Beginersvraag

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Mitra

Beginersvraag

Bericht door Mitra »

Hallo allemaal,
Pas aan het einde van dit jaar ga ik beginnen met de basis opleiding Imker, en zal er een hoop duidelijk worden.
Toch zit ik met een vraag, en dat is het volgende.

Ik wil maximaal een stuk of vier kasten gaan houden, hoe voorkom ik dat het er meer "moeten" worden?
Wat zou ik moeten doen om dit te bereiken?
Ik lees over het afbreken van doppen etc, maar de eventuele zwermen moet je in een 6-raads kast opvangen, wat te doen hierna om toch maar 4 volkeren over te houden.


Ik hoop dat ik mijn vraag goed heb verwoord.


Voor jullie zal deze vraag makkelijk te beantwoorden zijn, maar voor mij als beginner komt er zoveel op je af dat je af en toe door de bomen het bos niet meer ziet.
Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Beginersvraag

Bericht door harry mouris »

Hoi. Het is feitelijk heel simpel. Je kunt volgen gewoon verenigen tot 1 volk. Als de r in de maand zit kan je de volken op elkaar zetten. Zit de r niet in de maand dan moet er een krant tussen gelegd worden.
Als je wat met ervaring hebt kan je de slechtste koningin verwijderen voor het verenigen.

Succes met je imker carrière
Mitra

Re: Beginersvraag

Bericht door Mitra »

harry mouris schreef:Hoi. Het is feitelijk heel simpel. Je kunt volgen gewoon verenigen tot 1 volk. Als de r in de maand zit kan je de volken op elkaar zetten. Zit de r niet in de maand dan moet er een krant tussen gelegd worden.
Als je wat met ervaring hebt kan je de slechtste koningin verwijderen voor het verenigen.

Succes met je imker carrière
Bedankt voor je antwoord. Hier kan ik iets mee.

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Gebruikersavatar
perk
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 22:41
Imker sinds: 2018
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Perk - Belgie
Contacteer:

Re: Beginersvraag

Bericht door perk »

ik ben ook wat in die 'val' getrapt dit eerste jaar als imker, maar ondertussen al begrepen dat enige overschot aan bijen wel makkelijk een nieuwe thuis kan vinden via de club. Ook ga ik volgend jaar me meer verdiepen in de tussenaflegger ivp broedaflegger en zo het volk op sterkte proberen te houden zonder kasten bij of zwermen.

Patrick
Philippe.
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 15 jan 2018, 18:13
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Warnsveld
Contacteer:

Re: Beginersvraag

Bericht door Philippe. »

perk schreef:[...]Ook ga ik volgend jaar me meer verdiepen in de tussenaflegger ivp broedaflegger en zo het volk op sterkte proberen te houden zonder kasten bij of zwermen.
@Patrick:
Wat is een tussenaflegger? Ik heb een jaar geleden mijn basiscursus afgerond, maar van een tussenaflegger heb ik nog nooit gehoord...
Beginnend imker sinds 2017.
Gebruikersavatar
perk
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 22:41
Imker sinds: 2018
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Perk - Belgie
Contacteer:

Re: Beginersvraag

Bericht door perk »

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten