F2 Q vervangen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Camilio
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 28 nov 2016, 07:20
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Twente
Contacteer:

F2 Q vervangen

Bericht door Camilio » za 28 jul 2018, 22:30

Goedenavond,

Ik heb een f2 volkje waar ik altijd zonder enige problemen in heb gewerkt. Echter zijn ze gedurende het seizoen agressiever geworden. Omdat ik nu nog een f1 op reserve heb vanuit eigen kweek en ik heel tevreden ben over deze lijn zou ik haar graag willen vervangen. De f1 zit in een apidea. De f2 zit op 2 broedkamers. Zoals zo vaak zijn er weer vele manieren. Alleen wat ik mij af vroeg of ik dit (nu nog) in etappes kan doen. Ik zou eerst een schudzwerm willen maken (met jonge bijen uit het f2 volk). Hier de f1 koningin in doen. Vervolgens later in het jaar deze schudzwerm verenigen met het f2 volkje. Waarom ik dit op deze manier wil doen is, omdat ik het idee heb dat verenigen veiliger lijkt dan een nieuwe (jonge) koningin direct in te voeren. Of zijn er wellicht toch simpelere acties te bedenken?

Bedankt voor het meedenken,

Camilio

De Wieke
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 09:44
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: F2 Q vervangen

Bericht door De Wieke » zo 29 jul 2018, 12:47

hoe maak jij de schudzwerm??

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: F2 Q vervangen

Bericht door Fish » ma 30 jul 2018, 09:58

Als ze gedurende het seizoen agressiever zijn geworden, lijkt het mij eerder aan de omstandigheden te liggen dan aan de genetica. Over het invoeren, ik denk dat het met een schudzwerm verenigen zeker mogelijk is, het kost je alleen veel tijd en materiaal. Simpel is het niet, simpel zou zijn het verwijderen van de oude koningin en het direct invoeren van een nieuwe (al dan niet met kluisje). Hoe het met de slagingspercentages zit weet ik niet, jouw methode lijkt mij inderdaad iets veiliger.

Het allermakkelijkst is natuurlijk de droogte de schuld te geven van de aggressie en verder niets te doen.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: F2 Q vervangen

Bericht door Albert Stoter » ma 30 jul 2018, 10:22

Regelrecht de Apidea met het grote volk verenigen. Zie bijvoorbeeld http://library.wur.nl/dps/Bijen/OCR/200 ... 70-171.pdf

Camilio
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 28 nov 2016, 07:20
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: F2 Q vervangen

Bericht door Camilio » ma 30 jul 2018, 20:05

Fish schreef:Als ze gedurende het seizoen agressiever zijn geworden, lijkt het mij eerder aan de omstandigheden te liggen dan aan de genetica. Over het invoeren, ik denk dat het met een schudzwerm verenigen zeker mogelijk is, het kost je alleen veel tijd en materiaal. Simpel is het niet, simpel zou zijn het verwijderen van de oude koningin en het direct invoeren van een nieuwe (al dan niet met kluisje). Hoe het met de slagingspercentages zit weet ik niet, jouw methode lijkt mij inderdaad iets veiliger.

Het allermakkelijkst is natuurlijk de droogte de schuld te geven van de aggressie en verder niets te doen.

Dank voor je reactie! Warmte en droogte zal ongetwijfeld een rol spelen. Echter lijkt de dracht nog in orde. Komt redelijk wat binnen en lijkt geen luizen honing te zijn. Ik denk dat het gewoon in begin van het seizoen nog te doen is vanwege het formaat. Nu is het volk uiteraard aanzienlijk groter. En nu ik andere volken heb van een andere lijn die aanzienlijk fijner werken maak het dat ik haar wil vervangen.

Camilio
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 28 nov 2016, 07:20
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: F2 Q vervangen

Bericht door Camilio » ma 30 jul 2018, 20:07

De Wieke schreef:hoe maak jij de schudzwerm??
Zoals op imkerpedia staat beschreven. Ik breng ze alleen iet 6km verderop. Ik houd ze bij mijn eigen stal.

Camilio
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 28 nov 2016, 07:20
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: F2 Q vervangen

Bericht door Camilio » ma 30 jul 2018, 20:10

Albert Stoter schreef:Regelrecht de Apidea met het grote volk verenigen. Zie bijvoorbeeld http://library.wur.nl/dps/Bijen/OCR/200 ... 70-171.pdf
Dank, dat is inderdaad een idee. Is dit doorgaans veiliger dan rechtstreeks invoerren?

De Wieke
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 09:44
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: F2 Q vervangen

Bericht door De Wieke » di 31 jul 2018, 13:13

we hebben de laatste 2-3 weken denk ik 25 schudzwermen gemaakt in 6 ramers.
veel jonge bijen in een emmer behandeld dan de koningin er bij in de emmer nog een kleinbeetje schudden dan in een 6 raams kastje met een gaas boden en ook gaas deksel 2 dagen donker en koel(al lukt dat bijna niet met dit weer) dan het volkje openen. gaas deksel er af en wat voer geven 1-1.van de 25 was er 1 mis.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten