Varroabesmetting

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Pastapesto
Berichten: 2
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 19:04
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Varroabesmetting

Bericht door Pastapesto » do 05 apr 2018, 18:42

Hallo allemaal!
Ik heb een vraag voor de ervaren imkers op dit forum.

Ik imker nu 3 jaar op 2 standplaatsen. In mn achtertuin heb ik 2 kasten. Nu heb ik vorige zomer een mierenzuurbehandeling gegeven aan al mn volken echter geen dubbele behandeling.. in de winter heb ik ook tussen kerst en oudnieuw oxaalzuur gedruppeld.

Nu heb ik begin april voorjaarsinspectie gedaan en heb ik 1 klein volk in mn achtertuin met broed wat ik op 1 bak gezet heb. Nagenoeg geen varroa op de schuif.
Een ander volk is MEGA.. beide broedbakken vol, geboeg voer/stuifmeel en in beide broedbakken al redelijk groot broednest. Ik heb wat ramen gewisseld naar bouwramen en wilde maar snel voor kersenbloei HK plaatsen binnenkort. Alleen vind ik bij dit volk enorm veel varroa val op de schuif..

Wat nu te doen? Nieuwe mierenzuurbehandeling zo kort in de lente? Hier voel ik denk ik het meeste voor.. of zou dit volk resistent ofzo zijn gezien ze zo goed de winter uitgekomen zijn? Dus dat ze de varroa van zich afpoetsen?!? Of moet ik nog even wachten voor ik dit volk ga lastig vallen met mierenzuur? Aan de andere kant wil ik als het enigszins kan ook een mooie lentehoning oogst!

Hoor graag jullie zinnige bijdrages!

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Varroabesmetting

Bericht door ErikS » do 05 apr 2018, 19:11

hoeveel mijten vallen per dag?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Varroabesmetting

Bericht door tomer » do 05 apr 2018, 22:44

weinig broed = weinig mijten, veel broed = veel mijten...
Ik zou nu enkel met een bouwraam darrenraat laten bouwen en zo wat mijten vangen, geen mierenzuur gebruiken.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Varroabesmetting

Bericht door A.A. Staals » vr 06 apr 2018, 07:23

tomer schreef:weinig broed = weinig mijten, veel broed = veel mijten...
Zijn het niet de mijten die zorgen voor nakomelingen?
Weinig mijten geven minder nakomelingen dan veel mijten.

ad staals

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Varroabesmetting

Bericht door Tieme » vr 06 apr 2018, 09:03

:D

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Varroabesmetting

Bericht door JohnHoogendoorn » vr 06 apr 2018, 10:40

Pastapesto schreef:Hallo allemaal!
Ik heb een vraag voor de ervaren imkers op dit forum.

Ik imker nu 3 jaar op 2 standplaatsen. In mn achtertuin heb ik 2 kasten. Nu heb ik vorige zomer een mierenzuurbehandeling gegeven aan al mn volken echter geen dubbele behandeling.. in de winter heb ik ook tussen kerst en oudnieuw oxaalzuur gedruppeld.

Nu heb ik begin april voorjaarsinspectie gedaan en heb ik 1 klein volk in mn achtertuin met broed wat ik op 1 bak gezet heb. Nagenoeg geen varroa op de schuif.
Een ander volk is MEGA.. beide broedbakken vol, geboeg voer/stuifmeel en in beide broedbakken al redelijk groot broednest. Ik heb wat ramen gewisseld naar bouwramen en wilde maar snel voor kersenbloei HK plaatsen binnenkort. Alleen vind ik bij dit volk enorm veel varroa val op de schuif..

Wat nu te doen? Nieuwe mierenzuurbehandeling zo kort in de lente? Hier voel ik denk ik het meeste voor.. of zou dit volk resistent ofzo zijn gezien ze zo goed de winter uitgekomen zijn? Dus dat ze de varroa van zich afpoetsen?!? Of moet ik nog even wachten voor ik dit volk ga lastig vallen met mierenzuur? Aan de andere kant wil ik als het enigszins kan ook een mooie lentehoning oogst!

Hoor graag jullie zinnige bijdrages!
Goede morgen,

Zijn de gevallen Varroa mijten op de schuiflade het gevolg van de winterbehandeling dan zou ik niks doen. Dan heeft de winterbehandeling goed gewerkt. Vallen er echter nu dagelijks veel mijten dan zou ik straks gesloten darrenbroed ruimen tot na de voorjaarsoogst. Bij een drachtpauze tussen de voorjaars en zomerdracht zou ik dan een hiveclean behandeling geven.

Groeten,
John

Pastapesto
Berichten: 2
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 19:04
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Varroabesmetting

Bericht door Pastapesto » za 07 apr 2018, 08:05

Het betreffen nieuwe mijten ja en heb even niet geteld maar zijn er behoorlijk veel.

Ik zal het voor nu dan bij darrenraat snijden houden

Had het idee dat vorig jaar eind zomer 2x mierenzuur echt wel wat overdreven was (zomer ervoor veel bijen slachtoffers) maar daar ben ik nu wel van genezen...

Bedankt voor het meedenken

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Varroabesmetting

Bericht door Eddy Geurtsen » za 07 apr 2018, 14:16

Ik vrees dat je het met de darrenraatmethode niet gaat redden. Deze methode kan een mooie aanvulling zijn op een geslaagde bestrijding in najaar en winter, maar om deze methode als ultieme bestrijding te hanteren gaat volgens mij niet lukken.
Het duurt nog te lang voordat er geoogst gaat worden, als je daarna wilt behandelen. Daarom is het beter nog even te wachten met het plaatsen van de honingkamers en een mierenzuurbehandeling toe te passen. Een weekje mierenzuur, daarna de honingkamer er op, dan ga je door met een gezonder volk, in plaats van met een overdosis aan Varroa door te modderen met het risico van vervliegen.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Varroabesmetting

Bericht door Primus » za 07 apr 2018, 15:23

Eddy Geurtsen schreef:Ik vrees dat je het met de darrenraatmethode niet gaat redden. Deze methode kan een mooie aanvulling zijn op een geslaagde bestrijding in najaar en winter, maar om deze methode als ultieme bestrijding te hanteren gaat volgens mij niet lukken.
Het duurt nog te lang voordat er geoogst gaat worden, als je daarna wilt behandelen. Daarom is het beter nog even te wachten met het plaatsen van de honingkamers en een mierenzuurbehandeling toe te passen. Een weekje mierenzuur, daarna de honingkamer er op, dan ga je door met een gezonder volk, in plaats van met een overdosis aan Varroa door te modderen met het risico van vervliegen.
100 % gelijk Eddy Geurtsen.

MVG CP

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Varroabesmetting

Bericht door Eddy Geurtsen » za 07 apr 2018, 15:58

Probeer de bron te bestrijden, niet alleen de symptomen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten