wasmot

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

wasmot

Bericht door MartinS » ma 16 okt 2017, 11:56

Vorig jaar mijn honingramen nat opgeslagen in plastic bakken van de ikea. Werkte perfect.
Nu ook zo gedaan, echter bij toeval gezien dat er toch wasmot in zit. In enkele ramen heeft wel eens broed gezeten, die zal ik gaan omsmelten.
Wat kan ik nu het beste doen? Even in de vriezer en daarna weer in de bakken?
Ophangen in de bijenstal? Schoorsteen maken met IJsazijn erop?

Alvast bedankt voor de reacties.

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 16 okt 2017, 12:35

Zou nog kunnen :D
viewtopic.php?f=2&t=30806&p=196840&hili ... en#p196840

Er zitten nog mooie bladeren aan de walnotenboom.
Maar de bladen worden nu al aardig bruin en er vallen er al veel af.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Imker Huub
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 16 okt 2017, 13:20
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Schouwen-Duiveland
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door Imker Huub » ma 16 okt 2017, 13:26

Ha Martin,

Herkenbaar probleem, ik had ook (niet bebroede) honingraampjes waar toch wasmot larven in verschenen. Vooral de raampjes die al langer in gebruik zijn en de raampjes waar wat stuifmeel in zit lijken gevoelig voor wasmot. Ik heb de raampjes 24 uur in de vriezer (-20 C) gezet. Probleem opgelost. Volgend jaar ga ik alle honingramen na het slingeren preventief 24 uur in de vriezer leggen.

groet, Huub

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door MartinS » ma 16 okt 2017, 13:56

Hoi Huub,

Ik ga ze dan ook maar even een dag invriezen op -20 en volgend jaar ook maar preventief.
Bedankt!

Groetjes, Martin

Camilio
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 28 nov 2016, 07:20
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door Camilio » di 17 okt 2017, 10:39

Ik sprak laatst iemand die ze gewoon ophangt op een zeer tochtige plaats. Deed hij al jaren en nooit een wasmot. Iemand daar ervaring mee?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door Hans van der Post. » di 17 okt 2017, 11:34

Camilio schreef:Ik sprak laatst iemand die ze gewoon ophangt op een zeer tochtige plaats. Deed hij al jaren en nooit een wasmot. Iemand daar ervaring mee?
Dit is een wat oude oplossing. De was verweerd in openlucht dit is mijn ervaring woon 10 km van de zee er is in de winter veel vocht in de lucht. Goed op bergen, droog en zorgen dat er geen wasmot in de opgeborgen raten kunnen komen.(papier tussen de bakken) Zelf laat ik elke bak met ramen eerst een paar dagen op een volk schoonmaken. Bijen halen ook eieren van de mot weg. Verder direct opbergen niet een nacht onbeschermd laten staan. De wasmot is een nachtvlinder. En Ja als je een grote vriezer hebt, in een nacht en je ben de eieren van de mot kwijt.
!Hans.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door Primus » di 17 okt 2017, 12:02

Hans van der Post. schreef:
Camilio schreef:Ik sprak laatst iemand die ze gewoon ophangt op een zeer tochtige plaats. Deed hij al jaren en nooit een wasmot. Iemand daar ervaring mee?
Dit is een wat oude oplossing. De was verweerd in openlucht dit is mijn ervaring woon 10 km van de zee er is in de winter veel vocht in de lucht. Goed op bergen, droog en zorgen dat er geen wasmot in de opgeborgen raten kunnen komen.(papier tussen de bakken) Zelf laat ik elke bak met ramen eerst een paar dagen op een volk schoonmaken. Bijen halen ook eieren van de mot weg. Verder direct opbergen niet een nacht onbeschermd laten staan. De wasmot is een nachtvlinder. En Ja als je een grote vriezer hebt, in een nacht en je ben de eieren van de mot kwijt.
Hans,

Inderdaad als je de raten een nachtje in de diepvries doet ben je al de larven en eitjes kwijt. Maar hang ze dan niet terug in je bakken die op de kasten hebben gestaan want daar zitten zo wie zo nog eitjes in kieren of randen en je hebt nog prijs.

MVG CP

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door Luuk » za 18 nov 2017, 22:20

Camilio schreef:Ik sprak laatst iemand die ze gewoon ophangt op een zeer tochtige plaats. Deed hij al jaren en nooit een wasmot. Iemand daar ervaring mee?
Doe ik ook altijd. Ik heb zelden wasmot en de bijen gebruiken de raten het volgende jaar prima. Ik doe de raten in lege bakken en zorg dat er boven en onder een luchtgat zit. Dus geen dekplank of deksel er op. wel zorgen dat er geen regen in kan vallen.

Er zijn wel veel andere 'krakers' in die kasten: spinnen, wespen, noem maar op.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door jossmits » di 21 nov 2017, 08:40

IK hang de raten op in de garage. Ik heb daar een aantal latten onder het plafond gemaakt waar ze aanhangen. Werkt sinds jaar en dag prima.
Ik heb hier een nieuw product gezien dat er ook interessant uitziet. Het heet "sac parateigne" , je kunt dat vertalen als anti wasmot zak. Het is een zak uit sterkt plastic, je doet daar de raten, of honingkamers, incl. raten in. Je sluit de zak en zuigt ze dan vacuum. Eenzelfde soort zakken zijn er ook voor bijvoorbeeld de opslag van dekbedden. Ik kan me goed voorstellen dat dit werkt.
Ze zijn te zien op de website van de verkoper: www.apiforme.com .

Jos

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door Hans van der Post. » wo 22 nov 2017, 23:16

Primus schreef: Hans,
Inderdaad als je de raten een nachtje in de diepvries doet ben je al de larven en eitjes kwijt. Maar hang ze dan niet terug in je bakken die op de kasten hebben gestaan want daar zitten zo wie zo nog eitjes in kieren of randen en je hebt nog prijs.
MVG CP
Ik heb geen diepvrieskist dus heb ik een andere oplossing gezocht en gevonden. Het werk perfeckt. :whistle:
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten