Boeken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Mitra

Boeken

Bericht door Mitra » di 05 jun 2018, 15:44

Hallo Allemaal,

Wat zijn nu goede boeken over bijen die van meerwaarde zijn, dit om een collectie op te bouwen.
Ik zoek geen stip/cartoonachtige boeken maar meer richting "Encyclopedie".
Welke boeken raden jullie aan? (onderwerp maakt niet zo veel uit)

Ik heb nu de volgende in bezit:
- Bijenhouden, Hoe doe je dat? : Friedrich Pohl
- Bijen, Hun leven en rol in de natuur : Noah Wilson-Rich
- Bloeien leven : L.G.M Hensels


Alvast bedankt voor de reacties

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Boeken

Bericht door Samuel Murray » do 07 jun 2018, 13:21

Mitra schreef:Wat zijn nu goede boeken over bijen die van meerwaarde zijn, dit om een collectie op te bouwen?
Alleen Nederlands, of ook andere talen?

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Boeken

Bericht door Astrid Schoots » do 07 jun 2018, 13:45

Absolute top:
'Honingbijen' van Jürgen Tautz, in 2009 vertaald

Mitra

Re: Boeken

Bericht door Mitra » vr 08 jun 2018, 06:59

Samuel Murray schreef:
Mitra schreef:Wat zijn nu goede boeken over bijen die van meerwaarde zijn, dit om een collectie op te bouwen?
Alleen Nederlands, of ook andere talen?

Hallo Samuel, Nederlands, andere talen ga ik pas lezen als ik de basis goed heb begrepen.

Mitra

Re: Boeken

Bericht door Mitra » vr 08 jun 2018, 07:04

Astrid Schoots schreef:Absolute top:
'Honingbijen' van Jürgen Tautz, in 2009 vertaald
Dank je wel, Astrid. Ik heb het boek op mijn verlanglijstje geplaatst.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Boeken

Bericht door Samuel Murray » vr 08 jun 2018, 09:28

Astrid Schoots schreef:'Honingbijen' van Jürgen Tautz, in 2009 vertaald
Ik denk dat Jürgen Tuatzs boek een afrader is. Heel mooi fotos, maar de inhoud is vaak te speculatief. Het is wat mij betref geen goed boek voor een nieuwe imker omdat het niet gemakkelijk is om te weten welke brokjes informatie echt algemeen geaccepteerde feiten zijn en niet gewoon Tautzs wensdenkerij. Voor gevorderden en voor niet-imkers echter een heel mooi boek met vooral veel mooi fotos erin.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Boeken

Bericht door Hans van der Post. » vr 08 jun 2018, 10:19

Samuel Murray zijn er ook Nederlandstaligen boeken over bijen die jij kunt aanbevelen?
!Hans.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Boeken

Bericht door Samuel Murray » vr 08 jun 2018, 11:54

Hans van der Post. schreef:Samuel, zijn er ook Nederlandstaligen boeken over bijen die jij kunt aanbevelen?
Nee, niet echt (sorry, ik imkert in Engels).

Ik vond Schotmans "Handboek der moderne Bijenteelt" (1947) (800 paginas) (20 MB, PDF) heel nuttig. Joustra's "Het Bijenboek" (1934) (500 paginas) (12 MB, PDF) is ook omvattend maar ik ben daar iets minder onder de indruk van. Het zijn allebei vrij ouwe boeken, dus moderne imkerweetjes vind je er niet in.

Friedrich Pohls boek is wat mij betref een mooie introductieboek voor iemand die echt gaat imkeren, als handboek tijdens een imkercursus. Wat vind jullie van Pohls opvolgboek, "Bijenhouden voor gevorderden"?

Howland Blackistons "Beekeeping for Dummies" (2009) (380 paginas) is in Nederlands vertaald, en is een netjese beginnerboek (over Amerikaans imkeren) -- ik weet niet in hoeverre de Nederlandse versie is aangepast voor imkeren in Nederland. Gene Kritskys "The quest for the perfect hive" (2010) (200 paginas) is nog niet in Nederlands vertaald, maar gelukkig versta ik Engels. Eva Crane's "The World History of Beekeeping and Honey Hunting" (2013) (700 paginas) is op mijn verlanglijst.

Als je echt iets "encyclopedieachtig" wil, dan is Roots "The ABC and XYZ of Bee Culture" (alleen Engels) mischien een optie -- de 1980 versie (700 paginas) is op op het internet als PDF beschikbaar. De meest recente uitgave is van 2007 (900 paginas) en kost $300.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Boeken

Bericht door Astrid Schoots » vr 08 jun 2018, 12:55

Kort gezegd: Kan een imker hier nog van leren?
@ Buzzlightyear
Júist interessant, ook voor imkers die 'al imkeren' ;-) Het voegt een rijke achtergrond toe vanuit het bijenleven zelf.
En voor beginners interessant: om direct vanuit bewondering voor dat enorm verfijnd bijenorganisme te leren werken, te kijken en observeren ipv alleen maar 'doen volgens het boekje'
..goede boeken over bijen die van meerwaarde zijn, dit om een collectie op te bouwen.
Mitra vraagt ideeën om een collectie op te bouwen,
(dus niet het zoveelste boek over bedrijfsmethoden en geknutsel in bijen denk ik dan)
Ik denk dat Jürgen Tuatzs boek een afrader is. Heel mooi fotos, maar de inhoud is vaak te speculatief.
@ Samuel Murray
Hoe kom je daarbij Samuel? Dit is een degelijk, kundig en informatief boek over de bijen zelf (dus niet over de imker), over de biologie en het gedrag van de bij. Het is gebaseerd op werk van vele grote bijenonderzoekers (Seeley, Ruttner enz).

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Boeken

Bericht door willem » vr 08 jun 2018, 13:55

Samuel Murray schreef:
Astrid Schoots schreef:'Honingbijen' van Jürgen Tautz, in 2009 vertaald
Ik denk dat Jürgen Tuatzs boek een afrader is. Heel mooi fotos, maar de inhoud is vaak te speculatief. Het is wat mij betref geen goed boek voor een nieuwe imker omdat het niet gemakkelijk is om te weten welke brokjes informatie echt algemeen geaccepteerde feiten zijn en niet gewoon Tautzs wensdenkerij. Voor gevorderden en voor niet-imkers echter een heel mooi boek met vooral veel mooi fotos erin.
Ik ben het met Samuel Murray eens en met mij Dr. G. Liebig, oeff. :)
Groeten, Willem :violin:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten