Wat voor hout voor een kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
frankwillems
Berichten: 82
Lid geworden op: do 18 feb 2016, 09:12
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): carnica
Locatie: overpelt
Contacteer:

Wat voor hout voor een kast

Bericht door frankwillems » vr 30 mar 2018, 20:43

Hoi,

Imker al enige tijd op dadant kasten en wil zelf een paar kasten van goede kwaliteit maken. Het is dadant dus panelen moeten minimaal 50 x 36cm zijn.

Wie weet wel hout geschikt is?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat voor hout voor een kast

Bericht door tomer » vr 30 mar 2018, 21:57

Door bedrijven wordt meestal grenen (den) of vuren (spar) gebruikt. Maar omdat zo'n brede planken bijna niet te vinden zijn (broedbak is 31 cm hoog), zal je met 2 of meer planken boven elkaar moeten werken, liefst met speciale houtverbindingen (bvb vingerlas) voor de stevigheid en tegen kromtrekken. Gemakkelijker is dan multiplex te gebruiken... tenzij je heel handig bent en het materiaal ervoor hebt.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Wat voor hout voor een kast

Bericht door Eddy Geurtsen » za 31 mar 2018, 09:24

Red cedar is ideaal hout om bijenkasten van te maken, wel relatief duur, maar zelfs onbehandeld gaat het jaren mee.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Wat voor hout voor een kast

Bericht door oldtimer » za 31 mar 2018, 21:37

Na eerst jaren een hoop gedoe met gekochte vuren kasten ( schilderen pfffff) ben ik langzaamaan al mijn 5 ramers, 10 ramers, 3 ramers en starters Dadant zelf gaan maken ( zo'n 60 stuks) en maak er jaarlijks nog steeds bij. De laatste heb ik gemaakt van Douglas, maar ik heb ook Larix gebruikt. Ik heb het hier al eerder geschreven, de kasten dompel ik in de hete paraffine,(120C) en ik heb geen centje pijn met houtrot o.i.d. De bijen hebben daar ook niets van. De binnenkant smeer ik in met verdunde propolus.(propolus x alcohol)

Natuurlijk, als je aan red ceder planken kunt komen is dat mooi. Multiplex is makkelijk aankomen maar not done vind ik, ook de exterieur houd je op den duur niet heel.

Ik koop planken van ongeveer 15 a 18centimeter, meestal 2.50 lang of langer. Haal die door een vandiktebankje, naar zo'n 23 a 24 mm, zaag ze daarna op maat. Op elkaar lijmen met lamellos klemmen en bruislijm.

Nou ja, het is een heel proces. Grootste probleem/ moeilijkheidsgraad is de diktemaat en de kastmaat i.v.m o.a. de bijenruimte

Ik wens je wijsheid, en veel klusplezier want het is leuk werk. By the way, de deksels en bodems neem ik van Nicot, dat plastic. Perfect! ( vind ik :mrgreen: )

Je kunt me altijd een PB sturen, aardige mensen wil ik altijd helpen.
Alexander (Lex)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten