Teeltraam in een moergoed volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Teeltraam in een moergoed volk

Bericht door Honing_Bij » wo 15 mei 2019, 20:53

Als je een teeltraam in een moergoed volk plaatst en je laat de koninginnen uitlopen in de kooitjes, gaat dit volk dan zwermen of niet?

Lippe

Re: Teeltraam in een moergoed volk

Bericht door Lippe » do 16 mei 2019, 09:35

Toen ik lid was geworden van de VCI heb ik de q-teelt gedaan samen met een mentor in de regio. En nu nog steeds trek ik tijdens het teeltseizoen met hem op.
Deze bijenvader vraag ik de oren van de kop als ik iets niet snap.
Aangezien je erg geinteresseerd bent in de q-teelt en dat waarschijnlijk ook met rasbijen wil gaan doen zou ik je willen adviseren om je ook aan te melden bij zo’n club. Die kunnen je perfect begeleiden.

Om terug te komen op je vraag: als je aan q-teelt wil doen in een moergoed pleegvolk dan moet dat een sterk volk zijn dat niet in zwermstemming is. Een productievolk zeg maar.
Ik imker met spaarkasten. De q gaat onder het rooster in de onderbak. Daarboven de HK’s en dan weer een rooster. In de BK die er bovenop komt komt de teeltlat.
Het volk zwermt dan niet als de q’s uitlopen. Waar dat mee te maken heeft weet ik niet precies. Het feit dat het volk niet in zwermstemming is icm de afstand van moer tot de princessen zal er mee te maken hebben. Ik heb hier nooit op doorgevraagd naar mijn mentor.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Teeltraam in een moergoed volk

Bericht door Fish » do 16 mei 2019, 09:54

Nee.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten