Verrenigen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Camilio
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 28 nov 2016, 07:20
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Twente
Contacteer:

Verrenigen.

Bericht door Camilio » wo 05 sep 2018, 11:37

Ik heb twee 6 ramers naast elkaar staan. 1 daarvan is te klein om de winter door te komen. De andere is een mooi volle 6 ramer. De 6 ramers zijn nogal oude kastjes zonder demonteerbare bodem. Dus met de krant methode verenigen gaat lastig worden. Ik heb nog wel een 10 raamskast staan met 2 broedkamers. Mijn idee was deze te gebruiken om te verenigen en later alles terugbrengen tot 1 romp.
Nu zag ik ook enkele topic's en filmpjes voorbij komen dan men de raatjes om en om in een romp plaatst en op deze wijze de 2 volkjes samenvoegt. Is dit geen risicovolle manier van samenvoegen? Zou dat nu ook al kunnen of moet ik wachten tot laat in het najaar?

Lippe

Re: Verrenigen.

Bericht door Lippe » wo 05 sep 2018, 14:28

In het laatste groentje werd dit ook weer genoemd (om en om hangen) om te voorkomen dat er 2 trossen worden gevormd in de winter.

Ben som de Cerff zegt zelf in het blog over het verenigen: 'De komende maanden kun je bij tegenvallende sterkte gewoon blijven verenigen. Wil je beide volken in 1 BK samenvoegen, plaats dan wel de ramen met broed tegen elkaar. Om en om is nergens voor nodig'

bron: https://www.bijenhouders.nl/blog/het-verenigen


Ik ben persoonlijk een voorstander van hoe Ben het ziet. Om het helemaal risicoloos te laten verlopen idd met een een krant en later terugbrengen op 1 romp en het broed netjes bij elkaar hangen, maar het kan schijnbaar in deze tijd ook zonder krant. Heb het zelf nog nooit geprobeerd. Ik ga nog wel een moer uit een zesramer vervangen met een moer uit een productievolk dat niet geheel aan de verwachtingen voldoet. Ik ga dit proberen op de manier die Henk Rostohar beschrijft. Kast even open laten staan en laten wennen aan het licht. Dan raam inclusief moeren en de ramen er naast omwisselen tussen de kasten. Ik wissel dan dus 3 ramen uit de zesramer + moer om met 3 ramen uit het productievolk + moer. Dit zou volgens Henk het gehele jaar kunnen op die manier.

Om het minder risicovol te maken zou je tijdens het verenigen kunnen voeren.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Verrenigen.

Bericht door Fish » wo 05 sep 2018, 15:44

Ik zet wel eens een zesramer op zijn kop op de andere met een krant er tussen, wel even zorgen dat de ramen goed vast zitten. Zodra dit gelukt is overzetten in een tienramer. Of dit makkelijker is dan vóór het verenigen op twee broedbakken te zetten? Waarschijnlijk niet. Het verenigen zonder krant heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Verrenigen.

Bericht door crunx » wo 05 sep 2018, 19:37

Zijn wel wat foefjes voor, maar je kunt ook wanneer je andere volkeren (erg) sterk zijn. Een raam gesloten (rijp) broed wisselen met een leeg (uitgebouwd) raam van de zwakke 6 ramer hangen.
Wanneer het broed dan uitloopt kun je die grap weer doen hetzij met een andere kast. Een raampje broed kan een behoorlijke boost geven aan een volk.

Camilio
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 28 nov 2016, 07:20
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Verrenigen.

Bericht door Camilio » wo 05 sep 2018, 21:40

Dank voor de reactie's. Blog van Ben had ik gemist, had wel een filmpje gezien uit 2017 over verenigen.

@Crunx: Dat zijn inderdaad ook opties. Echter vind ik het niet zo erg om met 1 volkje minder de winter in te gaan. Q heeft het altijd iets minder gedaan dan haar zussen. En dat begin je nu te merken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten