broed verzorgen door oudere bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: broed verzorgen door oudere bijen

Bericht door Hans van der Post. » za 30 jun 2018, 23:50

Gerard Boswinkel schreef:Ja beste mensen,

Dit is bijenhouden 3.0. Tomer, probeer aan de juni en juli 2018 uitgaven van 'Deutsches Bienenjournal' te komen. Daarin staan de verschillende methoden beschreven waarvan jij de 'Total Brutentname' toepast. (In de twee uitgaven worden ook nog alternatieven gegeven).

Tomer, je bent heel goed bezig.

Groeten...…………..
Gerard
Beste ik krijg de varroa ook uit mijn volken zonder deze op zijn kop te zetten.
Ik vind dat je dan niet goed bezig bent.
Kan dat het wel 3.0 bijenhouden is gaat het nu om nog groter gewin of het houden van bijen?
ik zie de nabije toekomst in VHS bijenvolken. :think:
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broed verzorgen door oudere bijen

Bericht door tomer » zo 01 jul 2018, 02:36

Bedankt Gerard! Jij begrijpt het, dit is inderdaad het moderne imkeren op een hoger niveau :D :wink:
Daarnet de helft van de volken gedaan, morgen de rest.
Ik zie eigenlijk niets dan voordelen met deze methode. Binnen een week ben ik klaar met behandelen en slingeren en heb ik behalve het bijvoeren geen werk meer met de hoofdvolken. De volken kunnen zich nu beginnen klaar maken voor de winter op volledig nieuwe ramen en nieuwe raat. Binnen enkele weken zijn dit mooie vlakken broed. Nu de ramen broed weg zijn en de bijenuitlaten geplaatst, zal er niet onmiddellijk overbevolking komen in de kasten, dus geen zwermen. De volken gaan sterk de winter in met zeer weinig mijten en bovendien heb ik heel wat nieuwe volkjes bij. Ik kan ze niet allemaal houden, dus worden de meeste verkocht. Met de opbrengst koop ik weer nieuwe was, nieuwe raampjes enz... Het werk dat je hebt met de afleggers maken zie ik zelfs niet als nadeel, ik steek graag wat tijd in mijn hobby :)
Deze methode staat oa ook in het varroabestrijdingsadvies 2018 van de FAVV en ik ken minstens 4 imkers in België die dit toepassen.
De broedafname zelf is een biotechnische bestrijdingsmethode, maar om ook de forethische mijten (de mijten die op de bijen zelf zitten) te pakken te krijgen, doe ik nog een lichte oxaalzuurbehandeling bij de broedloze hoofdvolken. Liefst met de verdamper, omdat dit vrij onschadelijk is voor de bijen. Je zou ook met vangramen kunnen werken met wat planning, dan hoef je helemaal geen bestrijdingsmiddelen te gebruiken.
Hans, wat zie jij dan zo verkeerd met deze methode? Het is eigenlijk hetzelfde als een grote veger en grote broedaflegger maken.
Ieder zijn manier, het kan natuurlijk ook simpeler... je kan ook de bijen met mierenzuur behandelen, als dat zoveel beter is voor hen?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broed verzorgen door oudere bijen

Bericht door tomer » zo 01 jul 2018, 11:14

Oxaalzuur druppelen of sproeien geeft schade en mag je maar 1x doen of je hebt bijensterfte, verdampen kan je verschillende keren na elkaar doen, zonder problemen. Ik heb het tot nu maar eenmalig in de winter gedaan.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: broed verzorgen door oudere bijen

Bericht door Erick » zo 01 jul 2018, 11:41

tomer schreef:
Cees schreef:
tomer schreef: Liefst met de verdamper, omdat dit vrij onschadelijk is voor de bijen.
In grote lijnen ben ik het wel met je eens, maar dat verdampen onschadelijk is voor de bijen :whistle: :whistle:
Oxaalzuur druppelen of sproeien geeft schade en mag je maar 1x doen of je hebt bijensterfte, verdampen kan je verschillende keren na elkaar doen, zonder problemen. Ik heb het tot nu maar eenmalig in de winter gedaan.
:think: laten we dan maar zeggen minder schadelijk :D
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broed verzorgen door oudere bijen

Bericht door tomer » ma 02 jul 2018, 02:50

Cees, waarom niet verdampen boven de 9 graden? Kan je daar wat meer over zeggen? Daar staat niets over vermeld in de gebruiksaanwijzing.
Er staat "Zwermen en kunstzwermen zonder broed kunnen op ieder moment van het seizoen behandeld worden".
Ik heb er enkel ervaring mee in de winter, maar ik hoop ook op goede resultaten in de zomer ('savonds/'snachts als de bijen in de kast zitten).
Ivm veiligheid voor mezelf: ik sluit de verdamper 2,5 minuten aan op de autobatterij terwijl ik uit de wind ga staan en laat de schuif daarna nog 20 minuten dicht. Wanneer ik terugkom en de verdamper uit de schuif haal, zijn er geen dampen meer.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: broed verzorgen door oudere bijen

Bericht door Fish » ma 02 jul 2018, 12:13

Zie hier het bovenstaande artikel in digitale vorm, voor eventuele foto's en betere leesbaarheid.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broed verzorgen door oudere bijen

Bericht door tomer » ma 02 jul 2018, 12:39

Ok, bedankt voor de informatie en de waarschuwing. De nachten zijn warmer dan 9°C, dus dan zal ik beter gewoon oxaalzuur sproeien denk ik.
Ik doe de broedafname niet enkel en alleen om zoveel mogelijk mijten te bestrijden hoor. Zoveel mijten zitten er niet in de volken. Maar behandelen wil ik wel zowiezo en ik zoals ik al zei zie ik nog veel andere voordelen in de methode.
De kasten zitten overvol bijen en dan moet ik vandaag nog de 2 HK's afnemen, met het afnemen van het broed en wat bijen zal alles wat beter passen...
Volgend jaar misschien eens iets anders proberen, want de voorbije dagen was het wel veel werk met het maken van de extra volken.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: broed verzorgen door oudere bijen

Bericht door oldtimer » ma 02 jul 2018, 14:03

tomer schreef:De kasten zitten overvol bijen en dan moet ik vandaag nog de 2 HK's afnemen, met het afnemen van het broed en wat bijen zal alles wat beter passen...

Je kunt eens een extra BK plaatsen, na het afnemen van de HK, dan passen je bijen beter en als je die later als de bijen minder worden die afneemt heb je weer mooi was om te smelten :wink: en het belangrijkste, een flink volk om de winter in te gaan.
Alexander (Lex)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broed verzorgen door oudere bijen

Bericht door tomer » di 03 jul 2018, 00:35

oldtimer schreef:
tomer schreef:De kasten zitten overvol bijen en dan moet ik vandaag nog de 2 HK's afnemen, met het afnemen van het broed en wat bijen zal alles wat beter passen...
Je kunt eens een extra BK plaatsen, na het afnemen van de HK, dan passen je bijen beter en als je die later als de bijen minder worden die afneemt heb je weer mooi was om te smelten :wink: en het belangrijkste, een flink volk om de winter in te gaan.
Ja maar...Ik imker met Dadant kasten, dus een extra BK is niet echt de bedoeling.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broed verzorgen door oudere bijen

Bericht door tomer » wo 04 jul 2018, 02:51

Ik ben nu aan het twijfelen of ik de volken wel een oxaalzuurbehandeling zou geven. Bij de afleggers, zwermen en kunstzwermen die ik de laatste maanden maakte zag ik na een behandeling met oxaalzuur geen of bijna geen mijten. In het weggesneden darrenraat zat er ook zo goed als niets en op de schuif zie ik maar zelden een mijt liggen. Volgens mij zitten er dit jaar dus niet veel mijten in mijn volken, zeker niet nu alle ramen broed zijn weggenomen. Ik dacht dat 80% van de mijten in het broed zit en 20% op de bijen, klopt dat ongeveer?
Misschien is de broedafname op zich dan al voldoende om met weinig mijten verder te gaan? Wat denken jullie?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten