Leggende werksters?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Lippe

Leggende werksters?

Bericht door Lippe » vr 24 mei 2019, 11:46

Gisteren 2 weken na geboorte van de jonge moeren een check in de afleggers gedaan. Ze waren al dagen stuifmeel aan het halen dus had er al een goed gevoel over. Alle 5 afleggers hadden eitjes, ben zeer tevreden. Direct er een beetje hiveclean ingespoten en de voerbak erop gezet.

In 1 volk kwam ik wat vreemds tegen. Naast een normaal belegd broednestje ter grootte van een vuist, zat op het raam er naast een klein plekje bultbroed.
Mijn eerste idee was dat het de jonge moer was die in de flow van het leggen moet komen, maar de cellen zijn tot darrenraat uitgebouwd.
De 2e optie is dat het hier gaat om leggende werksters. Maar dat zou toch niet kunnen, aangezien er een jonge q aanwezig en aan de leg is.

Na het afkrabben van de opgetrokken cellen zijn de meerdere eitjes in de cellen goed zichtbaar.

Ik laat het volk nog even een goede week met rust en kijk dan of het 'normale' broed ook wel echt normaal is wanneer het gesloten is.

Iemand een idee wat hier aan de hand is?
leggende werksters.jpg

Lippe

Re: Leggende werksters?

Bericht door Lippe » ma 03 jun 2019, 11:58

Gisteren het volk gecheckt en helaas leggende werksters. Het broed dat goed leek is bultbroed geworden.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Leggende werksters?

Bericht door Hans van der Post. » ma 03 jun 2019, 22:20

Hang snel een raat met open broed in dit zorgt er voor dat leggen wordt uitgesteld.
Een volk krijgt pas leggende werksters als er zes weken geen goede (bevruchte) moer aanwezig is geweest.
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Leggende werksters?

Bericht door tomer » ma 03 jun 2019, 22:47

Het is niet zo dat ze de voorraad nu sneller gaan opeten.

Lippe

Re: Leggende werksters?

Bericht door Lippe » di 04 jun 2019, 12:15

Had al met uitval rekening gehouden. Heb 5 afleggers gemaakt bij het ontmantelen van de VBA en er is er nu 1 mislukt. Ben verder tevreden met de resultaten. In deze mislukte zaten ook de minste bijen. Heb ze elders in het veld afgeslagen.

Volgens mij eet een volk zonder broed juist erg weinig, het vlieger idee. Er is geen broedzorg en de jonge bijen worden versnelt gepromoveerd tot vliegbij. Een volk met leggende werksters voelt zich niet moerloos en gaan gewoon door tot de orde van de dag en halen je HK vol. Zonder ingrijpen is het volk wel ten dode opgeschreven.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten