Bijen op de Vliegplank?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wouter2
Berichten: 67
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 20:17
Imker sinds: mei 2018
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Bastaard en Carnica F1
Locatie: zuid-limburg
Contacteer:

Bijen op de Vliegplank?

Bericht door wouter2 » ma 20 mei 2019, 18:45

Hallo beste Imkers,

Ik heb om 15.00 uur de bijenkast gecontroleerd, alles was in orde , broed in alle stadia en de Koningin aanwezig en geen zwerm-doppen en plaats genoeg , twee broedkamers en een koninginnen rooster en een honingkamer aanwezig die ongeveer 3 ramen gevuld is met honing, na 1,5 uur toevallig gekeken en zie dat de bijen op de vliegplank zitten zoals op de foto te zien is. Wie kan dit gedrag verklaren?
Nu nog zitten de bijen heel rustig op deze manier. Er vliegen enkele bijen in en uit.


Met vriendelijke groet,

Wouter.
Bijlagen
IMG_20190520_165517a.jpg

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen op de Vliegplank?

Bericht door Hans van der Post. » ma 20 mei 2019, 19:57

Nou doordat je in in het volk hebt "geroerd" zijn de bijen wat onrustigen geworden daardoor wat meer warmte in de kast.
Verder zit bij deze buitentemperatuur - bij mij 13 graden - alles binnen. (mooie foto)
!Hans.

Gebruikersavatar
wouter2
Berichten: 67
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 20:17
Imker sinds: mei 2018
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Bastaard en Carnica F1
Locatie: zuid-limburg
Contacteer:

Re: Bijen op de Vliegplank?

Bericht door wouter2 » ma 20 mei 2019, 20:20

Hallo Hans,

Bedankt voor je reactie.
Dit is de eerste keer dat ze zo reageren na de inspectie van de bijenkast.
Misschien heb ik te veel rook gebruikt!?
Ben van nature geen ruwe schutter met mijn bijen daar zijn ze mij te lief voor, ben misschien wel te langzaam wie weet.
Als ik mijn oude Mentor zie werken in de kasten dan gaat het veel vlugger en iets ¨ruwer¨ wil me niet schoon praten begrijp me goed hoor.
Deze kast is een F1 Koningin (Carnica) en staat achter in mijn tuin en op een andere plek heb ik drie volken Hollandse bijen staan en dit nog niet gezien.
Het is nu 20.15 uur als ik dit schrijf en ze zitten nog steeds op dezelfde manier op de vliegplank en heel rustig.

Zit net het boekje van Dhr H. Storch met als titel: Bij het vlieggat te lezen en daar werd ook z´n reactie geschreven na een inspectie.
Ben benieuwd wanneer ze weer normaal naar binnen gaan.

Groet,

Wouter.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen op de Vliegplank?

Bericht door Hans van der Post. » ma 20 mei 2019, 21:48

Morgen is alles weer rustig. Maar hoe zit dat met de zwermverhindering?
Is alles nog rustig geen zwermcellen?
!Hans.

Gebruikersavatar
wouter2
Berichten: 67
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 20:17
Imker sinds: mei 2018
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Bastaard en Carnica F1
Locatie: zuid-limburg
Contacteer:

Re: Bijen op de Vliegplank?

Bericht door wouter2 » ma 20 mei 2019, 22:38

Hallo Hans,

Ik heb 4 volken totaal en nog geen enkele zwermcellen tot nu toe.
Deze F1 in mijn achtertuin niet en mijn andere 3 Hollandse (bastaards) ook niet en deze laatste drie staan op Renson., kom wel genoeg speeldoppen tegen en controleer elke 7 dagen.
Dit heb ik ook al met mijn Oude mentor besproken, 72 jaar jong is hij en van jongs af aan bijen dus veel ervaring mag ik wel zeggen.
Ik heb ze volgens hem genoeg en op tijd ruimte gegeven, mijn eerste 2 broed afleggers heb ik toch op hem zijn advies de vorige week gemaakt en vandaag de derde en alleen van de Hollandse bijenvolken en dus geen zwermcellen gehad tot nu.
De dracht is hier de afgelopen 3 weken slecht geweest. De temperatuur ook laag en wisselvallig met regen.
Ik had per volk twee volle voerramen in de broedkamers hangen en zijn totaal leeg, De honingkamers (broedkamer formaat) zijn voor ongeveer 40 tot 70% gevuld en er komt al twee/drie weken niets meer bij, misschien dat het daar aan ligt ik weet het niet. Bij 70% staat een tweede honingkamer er al op en ze bouwen maar weinig uit.
Dit is mijn eerste jaar met productie volken en alles is nieuw voor me maar ik vind het prachtig ondanks dat ik geen ervaring heb maar kan hier en op mijn oude mentor terug vallen.

Groet,

Wouter.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten