Beefun polystyreen kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
_Maarten_
Berichten: 3
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 11:09
Contacteer:

Beefun polystyreen kast

Bericht door _Maarten_ » di 30 apr 2019, 11:19

Zijn er mensen die ervaring hebben met de Beefun kasten?
Zo ja, hoe bevalt deze kast en biedt deze kast voordelen ten opzichte van bijv. de Segeberger?

https://imkershop.nl/groene-polystyreen ... yreen.html

Alvast bedankt! :be9:

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beefun polystyreen kast

Bericht door pieter1 » do 06 feb 2020, 19:44

Ervaring nog niet, heb er nu wel 1 besteld om eens te kijken of het wat voor mij is. Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de ervaringen van andere imkers.

Bijna
Berichten: 1
Lid geworden op: do 22 aug 2019, 10:50
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Beefun polystyreen kast

Bericht door Bijna » do 06 feb 2020, 21:57

Vorig jaar aangeschaft als mijn eerste kast. Ziet er prachtig en duurzaam uit. Maar ik ben er echter uiteindelijk niet kapot van om de volgende redenen:

De hogere dichtheid door de sterkere persing maakt het materiaal ook breekbaarder. Ik kreeg zelfs al een gescheurde broedkamer geleverd, die de imkershop echter wel keurig heeft omgeruild. De binnenmaatvoering is zeer (te) precies waardoor de raampjes kunnen klemmen, o.a. als het hout door vocht iets uitzet. Ik heb ze iets ingekort (1-2mm), maar later bleek dat het soms net niet genoeg was. Dat heeft tot spanningen geleid en het begin van een scheur in de polykast.

Een ander nadeel is, vind ik uiteindelijk, dat je Hoffmanraampjes nodig hebt of andere afstandhouders. Ik schafte plastic Zander afstandhoudertjes daarvoor aan. Die zijn echter net iets te breed waardoor je net niet alle raampjes kan plaatsen. Werk dus niet. Daarom zelf uiteindelijk maar iets geconstrueerd met een Al-profiel. Niet ideaal en het is allemaal krapjes waardoor het uitwippen van de raampjes bij inspectie was onhandig is. Misschien ga ik toch nog maar dit jaar Hoffman proberen.

Bij het afnemen van het dak komt vaak de door-mij-geplaatste plasticfolie direct mee, waardoor de bijen onrustig worden. Je wilt graag eerst iets rook geven voordat je de folie helemaal wegneemt....

De maat van het benodigde koningin rooster is niet gangbaar en was eerst niet leverbaar. Gelukkig had het Bijenhuis ergens nog een enkele van plastic (later helaas uitverkocht).

Het metalen rooster in de opening ziet er fraai uit. Echter, het werkt best wel onhandig als je met de bijenkast wilt reizen. Voor het afsluiten in de vroege ochtend of late avond, moet je eerst het rooster er even halen om een wit schuifje plaatsen. Ja dan zijn de dames al/weer wakker, alert dan wel agressief, en stromen de kast uit.... Dat doe ik dus nu niet meer zo, maar plaats nu een houten balkje voor het rooster en klem dat vast. Dus de constructie van het metalen rooster is niet echt handig.

Gezien mijn ervaring heb ik voor mijn tweede volk vorig jaar een andere kast aangeschaft, nl. de nieuwe verbeterde (bijenafstand/maatvoering) Segeberger van Ielgat. Bevalt mij veel beter en zal dit jaar deze bijkopen. Dus dat vind ik een aanrader.

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beefun polystyreen kast

Bericht door pieter1 » vr 07 feb 2020, 16:45

Bedankt voor je uitgebreide reactie, hier kan ik wat mee.
De Segebergers bij het ielgat zijn qua prijs ook goed te doen zag ik. Ik zal mij er eens in verdiepen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten