Zwerm of moerwissel?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
DontPanic
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Zwerm of moerwissel?

Bericht door DontPanic » wo 01 mei 2019, 11:27

Hallo allemaal,

Ben een beginnend imker. Lees al geruimere tijd dit forum, maar heb nu eindelijk een account aangemaakt gezien ik met een vraag zit.

Paar jaar geleden een cursus gevolgd en vorig jaar eindelijk begonnen met een eigen volk. Het volk is de winter goed uitgekomen. Mijn visie is om de bijen zo min mogelijk onnodig te storen, maar daardoor heb ik ook de fout gemaakt ze op een cruciaal moment niet te inspecteren. Het lijkt erop dat ze gezwermd hebben. Mijn vraag is gezien onderstaande bevindingen, wat nu de beste volgende stap is.

Bij inspectie van een volk trof ik het volgende aan:

-Geen eitjes
-Gesloten broed
-Larven van +/- 8 dagen oud
-Veel darren / darrenbroed
-Stuifmeel
-Nectar
-Verzegelde honing
-Open (speel)doppen die niet belegd leken te zijn.
-1 gesloten koninginnencel (onderaan op de raat)
-Volk zeer defensief
-Geen tuter / kwaker gehoord.

Gezwermd
Lijkt logisch dat ze gezwermd hebben gezien de darren en speeldoppen, maar waarom zo weinig zwermcellen?

Mijn gedachte is dat gezien de 8 dagen oude larven, de koningin +/- 6 dagen geleden gezwermd heeft. Als de nieuwe koningin 6-8 dagen na het zwermen uitloopt, dan zou dat dus betekenen dat de nieuwe koningin gister of in de komende dagen moet uitlopen.

In dit geval luisteren tot ik een tuter hoor, dan goed controleren of er geen overige cellen overblijven.

Toch een wisselcel?
Gezien het geringe aantal koninginnencellen toch mogelijk? Al zou ik er in dit geval meer dan 1 verwachten.

De nieuwe moer zal in de komende 6 dagen uitlopen. In dit geval niks doen, en na 10 dagen zoeken naar eitjes?


Hoor graag wat ik nu het beste kan doen en of ik iets belangrijks over het hoofd zie / fouten maak in mijn gedachtengang.


Alvast bedankt,

DontPanic :be5:

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Zwerm of moerwissel?

Bericht door Fish » wo 01 mei 2019, 11:41

Er kan van alles gebeurd zijn, met het mooie weer kan de ontwikkeling van de moer wel sneller gegaan zijn dan je dacht en is ze al uitgelopen en de overige doppen al verwijderd. Dan zou de overgebleven dop ook een "slechte" kunnen zijn, waarvan de moer om wat voor reden dan ook is overleden.

Een andere mogelijkheid is dat er echt maar 1 of 2 doppen zijn aangemaakt, in de boeken lees je wel dat er veel doppen worden aangemaakt voor een zwerm maar het is niet ongewoon er maar 1 of 2 te vinden. Heb ik vorige week nog persoonlijk meegemaakt, in mijn geval 2 doppen bij een grote voorzwerm. Dus geen ongewone situatie.

Veel belangrijker; wat nu te doen? Met zo weinig doppen heeft het geen enkel nut om naar tuters te luisteren, je gaat toch geen doppen breken. Er is weinig tot geen kans op een nazwerm als je goed de kast hebt nagelopen en maar 1 dop hebt gevonden. Over 10 dagen heb je zeer waarschijnlijk geen eitjes nog, zeker met de matige weersvoorspelling de komende tijd. De koningin gaat immers niet direct op bruidsvlucht(en). Gewoon met rust laten, op zijn vroegst over een week of drie kijken hoe het er voor staat met je nieuwe moer.

Lippe

Re: Zwerm of moerwissel?

Bericht door Lippe » wo 01 mei 2019, 11:51

Een wisselcel is het niet geweest, de oude Q loopt dan nog rond en zul je eitjes aantreffen.
Wellicht heb je al meerdere zwermen gemist. Heb je merkbaar minder bijen in de kast?

Ik zou helemaal niets doen verder en over een kleine 2 weken eens kijken

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm of moerwissel?

Bericht door Hans van der Post. » wo 01 mei 2019, 11:57

Lippe dit is het juiste antwoord. :clap:
!Hans.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zwerm of moerwissel?

Bericht door A.A. Staals » wo 01 mei 2019, 12:52

Lippe schreef:Een wisselcel is het niet geweest, de oude Q loopt dan nog rond en zul je eitjes aantreffen.
Wisselcel kan best, oude moer kan al weg zijn.

ad staals

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm of moerwissel?

Bericht door Hans van der Post. » wo 01 mei 2019, 14:47

A.A. Staals schreef:
Lippe schreef:Een wisselcel is het niet geweest, de oude Q loopt dan nog rond en zul je eitjes aantreffen.
Wisselcel kan best, oude moer kan al weg zijn.
ad staals
heb jij andere bijen?
Algemeen is het zo dat de oude moer wordt "ontslagen" als de jonge moer op bruidsvlucht is geweest en aan de leg is. :think:
Je ziet ze dan enige tijd samen in het volk aan de leg.
!Hans.

DontPanic
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Zwerm of moerwissel?

Bericht door DontPanic » wo 01 mei 2019, 14:48

Bedankt voor de reacties allemaal!

Duidelijk! Zal het advies volgen om ze 2 weken met rust te laten. Zal dan nog wel even laten weten hoe het er voor staat.

@Lippe Had wel het gevoel dat het er iets minder waren, maar niet 1/3e minder ofzo.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zwerm of moerwissel?

Bericht door A.A. Staals » wo 01 mei 2019, 15:29

Hans van der Post. schreef:
A.A. Staals schreef:
Lippe schreef:Een wisselcel is het niet geweest, de oude Q loopt dan nog rond en zul je eitjes aantreffen.
Wisselcel kan best, oude moer kan al weg zijn.
ad staals
heb jij andere bijen?
Algemeen is het zo dat de oude moer wordt "ontslagen" als de jonge moer op bruidsvlucht is geweest en aan de leg is. :think:
Je ziet ze dan enige tijd samen in het volk aan de leg.
Het zouden best eens de zelfde kunnen zijn.
Maar wie heeft de meeste waarnemingen? (Er zijn altijd uitzonderingen op de regel).

ad staals

DontPanic
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Zwerm of moerwissel?

Bericht door DontPanic » di 14 mei 2019, 23:13

Vandaag wezen kijken rond 17:00.

Hoorde gelijk een tuter, en er waren gesloten zwermcellen, Heb uiteindelijk 2 koninginnen laten inlopen, en de rest van de cellen verwijderd. Hopelijk niks gemist en komt het nu goed.

Blijkbaar bij de vorige inspectie de eitjes in de zwermdoppen niet gezien. Ze waren toen zeer agressief waardoor ik iets te gehaast gewerkt heb. Zonde van de zwerm die verloren is, maar heb er in ieder geval van geleerd 8-)!

Bedankt nogmaals voor de adviezen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten