Vandaag al natuurzwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Vandaag al natuurzwerm

Bericht door Abelhas » vr 19 apr 2019, 15:26

Het kan liggen aan het warme weer in februari.Het kan natuurlijk ook zijn omdat ik bijen houdt in miniplus en de kast snel vol is (daar zijn meningen over maar voor mij is dat handig).

Maar ik had vandaag mijn eerste natuurzwerm. Keurig neergestreken in een lokkast (een Warrékast met oude raat).

Vraag: Ik probeer dit scenario te vermijden door kunstzwermen te maken. Maar zijn er al darren? Kan dat al in deze tijd?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vandaag al natuurzwerm

Bericht door tomer » vr 19 apr 2019, 15:43

Komt de zwerm uit eigen kast of is het een vreemde zwerm die is neergestreken? Als je een volk in miniplus houdt is de ruimte idd snel te klein. Ik denk dat er ondertussen op de meeste plaatsen wel darren rondvliegen.

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Vandaag al natuurzwerm

Bericht door sailor1957 » vr 19 apr 2019, 15:52

Hier in Alkmaar nog geen dar gezien op de stand, maar het loopt bij ons altijd wel wat achter vanwege de temperatuur.

Vriendelijke groet,

Jos

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Vandaag al natuurzwerm

Bericht door Abelhas » vr 19 apr 2019, 16:43

Dank. Dan ga ik maar een keer doppen breken ipv een kunstzwerm maken.

Ik ga er maar vanuit dat het een volk van mij is.

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Vandaag al natuurzwerm

Bericht door Abelhas » vr 19 apr 2019, 18:35

Update: In de kast in kwestie zaten al aardig wat darren. En uberhaupt zat deze kast tjokvol. Omdat ik het volkje toch kwijt ben als de koningin niet bevrucht raakt toch maar een aflegger gemaakt. Dat voorkomt het risico op nog meer zwermen.

Wat mogelijk ook meespeelt: Ik zit in een woonwijk met veel tuintjes met exotische planten dus in die warme voorjaarsdagen was er al nectar en honing genoeg. Het seizoen is dus al een poosje bezig.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Vandaag al natuurzwerm

Bericht door martin b » ma 22 apr 2019, 08:31

Gisteren had ik ook een natuurzwerm, volkje zat eerst in een 6 raam kunstzsch hoog,had ik gezet in een 11 raam met honingbakje 6 raam er op. 2 weken terug ongeveer, nagekeken waarom er een zwerm af was gekomen. Alles zat bom vol.

Dus het gaat hard, en er zullen van nu af wel meer mensen verrast worden, met een zwerm. Nakijken is mijn advies.

Darren zijn er bij mij al in overvloed.
met een groet van martin

Abelhas
Berichten: 74
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 22:44
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Vandaag al natuurzwerm

Bericht door Abelhas » zo 02 jun 2019, 22:18

De zwerm die in de Warrekast is geland is flink aan het bouwen geweest in de derde kast (in de bovenste twee kasten zat oude raat van een verloren volk). Er hing vandaag een flinke baard aan en het volkje zoemt flink. Het miegelt van de darren.

Ik twijfel of ik nu al honing moet gaan oogsten. Warre adviseerde augustus als maand voor honingoogst in zijn handleiding. Maar van de andere kant legde hij toch de nadruk om de lokale omstandigheden en is ruimte in de kast een goede zwermpreventie.

Met het restant van het volkje in de minipluskast gaat het goed: Ik twijfelde over het splitsen van dat volkje omdat het nog vroeg in het jaar was. Toch maar gedaan om zwermneigingen verder te onderdrukken. Dat zijn nu twee volkjes geworden. Zo werd mijn ene volkje drie volkjes. Er staan inmiddels etages op voor de productie van raathoning :-) Met koninginroosters als geboortebeperking.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten