geen broed bij inspectie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

frankwillems
Berichten: 82
Lid geworden op: do 18 feb 2016, 09:12
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): carnica
Locatie: overpelt
Contacteer:

geen broed bij inspectie

Bericht door frankwillems » zo 24 sep 2017, 18:45

Hoi,

Vandaag alle kaste gecontroleerd.
1 volk had totaal geen broed. enkel wat eitjes
Omdat ik toch nog moeren over heb heb ik haar gewisseld.

Was dit wijs of ben ik te voorbarig?

Vgrt Frank

De moerasimker
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie: Weerribben
Contacteer:

Re: geen broed bij inspectie

Bericht door De moerasimker » zo 24 sep 2017, 18:46

frankwillems schreef:Hoi,

Vandaag alle kaste gecontroleerd.
1 volk had totaal geen broed. enkel wat eitjes
Omdat ik toch nog moeren over heb heb ik haar gewisseld.

Was dit wijs of ben ik te voorbarig?

Vgrt Frank
Ik heb meerdere volken zonder broed het gedrag van de hijen was goed dus maak me daar niet druk om

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: geen broed bij inspectie

Bericht door Dirk Blanken » zo 24 sep 2017, 19:11

Hallo Frank,

Mijn laatste controle is vlak voor het beginnen te voeren dus ik zie nu niet meer of ze broed hebben.
Maar ik weet zeker dat ze nog broed hebben door de hoeveelheid aan stuifmeel die ze nu nog binnenhalen en de warmte bovenop.
Buckfastvolken broeden vaak wat langer door en soms zijn de volken in het voorjaar groter dan bij inwintering.

Ik zou het ook vreemd gevonden hebben dat er nu eind september geen broed in zat en volgens mij heb je juist gehandeld.
Maar eigenlijk had je wat eerder moeten zijn want als er nu geen gesloten broed inzit worden er ook geen winterbijen geboren en dat is echt nodig om een goed volk te hebben in het voorjaar.
Hopelijk gaat de nieuwe moer stevig aan de leg en komen er in de 2e helft van oktober nog voldoende winterbijen.

Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: geen broed bij inspectie

Bericht door Hans van der Post. » zo 24 sep 2017, 19:45

frankwillems schreef:Hoi,

Vandaag alle kasten gecontroleerd.
1 volk had totaal geen broed. enkel wat eitjes
Omdat ik toch nog moeren over heb heb ik haar gewisseld.
Was dit wijs of ben ik te voorbarig?
Vgrt Frank
Ja je ben voorbarig geweest :think: Ik zie dat je carinca`s hebt die zijn gevoelig wat betreft dracht.
Als er geen nectar binnen komt houd het broeden van het volk op. - dit gebeurd niet bij alle carnica volken.
Dit is eigenlijk een goede eigenschap die zorgt dat een volk lang kan overleven.

Verder nog een tip: Als ik klaar ben met inwinteren blijf ik er tot eind maart van het volgend jaar af. :)
!Hans.

De moerasimker
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie: Weerribben
Contacteer:

Re: geen broed bij inspectie

Bericht door De moerasimker » zo 24 sep 2017, 19:48

Hans van der Post. schreef:
frankwillems schreef:Hoi,

Vandaag alle kasten gecontroleerd.
1 volk had totaal geen broed. enkel wat eitjes
Omdat ik toch nog moeren over heb heb ik haar gewisseld.
Was dit wijs of ben ik te voorbarig?
Vgrt Frank
Ja je ben voorbarig geweest :think: Ik zie dat je carinca`s hebt die zijn gevoelig wat betreft dracht.
Als er geen nectar binnen komt houd het broeden van het volk op. - dit gebeurd niet bij alle carnica volken.
Dit is eigenlijk een goede eigenschap die zorgt dat een volk lang kan overleven.

Verder nog een tip: Als ik klaar ben met inwinteren blijf ik er tot eind maart van het volgend jaar af. :)
Ik ook Hans

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: geen broed bij inspectie

Bericht door Dirk Blanken » zo 24 sep 2017, 20:24

Moi Hans,

Is dat één van de redenen waarom Carnica volken kleiner uitwinteren dan de andere rassen en houden ze dan altijd in de nazomer een hoeveelheid winterbijen aan want die moeten toch een keer ontstaan.

Stel dat vanaf half augustus het kut weer is en er in september er ook practisch geen nectar binnenkomt wanneer wordt er dan een wintervolk opgezet?

Jij hebt Carnica dus jij moet je daarin verdiept hebben.

Groeten Dirk.
dertiende

frankwillems
Berichten: 82
Lid geworden op: do 18 feb 2016, 09:12
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): carnica
Locatie: overpelt
Contacteer:

Re: geen broed bij inspectie

Bericht door frankwillems » zo 24 sep 2017, 21:26

Hoi,

Echter staan er 4 kasten op deze stand met gelijke lijn aan moet zijde. Dracht is er nu nog. Heide is hier net klaar en de hedra staat al in bloei. Andere volken zitten nog met veeeel broed. 3 a 4 ramen.


Volk was ook vergeleken met de andere prikkelbaar. bij openen ditect de achterwerken omhoog en zeer vliegerig. Andere volken waren wel rustig.

Nu zit er een zuster moer ( zelfde lijn) op.

Duimen dat ze de winter doorkomen.

Vgrt Frank

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: geen broed bij inspectie

Bericht door Hans van der Post. » zo 24 sep 2017, 22:45

Dirk Blanken schreef:Moi Hans,
Is dat één van de redenen waarom Carnica volken kleiner uitwinteren dan de andere rassen en houden ze dan altijd in de nazomer een hoeveelheid winterbijen aan want die moeten toch een keer ontstaan.
Stel dat vanaf half augustus het kut weer is en er in september er ook practisch geen nectar binnenkomt wanneer wordt er dan een wintervolk opgezet?
Jij hebt Carnica dus jij moet je daarin verdiept hebben.
Groeten Dirk.
Inderdaad hebben carnica imkers zich verdiept in de eigenschap - het ophouden met de broedaanzet als er geen nectar binnen komt - op te lossen.
Simpel, rond 10 augustus beginnen met de inwintering. Dit met mate 1 liter suikerwater om de twee dagen, oplossing twee suiker - een water.
Er is hier in de stedelijke gebieden in het westen van het land ruim voldoende stuifmeel te halen ook al is het matig weer.

Verder is het zo dat de bijen die in augustus en september uit hun cel kruipen niet veel meer hoeven doen.
Larven voeren, de grote slijtage slag, die hebben carnica volken veel minder dan de volken die van nature lang door blijven broeden.
!Hans.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: geen broed bij inspectie

Bericht door johan » zo 24 sep 2017, 22:51

Bij mijn jonge carnica volken (8 -11 ramen bijen) is er gemiddeld nog broed verspreid over 2 - 4 ramen. Bij de volken die ingewinterd worden op 22 ramen is dit 3 - 5 ramen.
Ik heb de indruk dat er vorig jaar op dit moment nog meer broed aanwezig was. Ik hoorde van een collega dat 7 van zijn 23 volken zonder broed zitten.
Zoals alles vroeger begonnen is denk ik dat ook de winterbijen vroeger gevormd zijn dit jaar.
De mais wordt bvb ook vroeger geoogst dan andere jaren.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: geen broed bij inspectie

Bericht door Jaap v.Popering » ma 25 sep 2017, 08:41

Hans van der Post. schreef:
Verder is het zo dat de bijen die in augustus en september uit hun cel kruipen niet veel meer hoeven doen.
.
Dat betekend wel dat in de lente ( Maart ) de bijen welke het broednest op moeten starten allemaal meer dan zes maanden oud zijn .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten