Zelf een moerrooster maken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
d.hentenaar
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:03
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Zelf een moerrooster maken

Bericht door d.hentenaar » di 12 jun 2018, 16:54

Hallo allen,

Tijdens het zoeken naar informatie voor het werkstuk van mijn dochter over bijen ben ik erg enthousiast en gefascineerd geraakt over bijen. Zo erg dat ik gelijk een 2e hands bijenkastje heb gekocht bij een bijenwinkel ergens tussen Harderwijk en Apeldoorn. Het gaat hier om een 8-raams simplex kastje wat werd gebruikt voor de bestuiving van de fruitteelt met een ietwat afwijkende maat. 47x34,5x22,5 voor de broedkast en 47x34,5x14,5 voor de honingkast. In beide kasten kan ik gewoon de raampjes voor de Hollandse spaarkasten gebruiken. Om mijn toekomstige volkje straks goed te kunnen laten groeien ben ik momenteel bezig met het maken van een 2e broedkast. Die kan ik qua afmetingen gewoon maken op basis van de reeds bestaande broedkast.

Om straks de moer en en darren niet bij de honingkast te kunnen laten komen wil ik gebruik gaan maken van een moerrooster. Aangezien ik afwijkende maten heb kan ik dus niet zo makkelijk een moerrooster gebruiken met de standaard spaarkast maten. Daarom wil ik graag zelf een rooster maken van hout met de juiste afmetingen die ik tussen de broedkast en de honingkast kan zetten.

Wat ik daarom graag zou willen weten is de juiste maat/ruimte tussen de latjes die er voor zorgt dat de moer en de darren niet in de honingkast kunnen komen.

Onderstaand een aantal foto's van mijn bijenkast.

Om verder een discussie te voorkomen waarna het binnen 6 reacties over iets totaal anders gaat dan mijn vraag: Ja, ik lees veel informatie, ja, ik praat met imkers. Ik kijk veel informatieve filmpjes op internet en YT en ben ook van plan om een imker cursus te gaan doen. Ik begin dus niet totaal onvoorbereid aan mijn bijen avontuur.

Alvast dank voor jullie reacties.

Met vr. gr.

Danny (regio Houten)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zelf een moerrooster maken

Bericht door ErikS » di 12 jun 2018, 17:10

ok, zelfde lengte maar smaller.

Ik zou voor een kader kiezen met een metalen stangenrooster.
https://imkershop.nl/koninginneroosters ... 42-cm.html
het rooster kun je aanpassen met een slijpschijf. Het kader kun je vermaken of zelf maken.
belangrijk is de ruimte van de rooster naar de ramen. naar boven en naar beneden.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Zelf een moerrooster maken

Bericht door Fish » di 12 jun 2018, 17:20

Geen antwoord op je vraag, maar een moerrooster van hout lijkt mij onuitvoerbaar. Veel eenvoudiger om van een plastic of metalen rooster een stuk van de zijkanten te halen lijkt mij.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zelf een moerrooster maken

Bericht door Hans van der Post. » di 12 jun 2018, 17:53

Fish schreef:Geen antwoord op je vraag, maar een moerrooster van hout lijkt mij onuitvoerbaar. Veel eenvoudiger om van een plastic of metalen rooster een stuk van de zijkanten te halen lijkt mij.
Een houten KADER is zelf te maken en een draadrooster is gemakkelijk smaller te maken. Dit schreef Erik al
!Hans.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Zelf een moerrooster maken

Bericht door Tieme » di 12 jun 2018, 20:25

Hi Danny, als je de latjes 4,1 mm uit elkaar laat, dan werkt het als moerrooster. De kunst zal zijn een houtsoort die weinig tot niet werkt. Dit is bijvoorbeeld Doussié. Maar zoals de anderen zeiden, lijkt het me handiger een staafjesrooster op maat te maken. Een plastic staafjesrooster kan zelfs op maat geknipt.
Het wordt een mooi kastje.

Groeten, Tieme
Laatst gewijzigd door Tieme op wo 13 jun 2018, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.

d.hentenaar
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:03
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Zelf een moerrooster maken

Bericht door d.hentenaar » di 12 jun 2018, 20:59

Dank voor de diverse reacties.
Ik denk dat ik dan toch maar voor een kant-en-klaar rooster ga en die op maat maak.

Ik zal t.z.t. nog wel even een fotootje plaatsen als hij klaar is.

Met vr. gr.

Danny

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Zelf een moerrooster maken

Bericht door harry mouris » di 12 jun 2018, 23:09

Goed plan. Ik zou voor kunststof gaan. Kan je zelfs knippen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Zelf een moerrooster maken

Bericht door Tieme » wo 13 jun 2018, 09:07

Nu je nog aan het werk bent kun je ook je raampjes nog even anders spijkeren. De spijker door de bovenkant voegt niets toe, maar kaamt het raampje wel zwakker. Beter is om het spijkertje door de zijkant waar de bovenlat in de zijlat valt te spijkeren. Als dan de lijm is uitgewerkt heeft het meer houvast. Zoals het nu is kan het voorkomen dat je de toplat lostrekt als er veel honing in een raam zit en dit ook nog eens is vastgebouwd. En dat begeurt altijd op het meest onhandige moment.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hans van der Post. en 67 gasten