Volk in kastanjeboom voor de deur.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Hanshubo
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 25 feb 2019, 21:57
Contacteer:

Volk in kastanjeboom voor de deur.

Bericht door Hanshubo » ma 20 mei 2019, 23:19

Vorige jaar is er een bijenvolk verhuisd naar een oude kastanje boom voor mijn voordeur +\- 3 meter. Heeft daar overwintert en van het jaar is het volk hard gegroeid. Nu hing er afgelopen weekend een volk naast de andere kant van mijn woning in de boom, ervaren imker uit de buurt wist het volk vrij eenvoudig tescheppen en teplaatsen in een spaarkast die ik van hem over genomen heb. Zaterdag middag nog bij de kast gekeken nog veel activiteit rond om de kast. (Was super blij met mijn volkie, s’nachts er zelfs nog uit geweest om te luisteren) volgende ochtend waren helaas de bijen weer vertrokken.

Heb de kast nog onder de boom staan waar ze geschept zijn. Zijn er nog mensen met tips? (Had ook nog het idee om een kast aan tepassen en die voor het gat van de oude kastanje boom teplaatsen. Zodat de bijen alleen nog maar via de kast de boom kunnen verlaten. En ondertussen hopen dat ze de kast gaan gebruiken. Is dit het proberen waard?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Volk in kastanjeboom voor de deur.

Bericht door tomer » ma 20 mei 2019, 23:51

Spijtig dat de zwerm gaan vliegen is. Het was waarschijnlijk de voorzwerm uit die kastanjeboom. Dan kan je volgende week met wat geluk de nazwermen scheppen. Dus hou die kast maar bij de hand!
Een kast voor het gat van die boom hangen zal niet lukken, omdat het broednest in de boom zit en de bijen verlaten dit niet zomaar. Je kan de kast wel in die andere boom hangen, er komt misschien vanzelf een zwerm in.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten