Gesloten broed, geen eitjes of larfjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Matthijsb
Berichten: 32
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 11:06
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Contacteer:

Gesloten broed, geen eitjes of larfjes

Bericht door Matthijsb » za 12 mei 2018, 11:18

Ik heb sinds eind vorig jaar een bijenvolkje, ze zijn prima de winter door gekomen. Na de winter vond ik ze wat traag uitbreiden, weinig broed, slechts een raam of 4. Daar bleef het ook wel bij.
Inmiddels is het aantal bijen wel fors uitgebreid.

Twee weken geleden gekeken, en kon al nergens meer eitjes vinden, enkel larfjes en gesloten broed en daar tussenin.
Nu een week geleden zag ik wel een afgebroken dop op de vliegplank liggen, tenminste daar leek het sterk op.

Vandaag weer gekeken, en nu enkel nog gesloten broed te vinden, en 1 klein dopje gevonden.
Kan het zijn dat er een stille moerswisseling geweest is, en de jonge koningin nog niet bevrucht is, of nog uit dat ene dopje moet gaan komen?

Ik heb ook nog geen koningin gezien dit jaar.

Wat is nu raadzaam om te doen?

Het volk is wel druk aan het uitbouwen en honing halen, dus dat gaat verder wel goed.

Flevobij
Berichten: 75
Lid geworden op: di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Gesloten broed, geen eitjes of larfjes

Bericht door Flevobij » zo 13 mei 2018, 21:11

Hallo Martijn,

Was het volk bij het openen van de kast rustig of prikkelbaar ? Als het rustig is, zou ik nu niets doen. Als het volk prikkelbaar was kan dat duiden op (hopeloze) moerloosheid. Ik verwijs heel vaak naar Imkerpedia, daar vind je heel veel informatie. Zie deze link: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Moerloos
Was de kleine dop gesloten of nog open ? Vaak is een kleine dop een redcel, zie op Imkerpedia: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Redcel Zag de dop er zo uit ?

Nu hoef je nog niets te doen, maar je moet wel voorbereidingen treffen. Je hebt maar één volk, dus je kunt geen open broed van een ander volk inhangen. Als je een imker in de buurt hebt, vraag het hem/haar. Of misschien kan deze imker even met je in de kast kijken. Je moet ook niet te lang wachten met kijken in de kast als het volk onrustig was i.v.m. eierleggende werksters. Maar nogmaals, bij een rustig volk, even wachten.

Ga er van uit dat het goed komt met de dop, koningin op bruidsvlucht, bevrucht, alles goed. Maar als de dop niet goed is, of koningin verongelukt of wordt niet bevrucht, dan is je volk hopeloos moerloos. Dan zul je zeker een raam met open broed van een andere imker moeten krijgen of een koningin invoeren.

Maar 9 van de 10 keer komt het goed, dus nog geen zorgen, wel bezorgdheid.

Een stille moerwissel is het niet, dan blijft de oude koningin doorleggen=eitjes/larven, dat is nu niet het geval.

Met vriendelijke groet,

Flevobij

Matthijsb
Berichten: 32
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 11:06
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Gesloten broed, geen eitjes of larfjes

Bericht door Matthijsb » zo 13 mei 2018, 22:52

Flevobij schreef:Hallo Martijn,

Was het volk bij het openen van de kast rustig of prikkelbaar ? Als het rustig is, zou ik nu niets doen. Als het volk prikkelbaar was kan dat duiden op (hopeloze) moerloosheid. Ik verwijs heel vaak naar Imkerpedia, daar vind je heel veel informatie. Zie deze link: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Moerloos
Was de kleine dop gesloten of nog open ? Vaak is een kleine dop een redcel, zie op Imkerpedia: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Redcel Zag de dop er zo uit ?

Nu hoef je nog niets te doen, maar je moet wel voorbereidingen treffen. Je hebt maar één volk, dus je kunt geen open broed van een ander volk inhangen. Als je een imker in de buurt hebt, vraag het hem/haar. Of misschien kan deze imker even met je in de kast kijken. Je moet ook niet te lang wachten met kijken in de kast als het volk onrustig was i.v.m. eierleggende werksters. Maar nogmaals, bij een rustig volk, even wachten.

Ga er van uit dat het goed komt met de dop, koningin op bruidsvlucht, bevrucht, alles goed. Maar als de dop niet goed is, of koningin verongelukt of wordt niet bevrucht, dan is je volk hopeloos moerloos. Dan zul je zeker een raam met open broed van een andere imker moeten krijgen of een koningin invoeren.

Maar 9 van de 10 keer komt het goed, dus nog geen zorgen, wel bezorgdheid.

Een stille moerwissel is het niet, dan blijft de oude koningin doorleggen=eitjes/larven, dat is nu niet het geval.

Met vriendelijke groet,

Flevobij
Dankjewel voor je reactie Flevobij!

Het volk was ergens wel lichtelijk geïrriteerd, maar of dat erger was dan eerder kan ik niet zeggen, het was al niet een super rustig volk toen ik het aanschafte, maar dat hoeft voor mij ook niet.
Het is niet zo dat als ik de kast open doe ze meteen op me af komen vliegen. Pas na een aantal ramen eruit gehaald te hebben om te kijken begonnen ze wat rond me te vliegen.
Ik doe wel een pak aan en handschoenen bij het openmaken, bijen willen nogal eens in mijn haar vast komen te zitten, wat erg vervelend is voor beide, en ben nog niet echt gewend aan bijen die over mijn hand lopen wanneer ik er mee bezig ben.

Ik heb dus ongeveer een week geleden zo een half redcel dopje op de vliegplank gevonden, en gister nog een gesloten redcel in de kast op de raat.
Ik heb geen idee of daar nog een opgroeiende koningin in zit of niet.

Ik zal het nog even afwachten, deze week ergens nogmaals een kijkje nemen in het volk, om te kijken of dat dopje er nog zit, en of er al eitjes weer gelegd zijn en ik eventueel een koningin kan vinden.

Flevobij
Berichten: 75
Lid geworden op: di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Gesloten broed, geen eitjes of larfjes

Bericht door Flevobij » ma 14 mei 2018, 14:04

Hallo Matthijs, niet Martijn,

Kijk in de kast bij mooi weer, later in de week wordt kouder weer voorspeld. Ik zou alleen het raam met de dop er (voorzichtig) uit halen, is de dop uitgelopen, dan kast weer dicht. Is de dop weg of nog gesloten, dan zou je de ramen in het midden van de kast kunnen bekijken op eitjes/larven. Naar een koningin zoek ik nooit, eitjes/larven bevestigen de aanwezigheid van een leggende koningin. Zie ik haar toevallig lopen, dan merk ik haar wel.

In het slechtste geval dat je helemaal niets vindt, volk onrustig/agressief, dan moet je echt een raam open broed gaan inhangen.

Met vriendelijke groet,

Flevobij

Matthijsb
Berichten: 32
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 11:06
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Gesloten broed, geen eitjes of larfjes

Bericht door Matthijsb » ma 14 mei 2018, 17:43

Ik zal morgen weer een kijkje nemen in de kast.
Ik hoop dan weer eitjes aan te treffen.
De koningin zoeken hoeft inderdaad niet per se, haar eens merken wanneer ik haar tegen kom is ook wel prima.

Ik zal morgen wel weer even een update posten van hoe het gegaan is.

Hartelijk bedankt voor het meedenken en de tips!!!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Gesloten broed, geen eitjes of larfjes

Bericht door Hans van der Post. » ma 14 mei 2018, 22:16

Matthijs misschien flauw om op te merken; de eerste 24 jaar van imkerschap ik was 42 jaar kon toen altijd eitjes zien.
Na die leeftijd moeilijk. Schaf een simpele bril aan blokker heeft er in alle soorten en maten. :)
!Hans.

Matthijsb
Berichten: 32
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 11:06
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Gesloten broed, geen eitjes of larfjes

Bericht door Matthijsb » ma 14 mei 2018, 22:19

Mijn ogen zijn nog jong en scherp Hans!!

Maar dank je wel voor de tip!

Matthijsb
Berichten: 32
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 11:06
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Gesloten broed, geen eitjes of larfjes

Bericht door Matthijsb » di 15 mei 2018, 12:33

Oke Hans, misschien heb ik mijn ogen wat overschat.
Vandaag wel weer wat kleine larfjes gezien, dus zaterdag waren er wel al weer eitjes blijkbaar.
Misschien was de bril toch niet zo een slecht plan!

Er zal wel een nieuwe moer gekomen zijn.
Ik hoop dat het broednest zich nu ook verder uit gaat breiden.

Er zitten nu 4 ramen met gesloten broed en een beetje larfjes en neem ik aan eitjes in en anderhalf raam met darrenbroed, de rest is stuifmeel en honing.
Achteraf 2e broedbak er te vroeg op gezet, die zit nu vol met honing.

Flevobij
Berichten: 75
Lid geworden op: di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Gesloten broed, geen eitjes of larfjes

Bericht door Flevobij » di 15 mei 2018, 22:03

Hallo Matthijs,

Mooi dat het dus allemaal meeviel met je volk, helaas is het dus met je ogen minder afgelopen. :geek:
Succes met het volk en het imkeren.

Met vriendelijke groet,

Flevobij

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Gesloten broed, geen eitjes of larfjes

Bericht door Hans van der Post. » di 15 mei 2018, 22:30

Matthijs je koopt gewoon een bijenbril. :) :whistle:
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten