Redcellen ...versus..omlarven?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

davypetit
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 13:25
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica, Mellifera
Contacteer:

Redcellen ...versus..omlarven?

Bericht door davypetit » di 05 jun 2018, 08:09

Beste vrienden,

Een vraag voor de experts...Het gaat over sterkte van koniginnen tussen omlarven en redcellen mbt de keuze van de larven.
Als we omlarven nemen wij als mens de keuze welke larven we moeten nemen en denken we de beste te nemen voor het project. Bij een moerloosvolk dat redecellen opzet doen de bijen dit en mogelijk met meer ervaring dan de mens. Stel dat je uitgaat van een en dezelfde larve bij beide methoden, waarom zijn volgens de ervaren imkers moeren uit overlarf projecten beter dan uit redcellen ? Is dit enkel omwille van de verzorging...

Alvast bedankt

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Redcellen ...versus..omlarven?

Bericht door ErikS » di 05 jun 2018, 08:22

Als je Liebig mag geloven, en dat doe ik, maakt het geen enkel verschil.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Redcellen ...versus..omlarven?

Bericht door A.A. Staals » di 05 jun 2018, 09:10

De bijen kiezen toch, nemen echt niet alles zomaar aan van wat je aanbied.

ad staals

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Redcellen ...versus..omlarven?

Bericht door Hans van der Post. » di 05 jun 2018, 09:43

A.A. Staals schreef:De bijen kiezen toch, nemen echt niet alles zomaar aan van wat je aanbied.

ad staals
En zo is het maar net!
Als je je ogen laat KIJKEN kun je zien dat bijen wel degelijk kiezen zelfs bij de doppen.
!Hans.

EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

Re: Redcellen ...versus..omlarven?

Bericht door EstherB » di 05 jun 2018, 10:20

davypetit schreef:Stel dat je uitgaat van een en dezelfde larve bij beide methoden, waarom zijn volgens de ervaren imkers moeren uit overlarf projecten beter dan uit redcellen?


Volgens mij komt dit voor uit het idee dat een redcel kleinere moertjes geeft (het is immers een uitgebouwde werkstercel), terwijl een nicotdopje mogelijkheid geeft tot een volle moerdop.

(Heb vaker gehoord dat dit niet klopt, maar slechts soms het geval is voor een redcel)

Ik ben geen expert :wink:

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Redcellen ...versus..omlarven?

Bericht door ErikS » di 05 jun 2018, 10:42

Ik denk dat de vraag uitgebreid moet worden. niet een keuze uit 2 maar uit 4.

- redcellen, larfje gekozen door de bijen en niet aangeraakt en continu gevoerd. continu warm en hoge vochtigheidsgraad. niet optimale vorm cel ivm uitbouwen.
- zwermcellen of wisselcellen, larfje gekozen door de bijen en niet aangeraakt en continu gevoerd. continu warm en hoge vochtigheidsgraad. Optimale hangende cellen.
- omlarven, larfje gekozen door de imker, aangeraakt met metaal en voeding onderbroken. afkoeling treed op en vochtigheidsgraad varieert. Optimale hangende cellen.
- boogsnede of overzetten raat met larfjes of OTS snede in de raat. continu warm en hoge vochtigheidsgraad. Optimale hangende cellen.

grtz,

erik.

Lippe

Re: Redcellen ...versus..omlarven?

Bericht door Lippe » di 05 jun 2018, 11:17

Een tijdje geleden heb ik een presentatie op youtube gezien over hoe de bijen hun koningin kiezen en precies de vragen beantwoord die in dit onderwerp worden gesteld. Het is een zeer interessante presentatie van David Tarpy op het kanaal van The National Honey Show.

Echt het kijken waard!


https://www.youtube.com/watch?v=EynQxLn7d60

davypetit
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 13:25
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica, Mellifera
Contacteer:

Re: Redcellen ...versus..omlarven?

Bericht door davypetit » di 05 jun 2018, 11:50

Beste Vrienden,

Mag ik dan stellen dat via een broedaflegger en redcellen wel degelijk een goede konigin en nadien sterk volk kan gekweekt worden.

Bedankt voor de uitleg.

Lippe

Re: Redcellen ...versus..omlarven?

Bericht door Lippe » di 05 jun 2018, 12:41

Het is in ieder geval wetenschappelijk bewezen dat grotere en zwaardere koninginnen beter presteren. Een redcel Q is dus per definitie inferieur aan een q die uit een echte dop komt. Hou me de bron ten goede, heb geen tijd om dit op te zoeken en ik weet ook niet meer precies waar ik deze info vandaan heb. Uiteraard speelt voedselaanbod en andere factoren ook een rol in de prestaties van de Q, maar hier heb je soms weinig grip op.

Met deze wetenschap breek ik ook nooit doppen weg, om vervolgens zekerheid te hebben op dag 13 redcellen te mogen breken. Dan maar verschillende dagen luisteren en er zeker van zijn dat er een echte moercel q uitloopt of ik zet het volk op 1 dop. Dat laatste doe ik ivm tijdgebrek vaker.

Ik ga volgend jaar ook niet meer overlarven, maar kies ik voor de nicot cassette. Geen gepiel meer met overlarven, evt beschadigen, voeronderbreking, afkoeling en andere nadelen.

davypetit
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 13:25
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica, Mellifera
Contacteer:

Re: Redcellen ...versus..omlarven?

Bericht door davypetit » di 05 jun 2018, 12:59

Beste Lippe,

Mocht je het artikel, referentie vinden mag je deze altijd doorsturen/posten.

Bedankt

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten