Bijenruimte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
GbdWeg
Berichten: 34
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 22:34
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bijenruimte

Bericht door GbdWeg » za 06 apr 2019, 19:58

De bijenruimte is een ontdekking van de Amerikaan Langstroth. Hij ontdekte dat als hij de afstand tussen de dekplank en de bovenzijde van de raampjes liet zakken tot 3/8e inch (± 9 mm), dat dan de tussenliggende ruimte vrij bleef van propolis of braamraat.

In 1851 bedacht hij al snel dat het wel eens een goed idee zou kunnen zijn om die ruimte ook rond zijn ramen in zijn bovenbehandelingskast te hanteren: de veelgeprezen Langstrothkast was ontstaan.

Inmiddels weten we dat na verloop van tijd (maar daarbij wel vooral zodra er sprake is van ruimtegebrek) iedere ruimte kleiner dan 5 mm wordt dichtgekit (met propolis), en dat iedere ruimte groter dan 9 mm werd volgebouwd met wasraat. Aldus blijft na verloop van tijd als leefruimte voor de bijen alleen de ruimtes tussen 5 en 9 mm over (de bijenruimte). Afhankelijk van de grootte van de betreffende honingbijen kunnen die getallen overigens soms net ietsje anders liggen.

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ijenruimte
Nu dus het volgende punt.

Ik ging ervan uit dat als je 35mm h.o.h. raamafstand zou aanhouden dat je ramen 27mm breed zouden zijn,
echter kwam ik er achter dat de ramen maar 22mm zijn, wat inhoud dat de tussenruimte zelfs 13mm bedraagt,
en zelfs 16mm bij 38mm h.o.h.

Als ik die 22mm + 8mm bijenruimte optel kom ik op 30mm h.o.h. afstand uit.
Kan iemand hier meer duidelijkheid over geven?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bijenruimte

Bericht door tomer » za 06 apr 2019, 20:23

De kunstraat is ongeveer 2 mm dik en de raat wordt ongeveer 12 mm breed gebouwd aan beide kanten (diepte van de cel). In totaal is zo'n raam dus 26 mm breed. Hangen de ramen op 35 mm hoh, dan is de bijenruimte 9 mm. Het tweede jaar is de raatdikte eerder 28 mm en de bijenruimte dus 7 mm.
Waar heb jij die 22 mm gemeten?

GbdWeg
Berichten: 34
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 22:34
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Bijenruimte

Bericht door GbdWeg » za 06 apr 2019, 21:22

tomer schreef:Waar heb jij die 22 mm gemeten?
Het houten raam zelf, daar was ik vanuit gegaan.
Maar daar bouwen ze altijd buiten, ik dacht dat ze daar binnen bleven, alleen bij TBH breder bouwden?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bijenruimte

Bericht door tomer » za 06 apr 2019, 21:56

Nee de breedte van het houten raam daar trekken de bijen zich niets van aan als ze raat bouwen. Dat hangt ook af van winkel tot winkel. Ik heb bvb Duitse dadantramen die 28,5 mm breed zijn en in andere winkels zijn de ramen bvb 25 mm.

GbdWeg
Berichten: 34
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 22:34
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Bijenruimte

Bericht door GbdWeg » za 06 apr 2019, 22:04

Oké 27mm komt dus beter overeen voor raam/raat dikte.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten