geen broed bij inspectie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: geen broed bij inspectie

Bericht door Hans van der Post. » ma 25 sep 2017, 09:31

Jaap v.Popering schreef:
Hans van der Post. schreef: Verder is het zo dat de bijen die in augustus en september uit hun cel kruipen niet veel meer hoeven doen.
Dat betekend wel dat in de lente ( Maart ) de bijen welke het broednest op moeten starten allemaal meer dan zes maanden oud zijn .
Jaap v P
Ja nooit aan de bijen gevraagd hoe ze dit flikken.
Je leest het niet goed.
Schrijf nergens dat de volken pas in maart met broeden beginnen.
Kan je gerust stellen, gemiddeld hebben de dekplanken eind januari een warme plek. :wink:
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: geen broed bij inspectie

Bericht door Jaap v.Popering » ma 25 sep 2017, 10:02

Hans van der Post. schreef: Kan je gerust stellen, gemiddeld hebben de dekplanken eind januari een warme plek. :wink:
Ja ....dat weet ik ook wel , maar dan is het broednestje nog niet om over naar huis te schrijven .
Hier constateer ik bij mijn eigen straatras dat eind november het broed pas verdwenen is ......en begin januari de eerste eitjes al weer gelegd worden .

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: geen broed bij inspectie

Bericht door Hans van der Post. » ma 25 sep 2017, 10:16

Duidelijk dat in Zeeland een wat ander klimaat heerst dan in mijn omgeving.
Zo ook in het binnenland. Bijenvolken reageren daarop naar hun eigenschappen.
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: geen broed bij inspectie

Bericht door Jaap v.Popering » ma 25 sep 2017, 19:29

Hans van der Post. schreef:Duidelijk dat in Zeeland een wat ander klimaat heerst dan in mijn omgeving.
Zo ook in het binnenland. Bijenvolken reageren daarop naar hun eigenschappen.
Ik denk niet dat het allemaal met het klimaat en bijenras te maken heeft . Ik heb al meer geschreven dat het stuifmeel aanbod in de volken van zeer groot belang is . Ook zonder stuifmeel zullen zij stoppen met het broednest . Onderstaande foto deze middag even geschoten .nog drie platen broed met aan de linkerzijde open broed in een achtraamsvolk op twee bakken .
broed .jpg

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: geen broed bij inspectie

Bericht door Dirk Blanken » ma 25 sep 2017, 19:37

Hans van der Post. schreef:
Dirk Blanken schreef:Moi Hans,
Is dat één van de redenen waarom Carnica volken kleiner uitwinteren dan de andere rassen en houden ze dan altijd in de nazomer een hoeveelheid winterbijen aan want die moeten toch een keer ontstaan.
Stel dat vanaf half augustus het kut weer is en er in september er ook practisch geen nectar binnenkomt wanneer wordt er dan een wintervolk opgezet?
Jij hebt Carnica dus jij moet je daarin verdiept hebben.
Groeten Dirk.
Inderdaad hebben carnica imkers zich verdiept in de eigenschap - het ophouden met de broedaanzet als er geen nectar binnen komt - op te lossen.
Simpel, rond 10 augustus beginnen met de inwintering. Dit met mate 1 liter suikerwater om de twee dagen, oplossing twee suiker - een water.
Er is hier in de stedelijke gebieden in het westen van het land ruim voldoende stuifmeel te halen ook al is het matig weer.

Verder is het zo dat de bijen die in augustus en september uit hun cel kruipen niet veel meer hoeven doen.
Larven voeren, de grote slijtage slag, die hebben carnica volken veel minder dan de volken die van nature lang door blijven broeden.
Moi Hans,

De grote doorbroedende Buckfastvolken die soms groter uit de winter komen dan ze in gewinterd zijn maakt ze erg kwetsbaar.
Maar ja imkers willen oogsten.
Misschien moeten we buckfast wat meer kruisen met carnica om het evenwicht wat te herstellen.
Dat doen we al met Meda.
Ik heb een Cecropialijn ook eigenlijk een Carnica die het heel goed doet maar inmiddels oranje koninginnen levert.

Groeten Dirk.
dertiende

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: geen broed bij inspectie

Bericht door johan » ma 25 sep 2017, 19:37

Omgekeerd: Veel broed laat op het jaar kan ook betekenen dat er een hoge varroabesmetting is in het volk.
Weinig broed kan ook betekenen dat er onvoldoende plaats is voor de moer om een groter broed nest aan te houden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 52 gasten