Bijen weg ....

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jeff86
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 20:26
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bijen weg ....

Bericht door Jeff86 » zo 04 feb 2018, 20:40

Hallo beste Imkers,
ik ben nog niet zo lang bezig met bijenhouden en heb nog veel vragen. Nou had ik de kast nagekeken en al mijn bijen waren weg en er lagen een paar dode , misschien zijn ze bevroren omdat de rest van het volk weg was en ze niet meer genoeg warmte hadden, Kan het zijn dat de bijen zijn gaan zwermen , omdat dicht in de buurt een paar bomen zijn weggehaald ? Door het lawaai van de kettingzaag ? Een van die mannen zei namelijk ook dat hij opeens zag dat de bijen uit de kast kwamen , een hele zwarm ? Maar laten bijen zoveel honing terug ? Ik heb vandaag de kast opengedaan en er zit ook nog broed in , sommige waren net aan het uitkomen? En wat kan ik nou met de honing doen ? Is deze nog goed ? Verder is mij niets opgevallen waarom de bijen dood zijn gegaan die ik nog in de kast vond. Ze waren wel een beetje donkerder dan de rest .
Weet iemand een antwoord voor mij? Alvast hartelijk bedankt !
groet Jeffrie

Glenn1ap
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 30 jan 2017, 20:38
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Bijen weg ....

Bericht door Glenn1ap » zo 04 feb 2018, 21:18

Klinkt raar, ik ken er nog niet veel van, maar zou het kunnen dat ze gestolen zijn? Als ze de q hebben..?
Wat de honing betreft, een luie dief?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen weg ....

Bericht door Hans van der Post. » zo 04 feb 2018, 21:41

Heb je bij je basiscursus niet gehoord over "wintersterfte" ? dit komt door een bijenvirus die zorgt dat bijen korte leven.
Als het volk hiermee is besmet is om deze tijd van het jaar is de kast leeg met nog volle ramen voedsel.
Als je een zoekslag op het forum maakt rechtsboven in het scherm met het woord - wintersterfte - krijg je een kleine duizend hints.
!Hans.

Jeff86
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 20:26
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Bijen weg ....

Bericht door Jeff86 » zo 04 feb 2018, 22:54

Hans van der Post. schreef:Heb je bij je basiscursus niet gehoord over "wintersterfte" ? dit komt door een bijenvirus die zorgt dat bijen korte leven.
Als het volk hiermee is besmet is om deze tijd van het jaar is de kast leeg met nog volle ramen voedsel.
Als je een zoekslag op het forum maakt rechtsboven in het scherm met het woord - wintersterfte - krijg je een kleine duizend hints.
Hallo Hans, bedankt voor je reactie . Ik heb wel gehoord van de virus, maar daar niet aan gedacht. Ja dat zou kunnen.
Wat maakt men dan met de honing? Is deze dan ook besmet met een virus ? Of kan ik deze laten onderzoeken ?
En nee, ik heb nog geen basiscursus kunnen volgen, ...groet Jeff

Jeff86
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 20:26
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Bijen weg ....

Bericht door Jeff86 » zo 04 feb 2018, 22:57

Glenn1ap schreef:Klinkt raar, ik ken er nog niet veel van, maar zou het kunnen dat ze gestolen zijn? Als ze de q hebben..?
Wat de honing betreft, een luie dief?
Hallo Glenn, bedankt voor je reactie . Bedoel je met q de koningin ? Ik had 3 koninginnen namelijk, een oude en twee jonge. Maar omdat de man met de kettingzaag die de bomen afzaagde zei, hij had een zwerm gezien uit de kast komen , d8 ik dat ze gepeerd zijn, misschien door de lawaai van de kettingzaag. ?
groet Jeff

Jeff86
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 20:26
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Bijen weg ....

Bericht door Jeff86 » zo 04 feb 2018, 22:59

Jeff86 schreef:
Hans van der Post. schreef:Heb je bij je basiscursus niet gehoord over "wintersterfte" ? dit komt door een bijenvirus die zorgt dat bijen korte leven.
Als het volk hiermee is besmet is om deze tijd van het jaar is de kast leeg met nog volle ramen voedsel.
Als je een zoekslag op het forum maakt rechtsboven in het scherm met het woord - wintersterfte - krijg je een kleine duizend hints.
Hallo Hans, bedankt voor je reactie . Ik heb wel gehoord van de virus, maar daar niet aan gedacht. Ja dat zou kunnen.
Wat maakt men dan met de honing? Is deze dan ook besmet met een virus ? Of kan ik deze laten onderzoeken ?
En nee, ik heb nog geen basiscursus kunnen volgen, ...groet Jeff
Is het virus ergens te herkennen aan de zieke bij ? Ik heb op varora getest , maar kon niets ontdekken ....gr.Jeff

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen weg ....

Bericht door Hans van der Post. » zo 04 feb 2018, 23:33

!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bijen weg ....

Bericht door tomer » ma 05 feb 2018, 00:29

Wel een raar verhaal...
Wintersterfte gebeurt meestal toch al in het najaar dacht ik. Kijk eens of je de koningin kan terugvinden tussen de paar dode bijen.
Dan kan je diefstal uitsluiten en is het idd wintersterfte. Was het een groot of klein volk?
De dag dat de bomenzager aan het werk was, wanneer was dat? Misschien zag hij een reinigingsvlucht, want zwermen in de winter gebeurt niet.
Als je niet hebt bijgevoerd met suiker, dan zal er inderdaad honing zijn die je nog kan oogsten voor eigen gebruik.
3 koninginnen in dezelfde kast...ja kan wel dat er één dochter met de oude overwintert, maar 2?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bijen weg ....

Bericht door Tieme » ma 05 feb 2018, 09:08

Mensen,

Diefstal slaat nergens op. Dan had de dief wel meteen de hele kast meegenomen. Niemand zal een volk in de winter afschudden als die het wil stelen. Dus ook als je de koningin niet meer kunt vinden is er nog geen sprake van diefstal.
Dit is de klassieke verdwijnziekte. Je bijen hebben teveel varroa gehad, en zijn er te laat tegen behandeld.
Het is heel belangrijk op tijd in de zomer op te treden tegen de varroa.

groeten,
Tieme

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijen weg ....

Bericht door bee-tree » ma 05 feb 2018, 09:40

Jeffrie, volg de raad van !Hans op. Steek voorlopig de tijd die een cursus
van je vraagt, in het lezen van forumberichten.
Misschien kun je 'n imker vinden in je woonplaats die je kan helpen om
het raadsel op te lossen, anders blijf je misschien met de teleurstelling zitten.

Jouw verslag bevat enkele onduidelijkheden.
Kun je in het onderstaande citaat dat van jouw hand is,
op de stippellijntjes ontbrekende gegevens invullen en
het daarna weer in het forum plaatsen ?
Jeff86 schreef:Hallo beste Imkers,
ik ben nog niet zo lang bezig met bijenhouden en heb nog veel vragen. Nou had ik de kast nagekeken en al mijn bijen waren weg en er lagen een paar dode , misschien zijn ze bevroren omdat de rest van het volk weg was en ze niet meer genoeg warmte hadden, Kan het zijn dat de bijen zijn gaan zwermen , omdat dicht in de buurt een paar bomen zijn weggehaald, namelijk op ........meter afstand. ? Door het lawaai van de kettingzaag op ...........meter afstand ? Een van die mannen zei namelijk ook dat hij opeens zag dat de bijen uit de kast kwamen ,
een hele zwerm, wel ........... stuks bijen?
Maar laten bijen zoveel ...........vierkante centimeters honing en .... .........achter?
Ik heb vandaag de kast opengedaan en er zit ook nog broed in, namelijk
.........vierkante centimeters , sommige waren net aan het uitkomen?
En wat kan ik nou met de honing doen ? Is deze nog goed ? Verder is mij niets opgevallen waarom de bijen dood zijn gegaan die ik nog in de kast vond. Ze waren wel een beetje donkerder dan de rest .
Weet iemand een antwoord voor mij? Alvast hartelijk bedankt !
groet Jeffrie
Stel dat de trillingen van de kettingzaag vlak naast de kasten plaatsvonden,
dan is er een kans dat een wolk bijen de kast verlaat en de veroorzaker
overvalt, zoals ik wel eens bij mezelf ervaren heb, toen ik met een
grasmaaier vlak bij de kasten kwam. Zodra de verstoring stopte, vlogen
de bijen terug de kast in. Als je de persoon kent met de kettingzaag, vraag hem
waar jouw bijen heen vlogen. Naar de kettingzaag en naar hem ?
Of verspreidden de bijen zich over de omgeving en zijn ze bij het koude
weer te lang buiten gebleven en verkleumd ?

Hoeveel centimeter afstand zit er tussen het broed en het voer dat jij
honing noemt ?

Helaas heb je hiermee het volk niet terug, maar wie weet.... ?

Wat jij honing noemt mag je zelf wel opeten. Voor zo ver bekend zijn
wij zelf niet vatbaar voor bijenziekten. Met teruggeven aan een nieuw
bijenvolk moet je oppassen zolang de oorzaak van het verdwijnen niet
bekend is. Abejas-árbor :b10:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten