Aflegger maken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Aflegger maken

Bericht door Cindy1988 » za 11 mei 2019, 20:24

Goedemiddag,

Ik wilde vandaag een aflegger gaan maken (en de koningin op de stand houden) alleen bij de controle vooraf zag ik meerdere koninginnendoppen. De koningin ook gezien.
Wat kan ik nu het beste doen?
Ik wil graag mijn oude koningin houden.

Het volk heeft op het moment 2 broedkamers en 1 honingkamer,
Laatst gewijzigd door Cindy1988 op za 11 mei 2019, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.

mgobbels
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 10:44
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): carnica.
Locatie: Liessel
Contacteer:

Re: Aflegger maken

Bericht door mgobbels » za 11 mei 2019, 20:40

Veger maken. Raam waar koningin op zit in een andere bak hangen, raam brias en een raam stuifmeel een aantal ramen bijen (4 stuks) afvegen de rest aanvullen met kunstraat. Wegbrengen naar andere plek. Op stand houden dan meer ramen met bijen afvegen. (Vliegbijen gaan terug naar oude plaats). Dit is voor een zesramer.

Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Aflegger maken

Bericht door Cindy1988 » za 11 mei 2019, 20:46

mgobbels schreef:Veger maken. Raam waar koningin op zit in een andere bak hangen, raam brias en een raam stuifmeel een aantal ramen bijen (4 stuks) afvegen de rest aanvullen met kunstraat. Wegbrengen naar andere plek. Op stand houden dan meer ramen met bijen afvegen. (Vliegbijen gaan terug naar oude plaats). Dit is voor een zesramer.

Ik heb nu 1 volk en wil in principe op dit moment 1 volk houden maar moet een aflegger maken tegen het zwermen,
Ik heb een zesramer in huis maar wil de koningin graag op de stand houden, Is er een manier waarop dit kan?

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Aflegger maken

Bericht door Freek » za 11 mei 2019, 21:31

Dat kan ook met de veger maar maak dan die veger extra dik ik noem dat zelf de zogenaamde XXL veger :D dus sla er bijv 10 ramen bijen in af ipv 6.
Het "extra dik" maken van de veger voorkomt dat je maar een handvol bijen erin overhoud bij op eigen stand houden, omdat de vliegbijen terugvliegen.
Mooier is het met de vlieger te doen http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Vlieger

Freek

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Aflegger maken

Bericht door Honing_Bij » zo 12 mei 2019, 01:31

Cindy1988 schreef:
mgobbels schreef:Veger maken. Raam waar koningin op zit in een andere bak hangen, raam brias en een raam stuifmeel een aantal ramen bijen (4 stuks) afvegen de rest aanvullen met kunstraat. Wegbrengen naar andere plek. Op stand houden dan meer ramen met bijen afvegen. (Vliegbijen gaan terug naar oude plaats). Dit is voor een zesramer.

Ik heb nu 1 volk en wil in principe op dit moment 1 volk houden maar moet een aflegger maken tegen het zwermen,
Ik heb een zesramer in huis maar wil de koningin graag op de stand houden, Is er een manier waarop dit kan?
Je kunt ook als je andere lege kastjes hebt de ramen met de doppen verdelen in de kastjes en uit laten lopen dan hou je die koningin toch nog op eigen stand.

Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Aflegger maken

Bericht door Cindy1988 » zo 12 mei 2019, 10:30

Honing_Bij schreef:
Cindy1988 schreef:
mgobbels schreef:Veger maken. Raam waar koningin op zit in een andere bak hangen, raam brias en een raam stuifmeel een aantal ramen bijen (4 stuks) afvegen de rest aanvullen met kunstraat. Wegbrengen naar andere plek. Op stand houden dan meer ramen met bijen afvegen. (Vliegbijen gaan terug naar oude plaats). Dit is voor een zesramer.

Ik heb nu 1 volk en wil in principe op dit moment 1 volk houden maar moet een aflegger maken tegen het zwermen,
Ik heb een zesramer in huis maar wil de koningin graag op de stand houden, Is er een manier waarop dit kan?
Je kunt ook als je andere lege kastjes hebt de ramen met de doppen verdelen in de kastjes en uit laten lopen dan hou je die koningin toch nog op eigen stand.
Ok dus de koningin in de huidige kast houden en afleggers maken met de doppen? Daar dan gesloten broed en voer bijvoegen?
Ik heb een 6ramer en een lege kast, alleen meer dan 2 doppen geloof ik :(
Moet echt vandaag actie gaan ondernemen denk ik
Laatst gewijzigd door Cindy1988 op zo 12 mei 2019, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter_
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 19 jul 2013, 08:12
Contacteer:

Re: Aflegger maken

Bericht door Peter_ » zo 12 mei 2019, 12:37

Cindy1988 schreef:dus de koningin in de huidige kast houden en afleggers maken met de doppen? Daar dan gesloten broed en voer bijvoegen?
Ik heb een 3 ramer en een lege kast, alleen meer dan 2 doppen geloof ik
Moet echt vandaag actie gaan ondernemen denk ik
Dat moet je inderdaad anders heb je een zwerm. Meerdere doppen is geen probleem toch? Je hangt gewoon een raam met doppen in de 3 ramer met 2 andere ramen met voer en stuifmeel, dan hoef je ook geen doppen te breken en je hem zwermcellen ipv redcellen. Als je ze op de stand houdt zullen de haalbijen terug vliegen dus voldoende voer en bijen in de kast.

Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Aflegger maken

Bericht door Cindy1988 » zo 12 mei 2019, 13:24

Peter_ schreef:
Cindy1988 schreef:dus de koningin in de huidige kast houden en afleggers maken met de doppen? Daar dan gesloten broed en voer bijvoegen?
Ik heb een 3 ramer en een lege kast, alleen meer dan 2 doppen geloof ik
Moet echt vandaag actie gaan ondernemen denk ik
Dat moet je inderdaad anders heb je een zwerm. Meerdere doppen is geen probleem toch? Je hangt gewoon een raam met doppen in de 3 ramer met 2 andere ramen met voer en stuifmeel, dan hoef je ook geen doppen te breken en je hem zwermcellen ipv redcellen. Als je ze op de stand houdt zullen de haalbijen terug vliegen dus voldoende voer en bijen in de kast.
Sorry ik bedoelde een 6ramer....
Ik heb denk een raam of 2/3 met zwermcellen en verder gesloten broed dus zou die dan in de 6ramer kunnen doen.
De overige 3 ramen dan met voer en bijen?

Is dat genoeg om de zwermdrift af te laten nemen bij het volk?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Aflegger maken

Bericht door Fish » ma 13 mei 2019, 10:46

Wat bedoel je eigenlijk met koninginnendoppen? Speeldoppen, belegde doppen, gesloten moerdoppen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten