1 raam darrenbroed in volle honing kamer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: 1 raam darrenbroed in volle honing kamer

Bericht door sikkie68 » di 30 apr 2019, 09:35

Hello , DARlings ! dank voor jullie reakties

ik heb de Q in bk 2 gezien die kan onmogelijk door het metalen raster, dus ik ga uit van Tiemes beredenering .
het raam met darren heb ik aan de kippen gegeven heb elk raam zonder dat ene rooster ,knap bewogen boven de broed kamers om een evt kleine zuster q beneden te krijgen en daarna een nieuw rooster geplaatst schone nieuwe hk erop en daarna de bijna volle afgeschudde hk kunnen ze mooi nog even afsluiten. plank , deksel en klaar .

Vorig jaar had ik in een ander volk tot mijn stomme verbazing ook een klein broednestje met werksterbroed in de hk ook met metalenrooster die heb ik toen weggegooit, zonde centjes ....heb toen de hele hk als broed kamer gegeven... , minus de afgesloten honing. toen was het rooster zo dik en stevig bewerkt met harde was en propolis. op bepaalde plekken dat ik deze ingeving ook had ..maar geen aantekening van heb gemaakt.. :doh: :doh: :doh:

Nu kreeg ik gister wederom het idee ( t is maar een hersenspinsel) dat de was die op het rooster zit dusdanig erop zat dat de spijltjes kunnen wijken. ik zal het straks fotograferen. maar hier kan zij nog steeds niet door heen mijn yes babe q. :be2: :be9: :be9: :be9: :be9:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: 1 raam darrenbroed in volle honing kamer

Bericht door Jaap v.Popering » di 30 apr 2019, 09:49

sikkie68 schreef:
Nu kreeg ik gister wederom het idee ( t is maar een hersenspinsel) dat de was die op het rooster zit dusdanig erop zat dat de spijltjes kunnen wijken. ik zal het straks fotograferen. maar hier kan zij nog steeds niet door heen mijn yes babe
Dan zal je elke cm van het draadrooster op afwijkingen moeten controleren .
Als je deze een keer verkeerd ( in de dwarsrichting ) lostrekt kan al waar is het slechts een draad ....vervormen zodat zij er doorheen kan glippen .

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 1 raam darrenbroed in volle honing kamer

Bericht door A.A. Staals » di 30 apr 2019, 11:26

Tieme schreef:Kom nou toch mensen, Wat is de kans dat een moer precies die verbogen plek heen en terug vindt en dan ook nog alleen darrenbroed legt.
Hoe groot is de kans dat eierleggende werksters zo mooi regelmatig darren raat beleggen? Bovendien zouden ze ook werkstercellen beleggen.

ad staals

Lippe

Re: 1 raam darrenbroed in volle honing kamer

Bericht door Lippe » di 30 apr 2019, 12:10

Tieme schreef:Kom nou toch mensen, Wat is de kans dat een moer precies die verbogen plek heen en terug vindt en dan ook nog alleen darrenbroed legt.

Het is waar dat het een weinig bekend fenomeen is. Net zoals moeren die zonder bruidsvlucht toch werksterbroed produceren.

Daarnaast heeft Sikkie al aangegeven dat de "dikke" moer gewoon beneden het rooster zit.
Heen vind ze die plek wel, terug vaak niet. Heb al meerdere verhalen gehoord dat dit gebeurd. De HK die dan al enigszins vol zit met honing beperkt de legruimte van de moer, met verminderde feromoonproductie als gevolg en het volk raakt in zwermstemming.

Ik vind dit wel een interessante casus, mijn idee zou zijn dat er toch een q loopt boven dat rooster, maar dat kan dus niet. Het lijkt me te mooi strak belegd namelijk.
Nu mijn nieuwsgierigheid gewekt is ben ik ik eens aan het googlen gegaan en vond een stukje in het bijenblog van Ben waarbij dit ook was gebeurd. Ik had ook een foto van Sikkie verwacht zoals Ben deze laat zien ipv een strak gesloten raam broed. Een verklaring die genoemd wordt is een scheve verhouding gesloten en open broed. Open broed geeft feromonen af dat de vorming van leggende werksters tegengaat. Als er amper open broed is, dan dit dit het resultaat zijn.

https://www.bijenhouders.nl/blog/broed- ... et-rooster

DeKleine
Berichten: 50
Lid geworden op: di 29 nov 2016, 20:31
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): carnica
Locatie: O-VL, België
Contacteer:

Re: 1 raam darrenbroed in volle honing kamer

Bericht door DeKleine » di 30 apr 2019, 17:06

sikkie68 schreef: midden in de hk had ik een zelfbouw raam geplaatst met een klein stukje kunstraat , dit op verzoek van iemand die deze gaat kopen voor consumptie, het stukje kunstraat was honing en de rest allemaal darren broed.....ik heb n nieuw koninginnenrooster gebruikt !
Was het rooster al geplaatst toen je het nog op te bouwen raam hebt ingehangen?
Of is er een (korte) periode geweest dat er nog geen rooster lag?

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: 1 raam darrenbroed in volle honing kamer

Bericht door Fieke01 » do 02 mei 2019, 09:12

Ikzelf ken er ook helemaal niets van maar ik legde dit enigma gisteren voor aan een imker die het al meer dan 40 jaar doet en hij vermoedt dat je met een 2de koningin zit. Werksterbijen zouden niet zo mooi georganiseerd leggen, die leggen meer hier en daar een beetje.
Een koningin bvb net uitgelopen is en die boven dat moerrooster is geraakt, is onbevrucht en legt bijgevolg inderdaad alleen darren...
Laat zeker iets weten als je de oorzaak hebt gevonden want dit is zo interessant.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: 1 raam darrenbroed in volle honing kamer

Bericht door Tieme » do 02 mei 2019, 09:30

Voor dit soort dingen is het veel te vroeg (leggende onbevruchte moer).

Ik heb zitten denken. De bijen laten darrenraat in de honingkamer vaak leeg als er verder niet genoeg darrenraatruimte is. De andere ramen hadden waarschijnlijk al wat honing. De moer ontsnapt door het rooster naar boven, alleen de darrenraat is leeg, dus alleen die wordt belegd. Dan is er geen ruimte meer om te leggen en de moer wil weer naar beneden en loopt net zo lang op het rooster heen en weer tot ze het gaatje vindt en weer beneden zit.

Ik denk dat dat de beste verklaring is. Dus ik ben het toch met Ad en Jaap eens.

Het rooster is niet goed.

groeten,
Tieme

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: 1 raam darrenbroed in volle honing kamer

Bericht door johan » do 02 mei 2019, 19:03

Tieme schreef:het rooster is niet goed.
Ik denk nog aan een andere piste en dat is die van " het is de fout van de imker"
Bvb
- bij het plaatsen van het moerrooster zat de koningin boven in de honingzolder
- bij een kastcontrole zat de moer op het moerrooster en die werd op de honingzolder gelegd. Variant: het moerrooster werd omgekeerd teruggeplaatst.
- de honingzolder werd rechtstreeks op de broedbak geplaatst (of omgekeerd) bij een kastcontrole (om de onderste broedbak te controleren)..
Er zijn tal van mogelijkheden waardoor de koningin onbewust in de honingzolder terecht komt. Zelfs de optie van een redcel (eitje dat gelegd werd voor het moerrooster werd geplaatst) die uitliep waardoor de jonge moer niet op bevruchting is kunnen gaan en dus onbevrucht is gebleven, is in theorie mogelijk.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: 1 raam darrenbroed in volle honing kamer

Bericht door bee-tree » vr 03 mei 2019, 12:21

Nu Sikkie nog meer opties hoopt binnen te krijgen
en nog geen imkergoeroe in Den Haag geraadpleegd heeft,
maar wel geloof hecht aan één van de 'helderzienden' in het Forum,
waag ik het alsnog een praktijkervaring te melden.

Het leggen van 'n koninginnerooster is precieziewerk
omdat de meeste roosters (van vroeger) niet de wanden van de kast raken,
maar vierzijdig spaties laten.
Als je die spaties aan alle 4 de zijden gelijk laat zijn, dan kan de koningin er niet doorheen,
maar, omdat je het rooster leggen "op het oog" moet doen, dus zonder meetinstrument,
en omdat je niet te lang wilt bezig zijn in verband met warmteverlies, gaat het wel eens mis.

Gezien het beroep van Sikky, ik meen me te herinneren, analiste, verwacht ik dat zij
nauwkeurig werkt. Dus dat "fout plaatsen van het rooster" zoals mij dat wel eens 'lukt'
kan bij haar niet de oorzaak zijn. Maar wel...
wat mij vaker overkomt :
bij het plaatsen van een spaarkasthoningkamer op twee hoge broedkamers,
die op een broedkamerhoge stelling staan, kan ik niet goed boven op de kast kijken.
Ik heb moeite om de honingkamer, wanneer die al een behoorlijk gewicht heeft,
exact op de twee broedkamers te zetten. Er moet wat heen en weer geschoven worden.
Op dat moment wordt het koninginnerooster ook verschoven en grijpt vroeg of laat
de koningin de zo ontstane zijdelingse spatie aan, om in de honingkamer
cellen te bestiften. Zj. :b10:

poost
Berichten: 52
Lid geworden op: za 30 jul 2016, 09:09
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): 14 carnica, 2 bastaard
Locatie: wormerveer
Contacteer:

Re: 1 raam darrenbroed in volle honing kamer

Bericht door poost » di 07 mei 2019, 17:33

toevallig vandaag ook gehad , 1 honingkamerraam gedeeltelijk belegd met darrebroed in volle HK.
moer zat onder het rooster

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten