geen nieuwe koningin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

geen nieuwe koningin

Bericht door marc17960 » do 31 mei 2018, 22:25

heb op 18 mei een kast gecontroleerd, geen eitjes 10-tal gesloten redcellen en een 15-tal open redcellen. Heb alle gesloten cellen verwijderd en een 5 tal mooie open laten staan.
Op 25 mei snelle controle gedaan, alle cellen waren leeg en al een gedeelte weggevreten, geen eitjes, of koninginnen gezien.
Vandaag 31 mei opnieuw gecontroleerd, geen eitjes gezien en ook geen gesloten broed meer. Heb uit de bovenste broedkamer 7 ramen met honig verwijderd en een 7 tal uit de honingkamer. Heb de 2 broedkamer gevuld met de resterende nog niet volle honingramen.
Wat zou ik nu kunnen doen??
een nieuwe bevruchte koningin kopen is nog veel te vroeg, denk ik.
Gewoon een raam van een ander volk met brias erin hangen??
Zou spijtig zijn om dit volk op te offeren.
one whisky a day, keeps the doctor away

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: geen nieuwe koningin

Bericht door Hans van der Post. » do 31 mei 2018, 23:06

Mark waarom haal je gesloten redcellen weg en laat dan de "drie mooiste open doppen staan" Wij imkers weten veel maar kun jij bepalen welke de beste moer is :?: :think:
Om alles te herstellen is het beste een raam brias in hangen en kijk dan voorzichtig met het uithalen van het raam wat de bijen hebben gedaan.
Geen doppen = er is een moer aanwezig.
Wel doppen = GEEN moer. laat het volk nu verder uitzoeken welke moer ze willen hebben.
Als er in de rest van het volk geen broed aanwezig is dan het ingehangen raam is voor een zwerm 0,001 kans dat je er een krijgt. :idea:
!Hans.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: geen nieuwe koningin

Bericht door Fish » do 31 mei 2018, 23:40

Je noemt een open redcel, het zou met het zonnige weer kunnen dat die op de 25e net was uitgelopen, al is het wat snel. Dan zou je op zijn vroegst ergens in de komende week eitjes kunnen vinden. Als je volk rustig en kalm overkomt dan zou je over een week of twee nog een keer kunnen inspecteren op broed. Uiteraard heb je met de moerproef die Hans omschrijft veel sneller zekerheid, en als je een raam broed over hebt zou ik dit zeker niet nalaten.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: geen nieuwe koningin

Bericht door marc17960 » vr 01 jun 2018, 08:17

Hans van der Post. schreef:Mark waarom haal je gesloten redcellen weg en laat dan de "drie mooiste open doppen staan" Wij imkers weten veel maar kun jij bepalen welke de beste moer is :?: :think:
Ik heb op de beginnerscursus en cursus koninginnen kweken geleerd dat als de bijen redcellen, omdat de koningin gesneuveld is, aanmaken, je altijd de gesloten cellen moet verwijderen, omdat de kans bestaat dat ze oudere larven genomen hebben in paniek?? Nu eerlijk dit snap ik niet goed. Ik zou denken dat als de koningin gesneuveld is de bijen juist voldoende keus hebben om de juiste eitjes te nemen om een nieuwe koningin te maken, en dat dan de gesloten de beste zijn, maar blijkbaar niet volgens onze leermeesters??
one whisky a day, keeps the doctor away

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: geen nieuwe koningin

Bericht door marc17960 » vr 01 jun 2018, 08:18

Fish schreef:Je noemt een open redcel, het zou met het zonnige weer kunnen dat die op de 25e net was uitgelopen, al is het wat snel. Dan zou je op zijn vroegst ergens in de komende week eitjes kunnen vinden. Als je volk rustig en kalm overkomt dan zou je over een week of twee nog een keer kunnen inspecteren op broed. Uiteraard heb je met de moerproef die Hans omschrijft veel sneller zekerheid, en als je een raam broed over hebt zou ik dit zeker niet nalaten.
open redcel met een degelijke grote larve, dus niet leeg
one whisky a day, keeps the doctor away

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: geen nieuwe koningin

Bericht door ErikS » vr 01 jun 2018, 08:24

Er is altijd discussie over geweest. Volgens de laatste inzichten nemen de bijen optimale larven als ze die hebben. Ik heb zelf meegemaakt, buckfast, dat het aanzetten van doppen niet lijkt te lukken en dan zijn er ineens toch redcellen. terugrekenend zijn die redcellen gemaakt op larven die nog moesten uitvallen toen de moer nier meer in de kast was. Als er geen goede larven zijn, bv door afkoeling of uitdroging, ook recent meegemaakt, dan zullen ze nemen wat ze hebben.
en een misser kan altijd, het is verstandig de redcellen te controleren. Een cel die vroeger als de rest gesloten is kan van een oudere larve zijn maar ook van een larve die al gevoed werd. Verwijderen of in een andere kast hangen is een oplossing.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: geen nieuwe koningin

Bericht door Fish » vr 01 jun 2018, 10:02

marc17960 schreef:open redcel met een degelijke grote larve, dus niet leeg
Uiteraard, maar een koningin is niet direct klaar als de cel wordt gesloten, de ontwikkeling duurt dan nog een week. Dus stel dat de grote larven in de open cellen nog net de 18e waren gesloten, dan zouden ze op de 25e pas uitlopen. En dan een week optellen voor ze op bruidsvluchten gaat, misschien nog een week voor ze aan de leg is. Dan zou je ergens volgende week broed moeten hebben.

Ik zie dat je in de tussentijd al twee keer hebt geïnspecteerd, wanneer had je zelf broed verwacht?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten