Imker gezocht omgeving Harskamp

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
HenkM2000
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 20:23
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Imker gezocht omgeving Harskamp

Bericht door HenkM2000 » ma 28 mei 2018, 20:37

Hallo allemaal,
Voor de passiflorahoeve in Harskamp probeer ik een project te realiseren. Kortgeleden is er een bloemenweide aangelegd voor bijen en andere insecten. Het enige wat nog ontbreekt is een bijenkast.
Momenteel ben ik een geschikte bijenkast aan het bouwen, geïnspireerd op de warré bijenkast. Dit is geschikt voor waar we naar op zoek zijn, omdat we de bijen natuurlijk willen houden, zonder honing te oogsten. Verder zitten er afsluitbare raampjes in de broedkamers, waardoor bezoekers de bijen kunnen zien, maar de bijen niet door het licht worden verstoord.

Om te zorgen dat de bijen niet gaan zwermen, zullen er wel wat taken moeten worden vervuld. Er moet eens in de zoveel tijd 1-2 van de 3 in de bijenkast aanwezige broedkamers leeg zijn, om te zorgen dat de bijen blijven bouwen aan hun nest en niet op zoek gaan naar een nieuwe plek.
De verwachting is alleen dat de eigenaar hier geen tijd voor zal hebben en ik woon zelf in Friesland, dus voor mij is het te ver weg om bijvoorbeeld wekelijks te doen.

Mijn vraag is of er eventueel een imker in de omgeving Harskamp zou zijn die bereid is om dit klusje om de zoveel tijd te verrichten. Dit zal op vrijwillige basis moeten gebeuren en we zouden het ontzettend waarderen, als iemand dit zou willen doen!
Als dit u iets lijkt, ontvang ik graag een reactie :)

Alvast ontzettend bedankt!!!

Mvg,
Henk van der Meulen

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Imker gezocht omgeving Harskamp

Bericht door Fish » di 29 mei 2018, 11:25

Allereerst hoop ik dat je een imker kan vinden, dat zal een bijzonder iemand moeten zijn om op vrijwillige basis wekelijks naar een enkel volk te moeten kijken waar geen honing af mag komen. Misschien is het een idee om in plaats van de gedomesticeerde honingbij iets te gaan doen voor de wilde bij? Een groot bijenhotel, hommelkastjes, iets in deze richting? Hier heb je weinig tot geen onderhoud aan, en is misschien nog wel veel natuurlijker dan een warré-kast waar je nog geen imker voor hebt.

HenkM2000
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 20:23
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Imker gezocht omgeving Harskamp

Bericht door HenkM2000 » di 29 mei 2018, 19:32

Dat is zeker ook een goeie optie, en daarom zijn die ook aanwezig. Er hebben zich al hommels en metselbijen gehuisvest.
Het lijkt ons alleen een leuke toevoeging voor bezoekers om de bijen ‘in actie’ te zien.
Maar we zullen natuurlijk geen volk aanschaffen zolang er geen imker is :)

RichardGeraerds
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 25 jan 2016, 23:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Apis Mellifera Bastaard
Contacteer:

Re: Imker gezocht omgeving Harskamp

Bericht door RichardGeraerds » di 29 mei 2018, 20:23

Daarnaast moet je rekening houden met dat als je een volk constant door laat bouwen naar beneden uiteindelijk de bovenste bakken vol met honing komen te zitten. Wat moet je hiermee? Het is meer dan nodig is voor de winter en erop laten staan zorgt weer voor een te grote toren en warmteverlies.

Ik zou dus honingoogst (raat/pers) honing zeker overwegen.
Zeker om specifiek met Warre te gaan werken is lastig in NL. Weinig warre imkers.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Imker gezocht omgeving Harskamp

Bericht door oldtimer » di 29 mei 2018, 21:11

Interessant en leuk systeem dat Warré imkeren. Zou graag met je meedoen.

Onbekend maakt onbemind, vooral bij Imkers :mrgreen:
Dat het lastig is in Nederland hoor ik ook altijd met mijn Dadant Blatt. De raam maten zijn 2cm2 kleiner dan Dadant US, maar dat ter zijde.

Ik heb er echter geen problemen mee, alleen de mensen die het lastig vinden :lol:
Er is altijd weer een mouw aan te passen.

Er is gerust een Win/Win situatie te creëren waar de Imker en de topic starter iets aan heeft. Je zult die Imker dan ook de vrijheid moeten geven in het aantal volken.
eenrichting verkeer moet je zien te voorkomen, das voor niemand leuk.

Ga je licht eens opsteken bij een bijenvereniging, misschien is er een imker die naast de Warré een plek zoekt voor afleggers e.d. Win/win :handgestures-thumbup:
Alexander (Lex)

HenkM2000
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 20:23
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Imker gezocht omgeving Harskamp

Bericht door HenkM2000 » di 29 mei 2018, 21:25

Bedankt voor de tip!

Het zal zeker geen eenrichtingsverkeer worden, de imker zal zeker vrijheid kunnen krijgen om eventueel volken toe te voegen, mocht hij of zij dat willen :)

RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Imker gezocht omgeving Harskamp

Bericht door RutgerV » di 29 mei 2018, 22:20

Hallo Henk, ik kom zelf uit Lunteren maar het ontbreekt me aan tijd. Neem even contact op met de bijenvereniging Otterlo/Wekerom/Harskamp.
http://www.imkersnederland.nl/afdeling/ ... lo-wekerom

RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Imker gezocht omgeving Harskamp

Bericht door RutgerV » di 29 mei 2018, 22:22

En die jullie stagiair Ewout de groetjes van zijn oud collega Rutger :)

HenkM2000
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 20:23
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Imker gezocht omgeving Harskamp

Bericht door HenkM2000 » di 29 mei 2018, 22:54

RutgerV schreef:Hallo Henk, ik kom zelf uit Lunteren maar het ontbreekt me aan tijd. Neem even contact op met de bijenvereniging Otterlo/Wekerom/Harskamp.
http://www.imkersnederland.nl/afdeling/ ... lo-wekerom
Helaas :)
Heb ik gedaan, maar heb daar helaas nog niks weer van gehoord...

HenkM2000
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 20:23
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Imker gezocht omgeving Harskamp

Bericht door HenkM2000 » za 02 jun 2018, 19:43

Misschien is wat opheldering nog handig; ik ben zeker niet per se op zoek naar iemand met bergen ervaring, iemand die pas is begonnen met bijen of zich goed heeft ingelezen en graag wil beginnen, is ook welkom om mee te helpen aan het project! :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten