met darrenbroedige moertjes door een moerrooster gejaagd met een BK raam brias onderin ...op een kast met een BK en HK . Daar ik zelf geen moertjes meer over had en ik het te laat vond om er nog een te laten telen ( het waren tenslotte allemaal oude bijen ) heb ik bij een collega een oudje uit een bestuivingsvolk gevraagd . Ik heb ze gevoerd en vandaag eens naar het resultaat gekeken ....Zeer tevreden ,ik neem aan dat er in de BK ook enkele ramen met broed zullen zitten ,,, ik zal weer wat moeten gaan voeren . :D
IMG_1967.jpg

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: onvindbare darrenbroedige moer

Bericht door Bmans » wo 04 okt 2017, 21:39

Ik heb niets gedaan met het volkje om de andere goede volken niet in gevaar te brengen. Ik had ze eigenlijk gewoon opgegeven.
Nu heb ik nog een moer kunnen bemachtigen die ik als allerlaatste reddingsboei wil introduceren.
Hoe te handelen?
De darrenbroedige moer blijft (vreemd genoeg) onvindbaar. Ze is erg klein vermoed ik. Mocht ik haar echt niet vinden wat dan te doen?
De goede (2016 F1) moer moet erin.....

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Spoed.... onvindbare darrenbroedige moer

Bericht door Bmans » do 05 okt 2017, 09:41

Kan iemand mij nog van bruikbare tips voorzien...
Ik heb vanmiddag een goede moer die erin kan. Ik ga de "onvindbare" nog wel zoeken. Maar stel ik vind haar niet. Hoe dan te handelen, opdat het toch een succes kan worden???

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Spoed.... onvindbare darrenbroedige moer

Bericht door A.A. Staals » do 05 okt 2017, 10:19

Bmans schreef:Kan iemand mij nog van bruikbare tips voorzien...
Ik heb vanmiddag een goede moer die erin kan. Ik ga de "onvindbare" nog wel zoeken. Maar stel ik vind haar niet. Hoe dan te handelen, opdat het toch een succes kan worden???
Er zijn nu al wel darren geboren. Dit schreef je 16 september. Dit wil zeggen dat het al vanaf half augustus mis is en het volkje dus geen winter bijen heeft. Je mag er niets meer van verwachten. Wil je succes vol een nieuw koningin inbrengen MOET de aanwezige koningin er uit.

ad staals

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: onvindbare darrenbroedige moer

Bericht door Dirk Blanken » do 05 okt 2017, 10:33

Probeer het volkje te zeven.
Broedkamer onder met een raam jong broed erin en twee uitgebouwde ramen deze licht bespuiten met suiker water.
Goed sluitend moerrooster erop.
Daarop weer een broedkamer en alle bijen afslaan, klein beetje roken.
Dan moet de moer over blijven op het rooster.

Dirk.
dertiende

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Spoed.... onvindbare darrenbroedige moer

Bericht door Bmans » do 05 okt 2017, 11:35

A.A. Staals schreef:Je mag er niets meer van verwachten.
Ik verwacht er ook zeker niets meer van. Het is toevallig dat er nog een moer vrij kwam. Die heeft dan een kansje. Het volk was eigenlijk al opgegeven. Gewoon als test/experiment.

Vandaag dan nog een keer extreem goed speuren. Dan dus evt zeven. Hoewel ik huiverig ben. Ik denk dat ze klein is en er misschien doorkomt.
Verder had ik al als tip om op de pootjes te letten. (Normaal vind ik de moeren altijd wel.) Ik ben benieuwd of ik deze nog zal zien. Ze is in ieder geval kampioen in bijenverstoppertje.
Als er nog alternatieve manieren, tips zijn, hoor ik het graag!

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: onvindbare darrenbroedige moer

Bericht door Theo777 » vr 06 okt 2017, 18:06

Ik ben erg nieuwschierig hoe het je nu verder vergaan is en of je de moer er nog uit hebt kunnen zeven?

Groet. Theo

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: onvindbare darrenbroedige moer

Bericht door Dirk Blanken » ma 09 okt 2017, 18:12

Ik heb nog wel een tip!

Als je een test/experiment wilt doen moet je het wel uitvoeren anders leer je niets van het experiment.

Ergens klopt het niet:

Waar is al die tijd die moer gebleven die je kon bemachtigen.
Die heb je waarschijnlijk in een kluisje gekregen met een tiental bijtjes.
Dat moertje zou ik dan zo snel mogelijk gebruiken maar jij wilt nog steeds alternatieve manieren en bruikbare tips.

Of je bent heel onzeker of je wilt aandacht en is je verhaal een verzonnen spelletje.

Dirk.
dertiende

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: onvindbare darrenbroedige moer

Bericht door Bmans » za 14 okt 2017, 21:09

Dirk Blanken schreef:Ik heb nog wel een tip!
Of je bent heel onzeker of wilt aandacht en is je verhaal een verzonnen spelletje.

Dirk.
Aandacht zit ik niet om verlegen.... Onzeker valt mee, maar in dit geval had ik één kans (voor dit volkje), dan is het beter even te vragen aan de cracks, leek me.

De moer heb ik nooit gevonden, ook nooit gezien. Ze zal klein zijn geweest. Een leggende werkster kan niet omdat er keurig één eitje per cel was.
Toen de nieuwe moer er was heb ik in een ultieme poging de bijen afgeslagen in de lucht. Dat op ca 20 meter van de kast. De bijen vlogen veelal terug en de moer heb ik erin gehangen in een kooitje. De volgende dag klepje open. Vandaag (één week verder heb ik een moer zien lopen en er waren volop eitjes. Ik verwacht dat het dus nu goed zit qua moer met dit volkje. Hoe ze de winter doorkomen is natuurlijk even afwachten. Dit is niet ideaal natuurlijk. We zullen zien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten