Moer vervangen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Moer vervangen

Bericht door Honing_Bij » di 30 apr 2019, 22:18

A.A. Staals schreef:
Honing_Bij schreef:

Het accepteren van een jonge koningin is dat alleen van toepassing als de dop nog in het volk hangt of werkt dit ook als ze van een broedstoof komen?
Een volk dat een jonge moer verwacht accepteert deze altijd. Ook al komt die uit een ander volk of broedstoof.

ad staals

Hartelijk dank :handgestures-thumbup:

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Moer vervangen

Bericht door Honing_Bij » ma 13 mei 2019, 17:37

A.A. Staals schreef:
Honing_Bij schreef:

Het accepteren van een jonge koningin is dat alleen van toepassing als de dop nog in het volk hangt of werkt dit ook als ze van een broedstoof komen?
Een volk dat een jonge moer verwacht accepteert deze altijd. Ook al komt die uit een ander volk of broedstoof.

ad staals
Bij een volk heb ik de moer van verwijderd en 10 dagen later heb ik alle doppen gebroken en een JK erin gedaan maar gelijk toen ik dat heb gedaan gingen ze om de koningin en volgens mij hebben ze haar afgestoken.

Zou ik misschien iets verkeerds hebben gedaan of is hier wat anders aan de hand?

Lippe

Re: Moer vervangen

Bericht door Lippe » wo 15 mei 2019, 13:54

Ik vermoed dat er al een q in dat volk rond loopt of je hebt je vertelt met de dagen. Als je het volk s'ochtends moerloos hebt gemaakt, dan geldt die dag al als dag 1.

Het is bij mij ook eens misgegaan door op de 10e dag te breken. Er was al een redcel van een ouder larfje uitgelopen, het was toen ook erg warm en daardoor zal de moer ook iets eerder zijn uitgelopen.
Door een zeer ervaren imker ben ik toen op de vingers getikt dat ik te laat was. Van ei tot gesloten broed duurt 9 dagen. Op de 9e dag breken verzeker je jezelf ervan dat er geen redcel van 3 daags larfje is uitgelopen.

Even rekenen: ei: 3 dagen, larf: 3 dagen = 6
10 dagen later breken.... oeps :oops: we zitten al op dag 16, jammer joh... een Q wordt na 15,5 dag geboren, soms enkele uren eerder, soms enkele uren later afhankelijk van temperatuur.

Het zal niet vaak voorkomen, want slechts 25% van de redcellen wordt aangezet op 3 daags larfjes en in totaal wordt 40% weer geruimd. De kans is dus gering, maar ik heb het zelf al meegemaakt en breek dus nooit meer op de 10e dag, maar op de 9e dag.

Lees hier wat imkerpedia er over schrijft: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Redcel

P..S. hoewel ik imkerpedia net als wikipedia niet als wetenschappelijke bron beschouw, wordt hier ook weer eens genoemd dat redcel q's inferieur zijn. Ik heb in meerdere bronnen gelezen dat dit zo is. Wie beweert dat dit niet zo is zal toch de literatuur er eens op na moeten slaan. Voor de meest recente bron verwijs ik graag naar het laatste nummer van ons groentje waarin Pim Brascamp een artikel heeft geschreven.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Moer vervangen

Bericht door tomer » wo 15 mei 2019, 14:45

Lippe schreef:P..S. hoewel ik imkerpedia net als wikipedia niet als wetenschappelijke bron beschouw, wordt hier ook weer eens genoemd dat redcel q's inferieur zijn. Ik heb in meerdere bronnen gelezen dat dit zo is. Wie beweert dat dit niet zo is zal toch de literatuur er eens op na moeten slaan. Voor de meest recente bron verwijs ik graag naar het laatste nummer van ons groentje waarin Pim Brascamp een artikel heeft geschreven.
Tja Lippe, wie zegt dat jij die tekst op imkerpedia niet zelf hebt geschreven? Alweer schrijf je dat redcelkoninginnen inferieur zijn, zonder naar een wetenschappelijk onderzoek te verwijzen. Er staat trouwens bij "over het algemeen iets kleiner" en "presteren gemiddeld iets minder". Op internet en zeker op imkerpedia staan wel meer fouten hoor. Er zijn ook verschillende artikels te vinden waarin men deze bewering weerlegt. Als de redcellen op nieuwe raat zijn aangemaakt, leveren zij goed doorvoede en normale grote koninginnen. Op oude raat kan het zijn dat de koninginnen iets kleiner zijn. Zeker bij volken die al lang moerloos zijn en je dan een raam brias geeft.

Lippe

Re: Moer vervangen

Bericht door Lippe » wo 15 mei 2019, 17:05

Aj Tomer, volgens mij schrijf ik dat ik imkerpedia niet als wetenschappelijke bron beschouw en vervolgens verwijs ik naar het meest recente artikel van Pim Brascamp... welke bronnen bedoel jij dan? En dan niet je eigen ervaringen opnoemen of verwijzen naar onderzoeken uit het jaar 1860.

In een later stadium wanneer ik wat minder druk ben zal ik eens een literatuuronderzoek doen en een nieuw draadje hier op het forum voor aanmaken. Het kost me nu te veel tijd om de onderzoeken er weer bij te zoeken.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Moer vervangen

Bericht door tomer » wo 15 mei 2019, 17:34


Lippe

Re: Moer vervangen

Bericht door Lippe » wo 15 mei 2019, 22:05

De naam van de dat pdf (overigens geen wetenschappelijk stuk) zegt mij al genoeg: “simple methods of making increase”
ja das inderdaad een makkelijke manier...
Maar heeft deze meneer Shaw wetenschappelijk onderzoek gedaan? Zo’n pdfje kan ik ook opstellen :lol:

Tevens wouwelt hij alle anderen na waarom het wel goed zou zijn... hij is zelfs te beroerd om het in zijn eigen woorden op te schrijven zoals de ‘last ditch attempt (by the beekeeper)’ Dit staat vaker exact zo geschreven.

Michael Bush heeft ook wel een samenvatting van deze onderbouwingen op zijn site staan in exact dezelfde bewoording.

Even googlen: ‘emergency queencells Quality’ dan vind je het wel.

Heb jij nu al dat artikel over de koninklijke patrilijnen gelezen van Prof. Dr. Ir. E.W. Brascamp van de WUR? Hij verwijst naar 2 andere wetenschappelijke onderzoeken uit 2005 en 2016.

Kom eens met een wetenschappelijke onderbouwing dan?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moer vervangen

Bericht door Hans van der Post. » wo 15 mei 2019, 22:54

Waar gaat dit over.


De bijen weten het veel beter. :think:
!Hans.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Moer vervangen

Bericht door oldtimer » wo 15 mei 2019, 23:05

Het topic ging over "moer vervangen" en was leerzaam. Laten we On-topic blijven dan blijft het ook leerzaam!
Alexander (Lex)

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Moer vervangen

Bericht door Honing_Bij » wo 15 mei 2019, 23:29

Lippe schreef:Ik vermoed dat er al een q in dat volk rond loopt of je hebt je vertelt met de dagen. Als je het volk s'ochtends moerloos hebt gemaakt, dan geldt die dag al als dag 1.

Het is bij mij ook eens misgegaan door op de 10e dag te breken. Er was al een redcel van een ouder larfje uitgelopen, het was toen ook erg warm en daardoor zal de moer ook iets eerder zijn uitgelopen.
Door een zeer ervaren imker ben ik toen op de vingers getikt dat ik te laat was. Van ei tot gesloten broed duurt 9 dagen. Op de 9e dag breken verzeker je jezelf ervan dat er geen redcel van 3 daags larfje is uitgelopen.

Even rekenen: ei: 3 dagen, larf: 3 dagen = 6
10 dagen later breken.... oeps :oops: we zitten al op dag 16, jammer joh... een Q wordt na 15,5 dag geboren, soms enkele uren eerder, soms enkele uren later afhankelijk van temperatuur.

Het zal niet vaak voorkomen, want slechts 25% van de redcellen wordt aangezet op 3 daags larfjes en in totaal wordt 40% weer geruimd. De kans is dus gering, maar ik heb het zelf al meegemaakt en breek dus nooit meer op de 10e dag, maar op de 9e dag.

Lees hier wat imkerpedia er over schrijft: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Redcel

P..S. hoewel ik imkerpedia net als wikipedia niet als wetenschappelijke bron beschouw, wordt hier ook weer eens genoemd dat redcel q's inferieur zijn. Ik heb in meerdere bronnen gelezen dat dit zo is. Wie beweert dat dit niet zo is zal toch de literatuur er eens op na moeten slaan. Voor de meest recente bron verwijs ik graag naar het laatste nummer van ons groentje waarin Pim Brascamp een artikel heeft geschreven.

Ik wil jou verhaal niet tegen spreken ofzo maar waarom zouden de bijen voor een 3 dags larf kiezen ipv een jongere leeftijd?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten