Schoonmaken materiaal

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

S.Scholte
Berichten: 2
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 11:48
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Schoonmaken materiaal

Bericht door S.Scholte » di 14 mei 2019, 11:53

Hallo,
Tijdens de basiscursus heb ik geleerd om de kasten en materialen schoon te maken met een oplossing van soda. Nu zei iemand laatst dat dat geen 'gewone' soda moet zijn maar caustis soda. Ik heb opgezocht wat dat precies is. Dat is natronloog, dus iets heel anders dan soda.
Ook op het forum staat soms soda en soms caustic soda.
Wat is het nu?
Moet ik mijn kasten schoonmaken met soda of caustic soda?

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Schoonmaken materiaal

Bericht door Honing_Bij » di 14 mei 2019, 12:25

S.Scholte schreef:Hallo,
Tijdens de basiscursus heb ik geleerd om de kasten en materialen schoon te maken met een oplossing van soda. Nu zei iemand laatst dat dat geen 'gewone' soda moet zijn maar caustis soda. Ik heb opgezocht wat dat precies is. Dat is natronloog, dus iets heel anders dan soda.
Ook op het forum staat soms soda en soms caustic soda.
Wat is het nu?
Moet ik mijn kasten schoonmaken met soda of caustic soda?

Gewoon uitbranden is veel makkelijker.

Lippe

Re: Schoonmaken materiaal

Bericht door Lippe » di 14 mei 2019, 12:40

Kasten hoef je niet schoon te maken, tenzij sterfte door ziekte. Bij AVB de hele kast de kachel in.
Er zijn hier imkers op het forum die al decennia geen kasten meer hebben schoongemaakt. Nergens voor nodig.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Schoonmaken materiaal

Bericht door oldtimer » di 14 mei 2019, 13:01

Als je iets schoonmaakt, en ik houd ervan, met soda. Gewoon een sterke oplossing.

Je krijgt alles nooit meer zoals het was, maar hygiëne vind ik zeer belangrijk juist ter voorkoming van ziektes en allerlei andere narigheid.
Ik dompel graag mijn kasten in 120C hete parafine, dan is echt alles dood en schoon.

Caustic soda, inderdaad Natronloog, gebruik je als ontstopper, voor de gootsteen en toilet, levensgevaarlijk!!
De dampen er van branden gaten in je longen, geneest nooit meer.

Mijn Kielers had ik vorig jaar natuurlijk einde seizoen schoongemaakt, maar ze staan weer fijn in een grote bak met soda.
Daarna langdurig spoelen natuurlijk.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Schoonmaken materiaal

Bericht door Fish » di 14 mei 2019, 13:02

Degene die een oplossing van gootsteenontstopper (Caustic soda, natriumhydroxide) aanraadt zou ik in het vervolg negeren, dit is een gemeen goedje en is niet voor deze doeleinden geschikt. Je kan er nare wonden aan over houden, het verzeept je huid als het ware. Niet doen!

Zilversoda (Natriumcarbonaat, schoonmaak soda, huishoud soda) werkt prima als schoonmaakmiddel/ontvetter, en is wat je gebruikt voor je kasten.

Overigens kan je in dit engelse document beide methoden (en meer) vinden, mocht je je erin willen verdiepen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Schoonmaken materiaal

Bericht door Jaap v.Popering » di 14 mei 2019, 13:28

Fish schreef:Degene die een oplossing van gootsteenontstopper (Caustic soda, natriumhydroxide) aanraadt zou ik in het vervolg negeren, dit is een gemeen goedje en is niet voor deze doeleinden geschikt..
Het is het voorgeschreven middel om je kasten te ontsmetten na een A.V.B. uitbraak .

Ook om je raampjes ontsmetten .

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Schoonmaken materiaal

Bericht door Fish » di 14 mei 2019, 13:34

Jaap v.Popering schreef:Het is het voorgeschreven middel om je kasten te ontsmetten na een A.V.B. uitbraak .

Ook om je raampjes ontsmetten .
Snap ik, maar ik werk wel eens met natronloog en je kan niet iemand vertellen om er even een kast mee schoon te maken, je hebt wel degelijk goede beschermingsmiddelen nodig en je moet ook goed weten wat je doet. Je kan kasten ook bestralen met kobalt, maar dan ga ik alsnog niemand uitnodigen om dit zelf maar eens te proberen. Om een kast schoon te maken gebruik je zilversoda, als je AVB hebt dan kan je in overleg met de inspecteur dit soort oplossingen bedenken.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Schoonmaken materiaal

Bericht door Franschman » di 14 mei 2019, 18:15

Beste Beeleevers,
We gaan even naar de Middelbare School terug met ervaring met het scheikunde practicum . Nu zonder de docent of de amanuensis, helpers weg !

Schoonmaken van de binnenkant van kasten kan door lichtjes branden met
zo’n campings-brandertje. Bleekwater daarna doet de rest. Hou je aan de verdunning aangegeven op de fles. Bleekwater met borstel of harde spons toepassen.

Natronloog is basis (OH==>NaOH = natriumhydroxide) Kan werken om je gootsteen te ontstoppen en bijvoorbeeld haarproppen op te lossen (!) Niet gebruiken voor bijenkasten. Met een gel van deze stof kan je verf afbijten . Gevaarlijk spul dat met handschoenen en veiligheidsbril dient te worden gebruikt,
Ik gebruik met succes dus eau de javel ,het Franse woord voor bleekwater.

Bij gebruik van bleekwater, even laten inwerken en goed met water naspoelen.
Laat het zaakje in de buitenlucht goed drogen.

Het daarna inwrijven van de bewerkte binnenzijde met citroenkruidblad of citroenellablad vinden de bijen prettig :be3: Vers gras kan ook.
Helaas ook in Frankrijk AVB gehad en de hele inventaris, de raampjes moeten verbranden .
Dat is wel even slikken : :(
De hobby komt wel op de tocht te staan, maar ik heb mij door deze bijen ziekte niet uit het veld laten slaan, maar als we gedonder krijgen met kastkevertjes is het voor mij ’einde oefening’ :pray:

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Schoonmaken materiaal

Bericht door Jaap v.Popering » di 14 mei 2019, 19:24

Fish schreef:
Jaap v.Popering schreef:Het is het voorgeschreven middel om je kasten te ontsmetten na een A.V.B. uitbraak .

Ook om je raampjes ontsmetten .
Snap ik, maar ik werk wel eens met natronloog en je kan niet iemand vertellen om er even een kast mee schoon te maken, je hebt wel degelijk goede beschermingsmiddelen nodig en je moet ook goed weten wat je doet. .
En .....de keukenjuffrouw mag de gootsteen daarmee ontstoppen ....en dan nog met haar schort voor en zonder beschermende kleding .!!

Nou ....ik gebruik het pas zo'n 35 jaar om mijn raampjes schoon te maken ..en de afval kan gewoon in het riool .

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... jEjqYhf6U9

S.Scholte
Berichten: 2
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 11:48
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Schoonmaken materiaal

Bericht door S.Scholte » di 14 mei 2019, 22:02

Allemaal heel erg bedankt voor de reactie. Het is me een stuk duidelijker. Ik blijf maar gewoon zilversoda gebruiken of ik gebruik een brander.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten