broed verzorgen door oudere bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

broed verzorgen door oudere bijen

Bericht door tomer » vr 29 jun 2018, 02:36

Ik wil binnen enkele dagen alle ramen broed uit de volken halen om ze daarna een zomerbehandeling te kunnen geven met oxaalzuur (verdampen of sproeien). Nu zijn er 2 volken bij die nog niet zo lang een nieuwe koningin hebben: een volk waarvan een veger werd gemaakt en een volk dat gezwermd heeft. Deze nieuwe koninginnen zijn nu 2 weken aan de leg, dus de nieuwe ramen broed komen pas ten vroegste binnen een week uit. Maw, de jongste bijen in deze volken zijn nu minstens 2 weken oud, maar het zijn vooral wat oudere bijen.
Stel dat ik bij deze volken ook een totale broedafname doe, geeft het dan problemen met het uitbouwen van de nieuwe wasramen en het verzorgen van het nieuwe broed?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: broed verzorgen door oudere bijen

Bericht door Hans van der Post. » vr 29 jun 2018, 09:38

Is dit imkeren? het broed ontnemen van je volken? Is dit allang de gewoonte om varroa te bestrijden?
Kun je dit bestrijden niet op een andere manier doen?
Stel je eerst de vraag: zit er veel varroa in de volken?
Om dit vast te stellen druppel je vijf mm opgeloste oxaal zuur tussen de straatjes bijen en kijk dan 3 dagen later op de schuiflade.

Dan als er honderden varroa's op de lade liggen kun je overwegen jou praktijk van bestrijden toe te passen. :evil:

Waar blijf je met al dit broed van je twintig volken :?: :?: :?:
!Hans.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: broed verzorgen door oudere bijen

Bericht door Fish » vr 29 jun 2018, 10:57

Ik denk dat niemand je gaat vertellen dat dit probleemloos kan en dat dit geen achteruitgang van het volk oplevert. Maar wie weet, misschien komen de bijen er toch wel weer bovenop. Dit is een beslissing die je zelf zult moeten maken, al is het eigenlijk een beetje gokken.

Voor de volgende keer kan je de behandeling van deze nieuwe volkjes beter doen vóór ze gesloten broed hebben, dat wil zeggen een dag of vijf geleden. Wat dat betreft heb je het verkeerd gepland, en lijkt het broed afnemen mij nu een gevolg van een imkerfout.

marjong
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 29 mei 2016, 16:12
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: broed verzorgen door oudere bijen

Bericht door marjong » vr 29 jun 2018, 12:21

Het klinkt inderdaad als een vreemde methode.
Heb je bezwaren tegen mierenzuur of zo?
Doe eerst een diagnose, zou ik zeggen.
Zo hebben wij het geleerd op de vervolgcursus:
Een sponsdoekje met 20 ml 60% mierenzuur direct op de ramen (plastic ertussen)
Volgende dag mijten tellen: minder dan 25 is weinig, meer dan 25 is veel.
Als het er weinig zijn: behandeling niet verder nodig.
Als het er veel zijn: direct sponsdoek weer vullen met 20 ml en desnoods 3e en 4e keer.
Dan stoppen.
Na 14 dagen (broed is uitgelopen) weer diagnose en vervolgbehandeling(en).
Op deze manier doe je behandeling op maat en niet meer dan noodzakelijk.
Wel alle volken tegelijk behandelen natuurlijk.
Succes ermee!

Lippe

Re: broed verzorgen door oudere bijen

Bericht door Lippe » vr 29 jun 2018, 12:57

Ik lees een veger en een zwerm. Dit lijken mij tamelijk varroa arme volken, want je hebt geen broed meegegeven immers.
Een totale broedafname bij deze volken lijkt mij dan ook wel erg rigoureus, maar dat is ieder voor zich om te bepalen.
Tevens schijnt het dat een jonge q wat slechter de zware middelen verdraagt. Jammer dat je de mogelijk om de volken met nog open broed te behandelen hebt gemist zoals Fish aangeeft.

Waarom geen blokbehandeling HiveClean of Varromed? En dan alle volken tegelijk op de stand ivm vervlieging en dus herbesmetting.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broed verzorgen door oudere bijen

Bericht door tomer » vr 29 jun 2018, 13:08

Vreemde reacties... Dit is nochtans een zeer goede methode om zo goed als alle mijten in de volken kwijt te raken. Bovendien maak je er een aantal extra volken mee. Ik heb ook nooit oude ramen om om te smelten, want ze krijgen volledig nieuwe raat en de 'oude' ramen gaan met de jonge volken mee (worden verkocht).
Vorig jaar is deze methode prima gelukt en daarom wil ik het nu opnieuw zo doen. De volken gingen groot en met weinig mijten de winter in en zijn allemaal goed de winter uitgekomen. 6 weken na de totale broedafname zijn de volken al terug op oorspronkelijke grootte.
Vorig jaar heb ik oxaalzuur gesproeid, maar ik wil nu verdampen omdat het nog minder schadelijk is dan oxaalzuur sproeien en zeker minder schadelijk als mierenzuur!
Ik heb momenteel 10 grote volken waar ik de methode wil toepassen. Ik moet wel zeggen dat er dit jaar zeer weinig varroa in de volken zit, maar goed, er staan nu al 20 kastjes klaar...
De enige vraag is: de 2 volken die met wat oudere bijen zitten, gaat dat lukken? Volgens mij wel.

Lippe: geen veger en zwerm, maar een volk waarvan een veger genomen werd en een volk waarvan een zwerm is afgekomen.
Fish: ik had inderdaad half juni deze 2 volken kunnen behandelen, als ik dan de honingkamers er had afgenomen. De totale broedafname doet men best begin juli en niet veel vroeger, want dan krijg je toch herbesmetting. Nu kan ik alles in 1 keer slingeren en behandelen.
Hiveclean als zomerbehandeling geloof ik niet zo in (effectiviteit van 88%).

PS: deze methode is een variatie op de methode Büchler, maar wordt volgens mij niet veel toegepast omdat je veel extra kasten moet beschikbaar hebben en het is wat meer werk.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: broed verzorgen door oudere bijen

Bericht door Fish » vr 29 jun 2018, 15:00

Als je de twee uitzonderingen op "het juiste moment" had behandeld, en de rest op jouw gestelde tijdstip, lijkt mij het risico op herbesmetting minimaal. Behandel je de te verhandelen varroa-broedafleggers een week of drie later ook?

Lippe

Re: broed verzorgen door oudere bijen

Bericht door Lippe » vr 29 jun 2018, 16:29

Hey Tomer,

Dan heb ik je verkeerd begrepen. Dacht dat het om de veger en de zwerm ging.

Concreet antwoord op je vraag zoals ik het zie, omdat deze nog ontbrak:

Er is een hoop broed uitgelopen in deze volken en ze hebben maar amper broedzorg gehad. Een deel zal vast vervroegd zijn gepromoveerd tot haalbij, maar het lijkt mij dat deze bijen prima regenereren om vervolgens weer broed te gaan verzorgen en te bouwen.

groeten en succes!

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broed verzorgen door oudere bijen

Bericht door tomer » vr 29 jun 2018, 16:35

Fish: ja de nieuwe volken met de ramen broed krijgen uiteraard een oxaalzuurbehandeling, want daar zitten dan bijna alle mijten.
Dus zowel de hoofdvolken als de nieuwe volken ("broedafleggers") gaan sterk en varroa-arm de winter in.
Lippe: ok, dan zal er inderdaad geen probleem zijn! Ik denk dat er ook wat ramen met enkel open broed zullen zijn, dus hebben ze zowiezo na enkele weken al terug jonge bijen.

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: broed verzorgen door oudere bijen

Bericht door Gerard Boswinkel » za 30 jun 2018, 23:27

Ja beste mensen,

Dit is bijenhouden 3.0. Tomer, probeer aan de juni en juli 2018 uitgaven van 'Deutsches Bienenjournal' te komen. Daarin staan de verschillende methoden beschreven waarvan jij de 'Total Brutentname' toepast. (In de twee uitgaven worden ook nog alternatieven gegeven).

Tomer, je bent heel goed bezig.

Groeten...…………..

Gerard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten