1 raam darrenbroed in volle honing kamer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

1 raam darrenbroed in volle honing kamer

Bericht door sikkie68 » ma 29 apr 2019, 10:38

darren broed in een zelfbouwhk raam midden in de hk bij gebruik van q rooster..jpg
hoi allen hier een zeer verbijsterde sikkie uit den haag.. :be9: :be9: :think: :think:

gister 1e honingkamers gecheckt ..... dat loopt vol en is meer dan 2/3 afgesloten maar 1 volk had iets speciaals.
midden in de hk had ik een zelfbouw raam geplaatst met een klein stukje kunstraat , dit op verzoek van iemand die deze gaat kopen voor consumptie, het stukje kunstraat was honing en de rest allemaal darren broed.....ik heb n nieuw koninginnenrooster gebruikt !
natuurlijk gelijk gecheckt of Q in de hk zat ....nee hoor , die zat fijn beneden in bk2 hele platen werksterbroed en brias... HOE KANDAT NOU????? het is een mooie grote DAME !!! ik snap hier helemaal niks van . Heb er
ik heb het rooster verwisseld een nieuwe hk opgezet en daarna de nog spaarzaam af te sluiten cellen (volle bak) daarop...en het raam vol darren broed aan de kippen gegeven. IEMAND EEN IDEEEE hoe dit kan! :o :shock: :shock: :shock: :shock:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Lippe

Re: 1 raam darrenbroed in volle honing kamer

Bericht door Lippe » ma 29 apr 2019, 16:22

gebruik je een draadrooster?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: 1 raam darrenbroed in volle honing kamer

Bericht door Tieme » ma 29 apr 2019, 18:07

Soms leggen werksters in de honingkamer. Soms ook in de broedkamer, maar dan valt het ons niet op. Maar een klein van de volken doet dit.

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: 1 raam darrenbroed in volle honing kamer

Bericht door sikkie68 » di 30 apr 2019, 00:11

ja ik gebruik een metalen draad rooster...
maar eileggende werksters !!!! dat is toch anarchie!

wat kan ik er tegen doen of is er iets aan te doen??
andere koningin??
groet sikkie uut Den Haag :be9: :be9: :be9: :be5: :be5: :be5:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: 1 raam darrenbroed in volle honing kamer

Bericht door sikkie68 » di 30 apr 2019, 01:29

dank voor je reaktie Tieme , ik ben verbaast ! Ik heb wel over ei leggende werksters gehoord maar dan in een te lang moerloos volk
waar kan ik literatuur over dit fenomeen vinden !
wordt de nieuwe honing kamer nu dus ook belegd ? of houden ze zich wel aan het kunstraaT
is de moer niet goed? is dit aanstekelijk?
rebellie in een volk ! wat voor maatregelen moet ik hier op nemen....

JE SNAPT T IK BEN NIEUWSGIERIG NAAR ANTWOORDEN :think: :think: :wink:

GROETEN UUT dEN hAAG :D
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: 1 raam darrenbroed in volle honing kamer

Bericht door Tieme » di 30 apr 2019, 05:57

Hi Sikkie,

Er is niet veel literatuur over. Je hoeft niets te doen ook. Als je volk verder goed is, heb je geen probleem. Als je werksterraat in de honingkamer had gehad, had je dit niet eens geweten. Had je dit raampje door de bijen zelf laten bouwen?
Wat ik wel zou doen, is het raampje onder het rooster uit laten lopen. Dat scheelt straks met het gebruik van de uitlaat.

Groeten, Tieme

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 1 raam darrenbroed in volle honing kamer

Bericht door A.A. Staals » di 30 apr 2019, 06:26

Tieme schreef:Hi Sikkie,

Er is niet veel literatuur over. Je hoeft niets te doen ook. Als je volk verder goed is, heb je geen probleem. Als je werksterraat in de honingkamer had gehad, had je dit niet eens geweten. Had je dit raampje door de bijen zelf laten bouwen?
Wat ik wel zou doen, is het raampje onder het rooster uit laten lopen. Dat scheelt straks met het gebruik van de uitlaat.

Groeten, Tieme
Beleggen de eierleggende werkbijen alleen darrencellen?
Naar mijn mening is dit gewoon normaal darrenbroed van een koningin die boven het rooster is geweest.

ad staals

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: 1 raam darrenbroed in volle honing kamer

Bericht door bazzel » di 30 apr 2019, 07:39

Heb wel eens gehoord dat werksters met eitjes aan de haal kunnen gaan.
Dus van beneden naar boven kunnen sjouwen

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Lippe

Re: 1 raam darrenbroed in volle honing kamer

Bericht door Lippe » di 30 apr 2019, 08:35

A.A. Staals schreef:
Tieme schreef:Hi Sikkie,

Er is niet veel literatuur over. Je hoeft niets te doen ook. Als je volk verder goed is, heb je geen probleem. Als je werksterraat in de honingkamer had gehad, had je dit niet eens geweten. Had je dit raampje door de bijen zelf laten bouwen?
Wat ik wel zou doen, is het raampje onder het rooster uit laten lopen. Dat scheelt straks met het gebruik van de uitlaat.

Groeten, Tieme
Beleggen de eierleggende werkbijen alleen darrencellen?
Naar mijn mening is dit gewoon normaal darrenbroed van een koningin die boven het rooster is geweest.

ad staals
Dat is ook mijn idee. Het is ook te strak gelegd, vandaar mijn vraag over het draadrooster. Ben je iets te ruw met schoonmaken en je verbuigd een spijltje iets, dan is het kwaad zo geschied. Ik lees dat je een nieuw rooster hebt gebruikt, is dat er één op een lijst of zo één die je boven op de latten legt? Misschien met het vervoer van de fabrikant is een spijltje iets verbogen. Ik zou het nog 1x proberen met dat rooster, heb je weer broed in de HK, dan het rooster de kliko in of terug naar de winkel ermee.

Mijn actie zou zijn de q boven het rooster opzoeken en naar beneden sommeren. Is de q onvindbaar, dan de hele HK afslaan naar beneden. Dat darrenraam heeft waarschijnlijk ook wat varroa afgevangen. Deze zou ik tot een halve cm onder de bovenlat afsnijden en het raampje terughangen. De bijen bouwen het raampje wel weer uit. Nu wel met raathoning hopelijk.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: 1 raam darrenbroed in volle honing kamer

Bericht door Tieme » di 30 apr 2019, 08:57

Kom nou toch mensen, Wat is de kans dat een moer precies die verbogen plek heen en terug vindt en dan ook nog alleen darrenbroed legt.

Het is waar dat het een weinig bekend fenomeen is. Net zoals moeren die zonder bruidsvlucht toch werksterbroed produceren.

Daarnaast heeft Sikkie al aangegeven dat de "dikke" moer gewoon beneden het rooster zit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten