Probleem met wondroos vermoedelijk door bijensteek

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Probleem met wondroos vermoedelijk door bijensteek

Bericht door Freek » zo 31 mar 2019, 21:32

Hoi Allemaal,

Ik houd al vanaf mijn veertiende met veel plezier bijen al 35 jaar.
Echter nou ben ik veertien dagen terug ziek geworden, wondroos aan het rechterbeen vermoedelijk van een bijensteek.
Net in het voorjaar uitermate onhandig er staan tien bijenvolken want de uitwintering was 100%.
Na twee weken rust veel berichtjes dat de bijen volgende week naar het fruit moeten.
Tevens puilden de kasten uit en was het hoognodig voer ramen te vervangen.
Ik aan het werk ondanks voet in zwachtel raampjes schoon krabben en opnieuw bedraden waar nodig en met de zelfgemaakte kunstraatpers nog wat kunstraatjes gieten.
Uiteindelijk de zwaarste klus het vervangen van de voer ramen door nieuwe kunstraat en een P0 overzetten uit een zesramer naar een 10 ramer.
Veel te veel werk met een herstellende wondroos poot. De troep (oude raten en voer raten) staat nog in de auto bekaf.
Ook wat meer last van de wondroos poot mogelijk door al het geloop.
Maar omdat die wondroos van een bijensteek kwam zit het me niet lekker.
Moet ik nou stoppen met bijenhouden of met laarzen aan in de bijen zodat ze me niet in de benen kunnen steken?
Ik kwam niet in de laars vanwege de zwachtel dus maar op schoenen maar toch wat pijn verdorie zou er een bij door de zwachtel heen hebben gestoken?
Het zit me allemaal ondanks een gunstige uitwintering en o.a. twee mooie p0 buckfast volken ff niet lekker.

Freek

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Probleem met wondroos vermoedelijk door bijensteek

Bericht door oldtimer » zo 31 mar 2019, 21:36

Moed houden Freek, is er in Harderwijk of omgeving geen Imker te vinden de je even kan ontlasten?
Alexander (Lex)

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Probleem met wondroos vermoedelijk door bijensteek

Bericht door G,A3. » zo 31 mar 2019, 21:44

3Jaar geleden had ik ook iets dergelijks in beide benen heb ze toen behandeld met bijengif(steken). Het heeft geholpen en het werkt ook goed tegen de jeuk. Bijengif is ook 1 van de sterkste anti-biotica dat er is.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Probleem met wondroos vermoedelijk door bijensteek

Bericht door Freek » di 02 apr 2019, 22:00

G,3a

De wondroos is denk ik veroorzaakt door een bijensteek er hoopt zich wel eens wat vocht op in het been doordat er spataderen zijn.
Ik heb 6 maart een steek in dat been gehad in de avond echter de wondroos manifesteerde zich pas 12 maart.
Ik denk dat het al die tijd sluimerend in het been aanwezig is geweest en dat het 12 maart in de avond/nacht is doorgebroken.
Omdat ik nog nooit eerder wondroos heb gehad was ik er pas laat bij en pas 13 maart in de avond met een vanaf de voet tot halverwege het onderbeen rode dikke poot naar de huisartsenpost bij ons ziekenhuis gegaan.
Omdat ik verder niets mankeer hield men mij niet in het ziekenhuis vast maar liet men mij met antibiotica weer gaan.
Gisteren heb ik de laatste antibiotica pil gehad maar er is nog steeds een klein restje wondroos volgens de huisarts moet mijn eigen lichaam die kunnen verslaan.
Omdat het fout ging in de voet en de voet ook nog gezwachteld is kan ik daar moeilijk een bijensteek in krijgen.
Ik ben de laatste tijd toch wel kleine klusjes in de bijen aan het doen en heb wel wat steken in de handen gehad maar de afstand van de hand tot de voet is groot dus ik vrees dat die niet helpt.
Misschien een bij tegen het bovenbeen net boven de zwachtel op het been pletten zodat ie me steekt beetje sneu voor de bij maar misschien goed voor mij.

Freek

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Probleem met wondroos vermoedelijk door bijensteek

Bericht door oldtimer » di 02 apr 2019, 22:47

Misschien een beetje pijnlijk maar je zou met de wond in zeewater moeten gaan lopen.
Alexander (Lex)

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Probleem met wondroos vermoedelijk door bijensteek

Bericht door Freek » za 06 apr 2019, 10:10

Het is nu zo ver dat ik sinds afgelopen maandag van de antibiotica af ben en dat de zwachtel sinds donderdag af is.
De ontsteking is weg maar de voet is nog wel dikker.
Ik krijg meer kracht de antibiotica is uit mijn lichaam en de ontsteking ook daardoor neemt de vermoeidheid af.
Ik ben er nog niet maar ik kan weer wat dingetjes doen.

Freek

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Probleem met wondroos vermoedelijk door bijensteek

Bericht door Erick » za 06 apr 2019, 10:49

Beterschap :handgestures-thumbup:
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten