Houten bodem vervangen voor een nicot bodem..

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Houten bodem vervangen voor een nicot bodem..

Bericht door Honing_Bij » zo 17 mar 2019, 03:01

Bij een volk zou ik graag de houten bodem willen vervangen voor een nicot bodem. En zoals jullie misschien al wisten wordt de nicot bodem met een klem vast gemaakt aan de BK. Ipv alleen de bodem te vervangen dacht ik om ook de BK te vervangen door de raampjes over te hangen in de nieuwe BK zodat ik niet hoef te prutsen met de klem aan te brengen op de oude BK. Alleen weet ik niet of deze handeling het juiste is?

Zouden jullie mij misschien willen adviseren omtrent deze zaak?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Houten bodem vervangen voor een nicot bodem..

Bericht door oldtimer » di 19 mar 2019, 18:23

De Nicot bodems zijn een verademing, echt heel handig. Echter, je MOET die klemmen/veer of beugeltje hoe je het noemen wilt gebruiken. Dan wordt de bodem netjes in het midden onder de kast geklemd.

En het is echt heel eenvoudig om die klemmen te bevestigen.
-- Aan de kast is het maar 1 schroefje, kast even door midden meten en het schroefje 4 cm van de onderkant in de kast schroeven.
-- De andere twee schroefjes moeten aan de zijkant van de bodem dus dat kun je doen als er nog geen bij in de buurt is.
-- De klemmen zo plaatsen dat je de klemmen vanaf de achterkant omhoog kunt wippen :wink:
Bijlagen
Nicot klemmen.jpg
Nicot klemmen.jpg (9.36 KiB) 1990 keer bekeken
Alexander (Lex)

ronaldd
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 10 okt 2010, 18:59
Imker sinds: 1983
Bijenras(sen): carnica, BF
Locatie: Knokke
Contacteer:

Re: Houten bodem vervangen voor een nicot bodem..

Bericht door ronaldd » di 19 mar 2019, 19:00

Ik denk 2 cm geen 4 cm, nicot bodem gaten 2cm lager dan bovenkant bodem
Ronald

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Houten bodem vervangen voor een nicot bodem..

Bericht door oldtimer » di 19 mar 2019, 20:11

Denk dat je gelijk hebt, ik telde 2+2 maar vond dat ook al veel. Ook omdat al mijn bodems Nicot zijn. 2 centimeter vanaf de onderkant kast dus.
Laatst gewijzigd door oldtimer op wo 20 mar 2019, 09:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Alexander (Lex)

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Houten bodem vervangen voor een nicot bodem..

Bericht door Franschman » di 19 mar 2019, 21:09

Beste Beeleevers,
De Nicotbodem (spreek uit ’nicoo’) is een Frans product (!) van kunststof.

(De naam Nicot kom je ook tegen in ‘nicotine’ ,genoemd naar de Franse arts die tabak introduceerde als genotsmiddel, dat even terzijde ) :shock:
Het samenvallen van de naam voor verschillende begrippen (naam en leverancier imkermaterialen ) is puur toeval.

Ik gebruik deze bodems al geruime tijd, mijn ervaring is positief. :clap:

Wel is het zaak de bodem [/u]volkomen vlak te plaatsen op een ondergrond of bokje , omdat de kunststof-bodem enige flexibiliteit kent , en kan gaan ‘schranken’. De bodem tordeert dan en dat euvel is moeilijk te herstellen Weet dat. :roll:
Laatst gewijzigd door Franschman op di 19 mar 2019, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 65 gasten