Bultbroed

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Bultbroed

Bericht door Honing_Bij » zo 24 mar 2019, 02:48

Wat te doen bij bultbroed?

Yama
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 19:55

Re: Bultbroed

Bericht door Yama » zo 24 mar 2019, 07:09

Dan is er een probleem met de moer (afwezigheid of nietbevrucht/lege spermatheek)
Ben je cellen tegengekomen waar door werksters eitjes in zijn gelegd?


Beide gevallen zou ik een nieuwe moer invoeren, alleen bij leggende werksters zou ik de kast in zijn geheel afslaan op een kleine 100 mtr van de oorspronkelijke plek en dan de kast weer op zijn locatie terug zetten. Je bent dan gelijk van de leggende werksters af.

Succes,

Ben benieuwd hoe andere hierover denken.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Bultbroed

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 24 mar 2019, 09:26

Je opmerking dat je dan gelijk van de leggende werksters af bent, deel ik niet. Waarom zouden de eierleggende werksters niet kunnen vliegen? Ik weet wel dat dit in veel literatuur wordt (over)geschreven, maar ik geloof daar niet zo in.
Maar een volk met bultbroed moet je niet meer "aan sleutelen", je hebt wel gelijk: afkloppen en opruimen.

frankwillems
Berichten: 82
Lid geworden op: do 18 feb 2016, 09:12
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): carnica
Locatie: overpelt
Contacteer:

Re: Bultbroed

Bericht door frankwillems » zo 24 mar 2019, 16:21

Zit er nog werksterbroed in?

Thomas A
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 23 jun 2017, 18:28
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bultbroed

Bericht door Thomas A » zo 24 mar 2019, 18:48

Ik heb ook een volk met een combinatie van bultbroed en werksterbroed. Lijkt erop dat ze nog bevrucht kan leggen.Is ze aan het einde van de leg, toch vervangen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bultbroed

Bericht door Hans van der Post. » zo 24 mar 2019, 19:34

Thomas A schreef:Ik heb ook een volk met een combinatie van bultbroed en werksterbroed. Lijkt erop dat ze nog bevrucht kan leggen.Is ze aan het einde van de leg, toch vervangen?
Als je nog een reserve volkje hebt staan zou ik deze met bult/werksters broed volkje verenigen.
Haal wel de niet goede moer uit het volkje voor dat je gaat vereningen.
!Hans.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Bultbroed

Bericht door Honing_Bij » zo 24 mar 2019, 20:31

Yama schreef:Dan is er een probleem met de moer (afwezigheid of nietbevrucht/lege spermatheek)
Ben je cellen tegengekomen waar door werksters eitjes in zijn gelegd?


Beide gevallen zou ik een nieuwe moer invoeren, alleen bij leggende werksters zou ik de kast in zijn geheel afslaan op een kleine 100 mtr van de oorspronkelijke plek en dan de kast weer op zijn locatie terug zetten. Je bent dan gelijk van de leggende werksters af.

Succes,

Ben benieuwd hoe andere hierover denken.

Als het goed is komt dat door de koningin want ik zie inderdaad in de cellen gewoon eitjes en geen meerdere eitjes in één cel. Waarschijnlijk een stille moer wissel. Er lopen wat darren in de volk en wat me ook opviel is dat er volgroeide larven (in gesloten broed) voor een kwart eruit steken uit de cel.

Een nieuwe koningin in voeren wordt denk ik momenteel lastig omdat er nu nog geen darren zijn en daarnaast beschik ik ook niet over reserve moeren.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Bultbroed

Bericht door Honing_Bij » zo 24 mar 2019, 20:36

Eddy Geurtsen schreef:Je opmerking dat je dan gelijk van de leggende werksters af bent, deel ik niet. Waarom zouden de eierleggende werksters niet kunnen vliegen? Ik weet wel dat dit in veel literatuur wordt (over)geschreven, maar ik geloof daar niet zo in.
Maar een volk met bultbroed moet je niet meer "aan sleutelen", je hebt wel gelijk: afkloppen en opruimen.
Betreft het "niet meer aan sleutelen" geldt dat ook als de moer de schuldige is?

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Bultbroed

Bericht door Honing_Bij » zo 24 mar 2019, 20:37

frankwillems schreef:Zit er nog werksterbroed in?
Ja er zit nog wel wat wb in.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Bultbroed

Bericht door Honing_Bij » zo 24 mar 2019, 20:39

Hans van der Post. schreef:
Thomas A schreef:Ik heb ook een volk met een combinatie van bultbroed en werksterbroed. Lijkt erop dat ze nog bevrucht kan leggen.Is ze aan het einde van de leg, toch vervangen?
Als je nog een reserve volkje hebt staan zou ik deze met bult/werksters broed volkje verenigen.
Haal wel de niet goede moer uit het volkje voor dat je gaat vereningen.
Informatief :handgestures-thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten