Soorten honing oogsten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Otan
Berichten: 6
Lid geworden op: do 02 feb 2017, 15:00
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Belgisch Limburg
Contacteer:

Soorten honing oogsten

Bericht door Otan » di 20 nov 2018, 17:52

Allen,

Beginnend imker hier. Heb dus nog veel vragen waarop ik deze winter een antwoord probeer te krijgen.

Heb wat op internet en het forum zitten zoeken maar vind niet direct een volwaardig antwoord.

Stel ik wil volgend jaar acacia, linde of kastanje honing oogsten. Hoe kan ik dan best te werk gaan? En wanneer mag ik deze honing ook het label geven van acacia, linde of kastanje honing?

Is het zo simpel om 1 bijenkast onder bijvoorbeeld een linde boom te plaatsen? Moet de huidige honingzolder dan weggenomen worden en een nieuwe honingzolder toegevoegd worden wanneer de linde in bloei komt om te vermijden dat de linde honing toch samen met andere honing in de honingzolder terecht komt? En dan uiteraard weer direct weg nemen wanneer de linde uitgebloeid is.

Enige tips & tricks om dit te doen lukken?

Is één linde genoeg of wordt er best gezocht naar een locatie met meerdere bomen?

Ik weet dat er een bepaald minimum % aan linde honing moet inzitten voordat je een potje het label kan geven van linde honing maar hoe wordt dit juist gedaan? Kan ik dit zelf doen met behulp van een meetmethode of moet er telkens een staal opgestuurd worden om dit te laten testen?

Alvast bedankt.

Mvg,

Jorden

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Soorten honing oogsten

Bericht door tomer » wo 21 nov 2018, 16:17

Je moet het niet te ingewikkeld maken. In het voorjaar gaat er een honingkamer op. De bijen halen dan voorjaarshoning (wilg, fruitbomen, paardebloem,...). Als die halfvol zit kan er evt een tweede honingkamer op. Wanneer je ziet dat de acacia begint te bloeien, haal je de honingkamers eraf (normaal gezien grotendeels verzegeld) en slinger je de voorjaarshoning. Je zet er bij het afnemen meteen een lege honingkamer op, of evt na het slingeren. Bijen verzamelen de nectar die ze op dat moment het meest en gemakkelijkst vinden. Wanneer de acacia bloeit en er staan hiervan wat bomen in de buurt, zal de honing vooral van de acacia zijn. Wanneer je ziet dat de acacia uitgebloeid is, slinger je opnieuw. Zo oogst je bijna pure acacia. Laten testen is eigenlijk onnodig. Je moet vooral kijken welke drachtplanten en bomen in jouw buurt staan en wanneer ze bloeien. Na de acacia beginnen de lindes te bloeien en zal er vooral lindehoning geoogst worden. Je hoeft de kast daarom niet onder een lindeboom te zetten. De bijen vinden het wel in de buurt. Er is ook meer dan 1 boom per kast nodig trouwens.
Alles uiteraard afhankelijk van je drachtgebied en het weer...

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Soorten honing oogsten

Bericht door willem » wo 21 nov 2018, 16:41

Otan schreef: Ik weet dat er een bepaald minimum % aan linde honing moet inzitten voordat je een potje het label kan geven van linde honing maar hoe wordt dit juist gedaan? Kan ik dit zelf doen met behulp van een meetmethode of moet er telkens een staal opgestuurd worden om dit te laten testen?
Jorden
Voor b.v. linde honing moet minimaal 20% van de pollen uit linde pollen bestaan. hoe kom je dat te weten ? Gewoon tellen, onder een microscoop.Het hoe en waarom is te lezen in het boek POLLENANALYSE, helaas uitverkocht maar gratis te downloden op:
https://www.wur.nl/nl/show/Populair-boe ... online.htm
Verder is er een zeer mooi boek geheten POLLENSTOF , te bestellen bij http://www.lieteberg.be het boek heeft kleuren afbeeldingen van pollen.
Dan is er ook noghet boek Microscopie als hobby, uigegeven door het Koninklijk Antwerps Genootschap voor Micrografie, http://www.microscopie.be
Mocht je ook wat aan bijengezondheid willen gaan doen , dan is het boek Mikroskopie fur den Imker een aanrader, verkrijbaar bij:
https://www.graze.eu/Mikroskopie-fuer-den-Imker
En je hebt natuurlijk een microscoop nodig, voor bijna alles volstaat een schoolmicroscoop met een vergroting van 400 maal. Mocht je het leuk vinden dan kun je later alsnog een betere aanschaffen.
Succes !
Groeten, Willem :violin:

Otan
Berichten: 6
Lid geworden op: do 02 feb 2017, 15:00
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Belgisch Limburg
Contacteer:

Re: Soorten honing oogsten

Bericht door Otan » wo 21 nov 2018, 21:11

Oké alvast bedankt voor de reacties!

Zal het volgend jaar eens op die manier proberen. En ben momenteel het boekje van de pollenanalyse aan het doornemen.

Mvg.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Soorten honing oogsten

Bericht door Marcje » za 24 nov 2018, 20:09

Naar aanleiding van dit topic de microscoop eens bovengehaald en een druppel honing onderzocht maar nauwelijks pollen te vinden

Weet iemand hoeveel pollen ik mag verwachten in een druppel honing , want ik vond er maar een stuk of tien , en ben zelfs niet zeker als het daadwerkelijk pollen zijn

Ik denk dat dit afkomstig is van de paardekastanje ??
20181124_141814 (Custom).jpg
Geen enkel idee als dit wel pollen zijn
20181124_141038 (Custom).jpg
Is het inkleuren met bijvoorbeeld methyleenblauw nodig om de pollen beter te herkennen ?

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Soorten honing oogsten

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 25 nov 2018, 09:50

Zo maar een druppeltje honing op je objectglaasje geeft niet een juist beeld in botanische herkomst van honing.
Om het aantal pollen te bepalen zijn er andere regels en normen.
Het aantal pollen geeft ook een indicatie van echtheid en herkomst van de honing.
Er zijn meer methodes om de echtheid en herkomst te waarborgen en te garanderen zoals;
- geleiding die ook in het honingbesluit is vastgelegd,
- pH-waarde
- rotatie
- en natuurlijk de pollen zowel als soorten en ook aantallen die weer in groepen zijn verdeeld (Pag 76 Honinganalyse)

Bovenste plaatje lijkt wel op Aesculus spp en de onderste ziet er als een Tetrade uit.
Met rode glycerine, of blauwe zijn pollen beter te herkennen.
Kijk ook eens op:
http://www.bitsandbees.nl/pollen01.htm
http://www.bitsandbees.nl/pollenanalyse.htm

Mooie werkzaamheden in deze rustperiode van de bijtjes.

En die rotatie van honing wordt met een speciale meter door Bijkersgilde gemeten.
Hier was voor alle imkers de mogelijkheid gegeven om tijdens afgelopen studiedagen dit te laten meten.
Samen met nog enkele andere metingen die bij een standaard honingkeuring niet worden onderzocht.
Deze onderzoeken vergen meer tijd, kennis en kosten die door de gemiddelde imker niet worden beloond.

Honing met een hoog fructose gehalte heeft een negatieve rotatie, suikersamenstellingen in honingdauwhoning heeft een positieve rotatie.
Met een sterke lamp en polariserende filters is dit ook zelf te maken door handige imkers.
Alfa vulgaris is daar wel toe in staat denk ik. :)
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Soorten honing oogsten

Bericht door Jaap v.Popering » zo 25 nov 2018, 12:14

Ook met wat brandspiritus door je vloeistof te mengen worden de poriën duidelijker zichtbaar .
006 salvia  17 30 mic.JPG

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Soorten honing oogsten

Bericht door Marcje » zo 25 nov 2018, 20:15

Hoi Gerard,

Bedankt voor deze info met linkjes waarmee ik zeer goed geholpen ben :D
Nu kan ik gerichter gaan zoeken en is me alles veel duidelijker geworden

Het soortelijk gewicht van pollen, is dit ongeveer hetzelfde als dit van honing ?
Ik vraag dit omdat de druppel honing die ik gebruikte kwam uit de bovenste laag uit een emmer die al enkele maanden gesloten staat

@Jaap, super tip en ga dit zeker proberen :D
Prachtige foto !

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Soorten honing oogsten

Bericht door Jaap v.Popering » zo 25 nov 2018, 22:28

Marcje schreef: Ik vraag dit omdat de druppel honing die ik gebruikte kwam uit de bovenste laag uit een emmer die al enkele maanden gesloten staat

Marc
Ik heb dat een keer aan Jaap kerkvliet gevraagd .
Die vertelde mij dat de stuifmeelkorrels in de honing niet zakken .

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Soorten honing oogsten

Bericht door Marcje » di 27 nov 2018, 22:23

Ok, bedankt hé
Dacht al zoiets omdat voor het tellen van het aantal pollen de honing enkele malen met water verdund wordt

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten