Bultbroed

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Lippe

Re: Bultbroed

Bericht door Lippe » ma 25 mar 2019, 10:26

Eddy Geurtsen schreef:Je opmerking dat je dan gelijk van de leggende werksters af bent, deel ik niet. Waarom zouden de eierleggende werksters niet kunnen vliegen? Ik weet wel dat dit in veel literatuur wordt (over)geschreven, maar ik geloof daar niet zo in.
Maar een volk met bultbroed moet je niet meer "aan sleutelen", je hebt wel gelijk: afkloppen en opruimen.
Eens Eddy, leggende werksters kunnen wel degelijk vliegen. Dat doen ze niet, want ze gedragen zich als Q. Ze zijn dus niet georiënteerd op een kast. In ieder volk komen wel enkele leggende werksters voor. Dat zie je niet, want die eitjes worden meteen geruimd. Heel soms niet en dan vind je wel eens een darrencelletje in de HK boven het rooster. Sla je dus de hele kast af voor de stal dan vliegen de leggende werksters bij de overige volken naar binnen en verdwijnen ze vanzelf. Dit niet doen als je er maar 1 volk hebt staan, waardoor ze allemaal bij het zelfde volk naar binnen vliegen.

Maar dat is hier niet aan de hand. In het vroege voorjaar zoals nu nog het geval is heb je nog geen last van leggende werksters. Nu bultbroed tegenkomen betekent een defecte Q. Dus verenigen met een reservemoer na verwijderen van de defecte.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bultbroed

Bericht door Tieme » ma 25 mar 2019, 11:57

Inderdaad. Als je de oude koningin kan vinden, die eruit halen en verenigen met een moergoed volk.

Volken met leggende werkster zijn nog te redden door open broed bij te hangen. Op het eerste gegeven raam worden meestal geen redcellen gebouwd. Op het het tweede, een week later, soms al wel soms ook niet. Als je het nog een derde keer probeert (weer een week later) dan lukt het vaak wel. Op deze manier zijn zulke volken te redden. Het duurt wel vrij lang want de uit de redcel gekropen moer moet ook nog op bruidsvlucht. Al met al ben je gauw 6 weken verder.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Bultbroed

Bericht door Honing_Bij » ma 25 mar 2019, 14:51

Lippe schreef:
Eddy Geurtsen schreef:Je opmerking dat je dan gelijk van de leggende werksters af bent, deel ik niet. Waarom zouden de eierleggende werksters niet kunnen vliegen? Ik weet wel dat dit in veel literatuur wordt (over)geschreven, maar ik geloof daar niet zo in.
Maar een volk met bultbroed moet je niet meer "aan sleutelen", je hebt wel gelijk: afkloppen en opruimen.
Eens Eddy, leggende werksters kunnen wel degelijk vliegen. Dat doen ze niet, want ze gedragen zich als Q. Ze zijn dus niet georiënteerd op een kast. In ieder volk komen wel enkele leggende werksters voor. Dat zie je niet, want die eitjes worden meteen geruimd. Heel soms niet en dan vind je wel eens een darrencelletje in de HK boven het rooster. Sla je dus de hele kast af voor de stal dan vliegen de leggende werksters bij de overige volken naar binnen en verdwijnen ze vanzelf. Dit niet doen als je er maar 1 volk hebt staan, waardoor ze allemaal bij het zelfde volk naar binnen vliegen.

Maar dat is hier niet aan de hand. In het vroege voorjaar zoals nu nog het geval is heb je nog geen last van leggende werksters. Nu bultbroed tegenkomen betekent een defecte Q. Dus verenigen met een reservemoer na verwijderen van de defecte.
Het probleem is dat deze volk een buckfast is en de rest van me volken zijn carnica's. Wordt lastig om een bf te verenigen met een carnica lijkt mij :think:

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Bultbroed

Bericht door Fish » ma 25 mar 2019, 14:59

Lees bijvoorbeeld dit eens. Gaat blijkbaar beter dan je denkt.

Lippe

Re: Bultbroed

Bericht door Lippe » ma 25 mar 2019, 17:02

Over welke mate van zuiverheid praten we hier?
In mijn optiek is een Carnica of een Buckfast alleen zo te noemen als het een P of F1 is. Misschien nog een F2, maar de goede eigenschappen gaan al snel verloren vanaf F2.
Wat is de achtergrond van je volken?
Hebben ze Carnica of Buckfast inslag wat je constateert adhv de kleur van de bijen, maar weet je de herkomst niet of zijn ze zuiver? (P of F1)

Alles verder dan F1 is in mijn beleving bastaard of hollands straatras. Gewoon verenigen dus.
Twijfel je of zijn ze toch raszuiver (dus erg uiteenlopende bloedlijnen) dan zul je de eerste weken moeten checken op wisseldoppen hoewel ik betwijfel of die wel worden aangezet bij het verenigen van ongeveer gelijkwaardige volken. Er zijn genoeg 'eigen kinderen' aanwezig om dit tegen te gaan.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Bultbroed

Bericht door Honing_Bij » ma 25 mar 2019, 17:33

Fish schreef:Lees bijvoorbeeld dit eens. Gaat blijkbaar beter dan je denkt.
Thanks :handgestures-thumbup:

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Bultbroed

Bericht door Honing_Bij » vr 29 mar 2019, 02:40

En wanneer is de beste moment om de darrebroedige K te verwijderen voor het verenigen?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bultbroed

Bericht door tomer » vr 29 mar 2019, 10:36

Honingbij, de darrenbroedige koningin opzoeken, verwijderen en dan de ramen gewoon bij een ander volk hangen.
Buzzy, in de veronderstelling dat iedereen in de wijde omgeving raszuiver werkt, krijg je volgens mij idd F16's die raszuiverder zijn dan F2's op een stand waar 2 rassen samen staan.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Bultbroed

Bericht door Fish » vr 29 mar 2019, 10:46

Als je een Carnica uit Slovenië haalt dan is dat principe hetzelfde. Wat vast staat, is dat de koningin raszuiver zal zijn. Wat ook vast staat is dat je geen controle hebt gehad over de paring, dus het enige selectie-criteria wat je aan hebt gehouden, is dat er raszuiver is aangepaard.

Je zou het een P-moer kunnen noemen, maar het is er wel een waarvan de teeltwaarden willekeurig zullen zijn. Voor de teelt misschien niet een beste start.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Bultbroed

Bericht door Honing_Bij » ma 01 apr 2019, 01:34

tomer schreef:Honingbij, de darrenbroedige koningin opzoeken, verwijderen en dan de ramen gewoon bij een ander volk hangen.
Buzzy, in de veronderstelling dat iedereen in de wijde omgeving raszuiver werkt, krijg je volgens mij idd F16's die raszuiverder zijn dan F2's op een stand waar 2 rassen samen staan.
Afgelopen zaterdag avond de "darrebroedige" volk verhuist naar een andere stand om verenigd te worden met een andere volk. De dag erna de kast open gemaakt om de "darrebroedige K op te zoeken en te verwijderen voor het verenigen met een andere volk. Tot me verbazing zag ik meer Brias dan de afgelopen keer met wat bultbroed en dat heeft me weer tot het twijfelen gezet.

Is hier toch geen sprake van een darrebroedige K??

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 59 gasten