Beginnersvragen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Niko
Berichten: 32
Lid geworden op: di 05 jun 2018, 16:27
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Contacteer:

Beginnersvragen

Bericht door Niko » vr 17 mei 2019, 11:14

Dag iedereen,

Binnen een aantal weken zal ik mijn eerste twee Carnica volken mogen oppikken om ze achteraan in mijn tuin een thuis te geven (zie foto).
Hier heb ik letterlijk jarenlang naar uitgekeken en ik moet toegeven dat ik gezond zenuwachtig begin te worden. Ik heb een beginnerscursus gevolgd, verschillende boeken gelezen en hier op dit forum in stilte meegelezen. Dus, hoewel je nooit 'klaar' bent met studeren en bijleren, denk ik dat ik een goed beeld heb van wat me te wachten staat.

Mijn idee is om het bij twee bijenkasten te houden (simplex 10-raams) en daar met uiterste zorg en toewijding mee om te gaan. Voor mij persoonlijk zullen de bijen centraal staan. Daarmee bedoel ik dat ik ze op hun eigen honing wil laten overwinteren (enkel suiker voeren wanneer hongersnood dreigt). Na enkele jaren en genoeg ervaring zou ik zelfs de wasraat achterwege willen laten... die moeten (mogen) ze zelf bouwen. Een houten latje waaraan ze kunnen beginnen bouwen zou daarvoor moeten volstaan, heb ik me laten vertellen.

Hoewel Michael Bush van bushfarms.com volgens mij zeer goede redenen aanhaalt om niet tegen varroa te behandelen (mits het aanhouden van andere principes), zou ik het toch doen. Ik woon niet op een eiland en wil de varroa druk op naburige imkers niet verhogen.
Een behandeling met Apilife Var eind juli om gezonde winterbijen te hebben en, wanneer nodig, oxaalzuur druppelen in december zou volstaan.

De bedrijfsmethode die mij het best ligt, zal ik uit ondervinding en met vallen en opstaan moeten ontwikkelen. Het voorkomen van zwermen vind ik belangrijk. Mijn buren staan open voor het idee om naast een imker te wonen, maar zo'n zwerm aan je tuinhuis zien hangen is toch andere koek. Daarom lijkt de Renson methode me een piste om zeker uit te proberen. Ook de Aalster methode lijkt me, zeker voor een beginner als ik, iets om een kans te geven. Ook 'het broednest openen' (lege ramen tussen hangen) hou ik in mijn achterhoofd.

Twee vragen waar ik niet meteen een antwoord op vind:
Kan je bij de Aalster methode in plaats van een veger te maken en te wachten op redcellen (kleinere koningin), gewoon afwachten tot er een zwermcel ontstaat en pas op dat moment een veger maken? Zodat de nieuwe koningin uit deze zwermcel komt en dus niet moet onderdoen voor de oude?

Michael Bush imkert met enkel en alleen 8-raamse honingkamers. Omdat dit
- lichter is.
- toelaat om alle ramen onderling te wisselen.
- de communicatie en beweging in de wintercluster verbetert.
- dichter aansluit bij het volume die de bijen in de natuur verkiezen.

Heeft hij daarmee een geldig punt, of blijft het werken met broed- en honingkamers toch de voorkeur houden?

Afbeelding
https://ibb.co/bQfsNWv

Lippe

Re: Beginnersvragen

Bericht door Lippe » vr 17 mei 2019, 12:32

Spannende tijd Niko, erg leuk!

Enkele opmerkingen over jouw plan:

- zorg dat je 11 raams doet ipv 10 raams, dus 35mm hart op hart ipv 38mm. Anders krijg je warbouw bij natuurbouw. Zo'n bende wil je niet. Zelf imker ik met 10 ramen en een sluitblok. Dat geeft ruimte om de ramen eruit te halen en minder risico op beschadigen van de moer. Heb ik het volk doorgebladerd dan druk ik het sluitblok er aan de andere kant weer in.

- smelt een klein strookje was aan de latten, anders willen ze wel eens net aan het randje beginnen te bouwen en krijg je ook scheefbouw. Een driehoekig latje werkt ook niet altijd.

- met zwermcellen imkeren kan heel goed. Zet het volk op één dop en je hebt er geen omkijken meer naar. Het is een wat risicovoller, maar ik heb er zelf nog geen problemen mee gehad.

- knip je moer. Zodoende hebben je buren geen overlast van zwermen

Succes!

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Beginnersvragen

Bericht door Fish » vr 17 mei 2019, 13:15

Voor mij was het het eerste jaar erg belangrijk om exact de methode te volgen die we op de cursus hebben aangeleerd (Aalsteren), dit werd ons ook aanbevolen. Dus inclusief behandelen, kunstraat en dergelijke. Het tweede jaar kan je dan afwijken hoe je het wilt, maar dan heb je in ieder geval een goed vergelijkingspunt of iets beter of minder goed werkt, en als je alles goed hebt gevolgd kan je weinig fouten maken met de standaard manier van imkeren.

Michael werkt met mediums, die zijn 480 x 160mm geloof ik, vergeleken met de simplex honingramen zijn ze groter. Alleen met honingkamers werken op simplex formaat zou ik niet doen, zijn toch te klein.

Niko
Berichten: 32
Lid geworden op: di 05 jun 2018, 16:27
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Beginnersvragen

Bericht door Niko » vr 17 mei 2019, 13:23

Alvast bedankt voor de reacties! Alweer wat bijgeleerd...

Lippe, op dit moment zitten er metalen afstandshouders in mijn kasten, met inkepingen waarin de ramen liggen.
Kan ik deze beter vervangen door andere latten waarover ik de ramen vrij kan verschuiven? Werkt dat gemakkelijker? Want ik heb ook al gelezen dat je, zoals jij aangeeft, de koningin kan kwetsen wanneer je ze 'rolt' door een raampje eruit te heffen.

De moer knippen zal ik zeker de eerste jaren doen... met tegenzin en met een welgemeende sorry, maar toch.

Lippe

Re: Beginnersvragen

Bericht door Lippe » vr 17 mei 2019, 14:50

Er bestaan ook afstandstrips voor 11 ramen. Of je gebruikt inderdaad een rail waarover je de ramen kan verschuiven. Er zijn metalen nopjes in de handel die je op beide zijden van het raam spijkert teneinde de bijenruimte te respecteren.

Overigens vind ik het knippen van de moer geen dierenmishandeling. Je knipt het puntje van de vleugel van één bij. De keerzijde is dat een complete zwerm ergens in een schoorsteen of spouw gaat zitten en door de ongediertebestrijding moet worden verwijderd. Daarnaast overleeft 80% van de natuurzwermen het niet. Dan kies ik er liever voor om de moer te knippen.
Ik zeg ook altijd even sorry tegen Melissa wanneer ik haar vleugeltje knip hoor :lol:

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Beginnersvragen

Bericht door DontPanic » za 18 mei 2019, 10:24

Het kunnen verschuiven van raampjes is wat mij betreft een grote plus. Je zou Hoffman raampjes kunnen kopen voor simplex. Deze zijn bovenaan breder, waardoor je geen afstandhouders nodig hebt. Vond dit tijdens mijn cursus echt heel fijn werken, vooral dat je meerdere raampjes tegelijk kunt verschuiven en had zelf het gevoel dat er minder kans was om een koningin te rollen.
Echter werken de meeste collega's om mij heen met normale simplex ramen met afstandhouders, waardoor ik toch gewoon hiermee werk. De afweging is dus tussen gemak (en wss iets duurdere raampjes) en uitwisselbaarheid.

Als je maar een paar volkjes hebt is het werken met 1 maat kamer fijn vanwege het feit dat je niet zo veel materiaal hoeft op te slaan en alles uitwisselbaar is, vooral praktisch dus. Ik zelf zit met beperkte opslagruimte dus werk alleen met broedkamers. Dat gaat wat mij betreft prima. Zorg dat je altijd extra materiaal hebt staan (voor mij is dat met 2 volken minimaal 1 extra kast, voldoende raampjes, en een 6-ramer is altijd erg fijn om te hebben). Mijn grote fout in het eerste jaar was dat ik dacht ik woon dichtbij Geller, dus ik haal het wel snel als ik het nodig heb. Dan loop je altijd achter de feiten aan, en hebben ze natuurlijk net weer niet datgene dat je op dat moment hoog nodig hebt!

Zelf laat ik de bijen ook natuurbouw doen in de honingkamer. Heb daarvoor 'natuurbouw ramen' welke een soort driehoekige strip onder de top lat hebben. Heb zelf om de paar raampjes een normaal raam met kunstraat gezet om ze te stimuleren recht te bouwen en dat lijkt te werken, al is het misschien niet eens nodig.

Zou gewoon ergens voor kiezen en dan zien hoe het voor jou werkt. Er zijn duizend manieren om te imkeren, en als het je niet puur om de honingopbrengst gaat, dan maakt het niet uit of het 100% optimaal is. De bijen kunnen het in iedere kast goed doen.

Verder, veel plezier en accepteer dat je fouten zult maken. Op de cursus lijkt alles zo makkelijk, maar in de praktijk zullen de bijen je toch af en toe verrassen. Dat is wat mij betreft ook het leuke aan imkeren!

Niko
Berichten: 32
Lid geworden op: di 05 jun 2018, 16:27
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Beginnersvragen

Bericht door Niko » di 21 mei 2019, 08:58

Bedankt voor het advies!
Die afstandstrips ga ik alvast vervangen door doorlopende strips, zodat ik de ramen kan verschuiven... dat lijkt me inderdaad handig.
Op dit moment heb ik twee volledige kasten, bestaande uit een varroa bodem, twee broedkamers, een moerrooster, een honingkamer, een afdekplank met centrale voeropening, een deksel. Daarmee zou ik het toch tot voorjaar 2020 moeten kunnen doen, schat ik.
De kans dat ik vrij snel beslis om enkel met broedkamers te werken lijkt me redelijk groot. Ik ben een fan van KISS. Niet de band, maar 'keep it smart and simple'.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Beginnersvragen

Bericht door Fish » di 21 mei 2019, 09:07

Vergis je niet, een broedkamer vol honing kan erg zwaar zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten