Bultbroed

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bultbroed

Bericht door tomer » ma 01 apr 2019, 01:56

Honing_Bij schreef: Tot me verbazing zag ik meer Brias dan de afgelopen keer met wat bultbroed en dat heeft me weer tot het twijfelen gezet.
Is hier toch geen sprake van een darrebroedige K??
Ja, dat was toch net het probleem?

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Bultbroed

Bericht door Honing_Bij » ma 01 apr 2019, 02:28

tomer schreef:
Honing_Bij schreef: Tot me verbazing zag ik meer Brias dan de afgelopen keer met wat bultbroed en dat heeft me weer tot het twijfelen gezet.
Is hier toch geen sprake van een darrebroedige K??
Ja, dat was toch net het probleem?
Ik dacht dat een darrebroedige K geen werksterbroed kan aanmaken??

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bultbroed

Bericht door Hans van der Post. » ma 01 apr 2019, 10:14

Als een K. "uitgelegd" raakt, zie je werkster broed met darren broed (in werkster cellen) door elkaar.
!Hans.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Bultbroed

Bericht door Honing_Bij » ma 01 apr 2019, 10:19

Hans van der Post. schreef:Als een K. "uitgelegd" raakt, zie je werkster broed met darren broed (in werkster cellen) door elkaar.
In dat geval spreken we dan toch over bultbroed? Maar het meeste wat ik er tussen zie is gewone wb.

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Bultbroed

Bericht door harry mouris » ma 01 apr 2019, 10:30

Honing_Bij schreef:
Hans van der Post. schreef:Als een K. "uitgelegd" raakt, zie je werkster broed met darren broed (in werkster cellen) door elkaar.
In dat geval spreken we dan toch over bultbroed? Maar het meeste wat ik er tussen zie is gewone wb.
Hoi, kijk even goed waar de darrencellen zitten. Als dat random tussen het werkster broed zit dan is je moer niet goed. Je kan nu 2 dingen doen. Volk opheffen door met andere volken te verenigen of... omdat ze nog werksterbroed heeft over een paar weken (als er voldoende geslachtsrijpe darren zijn) de koningin verwijderen en het volk redcellen laten maken.
Laatst gewijzigd door harry mouris op ma 01 apr 2019, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Bultbroed

Bericht door Honing_Bij » ma 01 apr 2019, 10:37

harry mouris schreef:
Honing_Bij schreef:
Hans van der Post. schreef:Als een K. "uitgelegd" raakt, zie je werkster broed met darren broed (in werkster cellen) door elkaar.
In dat geval spreken we dan toch over bultbroed? Maar het meeste wat ik er tussen zie is gewone wb.
Hoi, kijk even goed waar de darrencellen zitten. Als dat random tussen het werkster broed zit dan is je moer niet goed. Je kan nu 2 dingen doen. Volk opheffen door met andere volken te verenigen of... omdat ze nog werksterbroed heeft over een paar weken (als er voldoende geslachtsrijpe darren zijn) de koningin verwijderen en het volk redcellen laten maken.
De bultbroed zat/zit bovenin en is verminderd.
Ik hou het in de gaten en idd tegen die tijd wordt de moer vervangen door een nieuwe.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bultbroed

Bericht door tomer » ma 01 apr 2019, 11:30

Een foto zou kunnen helpen. Was het dan geen gewoon darrenbroed dat je gezien hebt, of echt bultjes tussen het gewone werksterbroed? Het darrenbroedig worden gaat geleidelijk, dus dat je nog werksterbroed ziet is normaal.

Lippe

Re: Bultbroed

Bericht door Lippe » ma 01 apr 2019, 14:22

BuzzLightyear schreef:
Lippe schreef:....
In mijn optiek is een Carnica of een Buckfast alleen zo te noemen als het een P of F1 is. Misschien nog een F2, maar de goede eigenschappen gaan al snel verloren vanaf F2.
........
Alles verder dan F1 is in mijn beleving bastaard of hollands straatras.......
Stel: Als in het hele gebied alleen maar Carnica voorkomt en er dus geen vermenging is met bastaarden, dan is een F2, F3 enz toch nog net zo zuiver als een P? Of heb ik het mis. Ok, de realiteit is anders. Maar stel dat, werkt dat zo?
Ja dat kan inderdaad Buzz, dan heb je een succesvol landbevruchtingsstation, zoals de heer Toben dat in Lemmer had.
Ik heb ook wel fortuinlijk bevruchte straatbijen gehad waar ik ook zonder kap in kon werken, maar deze daarom F1 of zelfs P-noemen vind ik verwarrend en voelt niet goed. Ze met dit predikaat gaan verkopen vind ik niets minder dan oplichting.
We houden deze aanduiding aan, omdat iedereen dan over hetzelfde praat.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Bultbroed

Bericht door Honing_Bij » ma 01 apr 2019, 22:51

tomer schreef:Een foto zou kunnen helpen. Was het dan geen gewoon darrenbroed dat je gezien hebt, of echt bultjes tussen het gewone werksterbroed? Het darrenbroedig worden gaat geleidelijk, dus dat je nog werksterbroed ziet is normaal.
Nee het zijn echt bultjes die naar voren uitsteken. Ik zal de eerst volgende keer foto's schieten en plaatsten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten