Versturen van koninginnen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Versturen van koninginnen

Bericht door Honing_Bij » di 30 apr 2019, 16:53

Op welke factoren moet je letten als je een koningin wilt versturen via de post? Kan dat gewoon zo in een envelop of zijn er dingen waar je rekening mee moet houden?

Lippe

Re: Versturen van koninginnen

Bericht door Lippe » di 30 apr 2019, 19:29

Er zijn speciale verzendkooitjes waar je wat voer en begeleidende bijen in doet.

Je stelt heel veel vragen HoningBij, en dat is hartstikke leuk!
Op een hoop van je vragen vindt je echter eenvoudig een anwoord als je een zoekslag op dit forum maakt of even googled.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Versturen van koninginnen

Bericht door Hans van der Post. » di 30 apr 2019, 19:49

Honing_Bij schreef:Op welke factoren moet je letten als je een koningin wilt versturen via de post? Kan dat gewoon zo in een envelop of zijn er dingen waar je rekening mee moet houden?
honing-bij je kunt kiezen 104 antwoorden op dit forum: search.php?keywords=moer+versturen
!Hans.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Versturen van koninginnen

Bericht door Honing_Bij » di 30 apr 2019, 22:12

Lippe schreef:Er zijn speciale verzendkooitjes waar je wat voer en begeleidende bijen in doet.

Je stelt heel veel vragen HoningBij, en dat is hartstikke leuk!
Op een hoop van je vragen vindt je echter eenvoudig een anwoord als je een zoekslag op dit forum maakt of even googled.

Hallo Lippe,

Vind het fijn om te lezen dat u mijn vragen leuk vindt :)
Ben namelijk geen ervarende imker dus groot kans dat deze vraag niet de laatste zal zijn.

De meeste vragen die ik stel, dus ook deze vraag kijk ik in de meeste gevallen in eerste instantie altijd op internet/forum of ik daar een antwoordt vind op mijn vraag en dat heeft ook in dit geval niet de juiste resultaat geleverd vandaar alsnog mij vraag.

Bedankt dat u heeft gereageerd op mijn vraag maar de nicot kooitje met voer erin is niet waar ik naar zocht. Ik denk niet dat het aangenaam zal zijn voor de post bezorgers om enkel alleen het kooitje te bezorgen omdat de bijen zichtbaar is voor de betrokkenen.

Graag zou ik willen weten hoe de meeste imkers het doen om de risico's zoveel mogelijk te beperken.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Versturen van koninginnen

Bericht door Honing_Bij » di 30 apr 2019, 22:15

Hans van der Post. schreef:
Honing_Bij schreef:Op welke factoren moet je letten als je een koningin wilt versturen via de post? Kan dat gewoon zo in een envelop of zijn er dingen waar je rekening mee moet houden?
honing-bij je kunt kiezen 104 antwoorden op dit forum: search.php?keywords=moer+versturen

Beste Hans van der Post,

Dit heeft helaas ook geen juiste resultaat geleverd, kan geen concrete antwoorden vinden op mijn vraag maar toch bedankt voor u huiswerk.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Versturen van koninginnen

Bericht door Hans van der Post. » di 30 apr 2019, 23:02

Wil je zelf een moer versturen? wat is nu precies je probleem?
!Hans.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Versturen van koninginnen

Bericht door oldtimer » di 30 apr 2019, 23:16

Het Nicot verzend kooitje met een prop deeg is dus duidelijk begrijp ik.
Dan rest de enveloppe.

In de enveloppe kun je wat gaatjes perforeren met een twee pins perforator.
Postzegel erop en naar het postkantoor brengen. Aangetekend verzenden zodat je ze kunt volgen.


Als dit ook niet is wat je zoekt, dan weet je blijkbaar het antwoord op je vraag, of geef dan even aan welk antwoord je wel zoekt.
Alexander (Lex)

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Versturen van koninginnen

Bericht door Honing_Bij » di 30 apr 2019, 23:39

oldtimer schreef:Het Nicot verzend kooitje met een prop deeg is dus duidelijk begrijp ik.
Dan rest de enveloppe.

In de enveloppe kun je wat gaatjes perforeren met een twee pins perforator.
Postzegel erop en naar het postkantoor brengen. Aangetekend verzenden zodat je ze kunt volgen.


Als dit ook niet is wat je zoekt, dan weet je blijkbaar het antwoord op je vraag, of geef dan even aan welk antwoord je wel zoekt.
Dit is idd meer waar ik opzoek naar was. Het ging mij meer om de verpakking om het kooitje. Zoals u dus duidelijk maakt is het van belang om gaatjes te maken in het envelop. Het was dus makkelijker dan ik had gedacht :D

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Versturen van koninginnen

Bericht door Honing_Bij » di 30 apr 2019, 23:42

Hans van der Post. schreef:Wil je zelf een moer versturen? wat is nu precies je probleem?
Het is me nu een stuk duidelijker dan eerst maar als u nog aanvullingen heeft waar ik wat van kan leren dan lees ik dat graag :handgestures-thumbup:

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Versturen van koninginnen

Bericht door Tieme » wo 01 mei 2019, 09:53

Vaak worden kooitjes ook nog met dubbelzijdig tape op stevig karton of enkelzijdig ribkarton geplakt.
Je moet er rekening mee houden dat er voldoende lucht bij het kooitje kan. Het kartonnetje gaat dan in de envelop met gaatjes langs de randen.
Ik verstevig ook nog de hoekjes zodat de envelop niet scheurt inde sorteer machine.

Je hebt veel vragen waarvan ik weet dat het antwoord in het boek "Koninginnenteelt" van Englert en Tiesler staat. Het is denk ik goed zo'n boek te lezen omdat daarin de kennis ook in context staat. Dit zal je helpen om snel; veel over de teelt te weten te komen.

groeten,
Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten