Mislukte broedaflegger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Lippe

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door Lippe » vr 24 mei 2019, 14:13

Het achterwerk van de moer wordt dikker als ze aan de leg gaat, niet langer. Een pas geboren moer heeft nog een mooie slank lang achterwerk.
Ik vermoed dat je waarschijnlijk toch een klein redcelletje over het hoofd hebt gezien. Die is uitgelopen en vervolgens heeft zij of de bijen de andere doppen geruimd die later niet terug kon vinden.
Dit is precies de reden waarom ik persoonlijk niet met redcellen wil werken. Heb verschillende keren bij collega-imkers een moer gezien die amper groter was dan een werkbij.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door Hans van der Post. » vr 24 mei 2019, 21:04

Koninginnenteelt is altijd een redcel.
Het zijn de imkers niet goed hun bijen lessen volgen en te vroeg doppen breken waardoor de aanwezige laatste te oude larve nog worden omgevormd tot moer. Gevolg kleine moeren. :whistle:
Verder hou ik al een tijdje bijen en ik heb altijd moeren uit redcellen ook nu de laatste 15 jaar bij koninginnenteelt. :think:
Salitor neem aan dat je de kleine moer naar de eeuwige drachtvelden hebt gestuurd. Die bijenmoer dat wordt niets ze kan niet paren.
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door tomer » vr 24 mei 2019, 23:59

Dan wordt het dus een wat kortere dikke koningin, beter dan niets toch?
Zonet mijn afleggers met redcelkoninginnen gaan controleren, de meeste hebben een mooie grote koningin en eitjes. Ook als je met redcellen werkt (aalsteren), kan je selecteren op kleur en grootte! Ten minste bij grote volken (na het maken van een veger bvb) en bij afleggers die willen zwermen. Als er al een tuter rondloopt, maar ik vind ze niet mooi (lelijke rosse strepen), of te klein, dan wissel ik ze gewoon met een mooie grote donkere kwaker. :D

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door sailor1957 » za 25 mei 2019, 08:13

Hans, heb de moer niet naar de eeuwige jachtvelden gestuurd maar overdenk dat wel. Ik heb geen doppen gebroken dus daar kan het niet aan liggen dat ze een kort achterlijf heeft.
Heb nu nog een broedaflegger staan met drie doppen. Ik overweeg om hier een dop van te nemen en die in te hangen.

atak
Berichten: 48
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 22:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): zwarte hollandse
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door atak » zo 26 mei 2019, 16:42

Ik ben echt een belabberde imker, in de 4 jaar dat ik het doe heb ik nog maar 1 of 2 keer een koningin gezien, maar kijk altijd of er brias is en als dat zo is mooi. Ik heb 3 volken die de winter ook mooi overleefd hebben. Nu heb ik net een broed aflegger gemaakt en volgens mij ziet de koningin er niet bij, maar ja ik ben dus geen held op dat gebied. Als ze er nu wel bij zit is dat dan een probleem?
Bijlagen
IMG_20190513_202544[1].jpg
mijn bijen stalletje

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door tomer » zo 26 mei 2019, 18:59

Nee, dan heb je onbedoeld een veger gemaakt (koninginnenaflegger). Het hoofdvolk zal dan redcellen maken ipv de aflegger, dus op dag 13 zeker doppen breken.

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Mislukte broedaflegger

Bericht door sailor1957 » zo 26 mei 2019, 20:25

Grappig, er lopen hier verschillende discussies door elkaar.
Maar toch even een update van mijn kant.
Ik heb vanochtend de te kleine moer naar de eeuwige jachtvelden gestuurd en wederom een raam met eitjes ingehangen.
Ik ga ervan uit dat ze weer vetcellen gaan optrekken dus kijk over een dag of 6 even kort in de broedaflegger om daar zekerheid over te hebben.

Met vriendelijke groet,
Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten